Den smarta whiskyflaskan ”samtalar” med användaren

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med hälp en av NFC-utrustad smartphone kan konsumenten ”kommunicera” med whiskyflaskan.
|Thinfilms OpenSense-försedda tagg är integrerad i whiskyflaskans korkförsegling.

Norska plastelektronikföretaget Thin Films Electronics ASA (Thinfilm) har tillsammans med det brittiska företaget Diageo plc utvecklat en “smart” whiskyflaskan som kan ”kommunicera” med konsumenten!
Flaskan, som är en prototyp och innehåller whiskyn Johnnie Walker Blue Label, är försedd med en inbäddad ”tagg” med Thinfilms OpenSenseTM-teknologi, vilken gör det möjligt att ”kommunicera” med flaskan med hjälp av en NFC-utrustad  smartphone.

Diageo plc är en ledande global leverantör av alkoholhaltiga drycker, registrerad i London, och det är deras utvecklingsavdelning Diageo Technology Ventures som tillsammans med Thinfilm har skapat den smarta whiskyflaskan.

Thinfilms teknologi gör det möjligt att skapa riktade och anpassade marknadsföringsbudskap, reklamerbudanden, drinkrecept, mm, mm., som konsumenten kan ta del av via en NFC-utrustad telefon (NFC = Near Field Communication). Kommunikationen med den smarta flaskan kan ske såväl ute i butik eller när konsumenten kommit hem med sin flaska och ska ta del av innehållet.

Thinfilms teknologi gör det också möjligt för Diageo att spåra flaskornas rörelser genom hela leverantörskedjan från tappning via butik ända fram tills konsumenten bryter korkförseglingen, i vilken OpenSense-taggen är integrerad.

Den smarta whiskyflaskan kommer att presenteras för första gången i samband med Mobile World Congress, som hålls i Barcelona 2 – 5 mars i år.

 

 

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX