Den smarta whiskyflaskan ”samtalar” med användaren

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med hälp en av NFC-utrustad smartphone kan konsumenten ”kommunicera” med whiskyflaskan.
|Thinfilms OpenSense-försedda tagg är integrerad i whiskyflaskans korkförsegling.

Norska plastelektronikföretaget Thin Films Electronics ASA (Thinfilm) har tillsammans med det brittiska företaget Diageo plc utvecklat en “smart” whiskyflaskan som kan ”kommunicera” med konsumenten!
Flaskan, som är en prototyp och innehåller whiskyn Johnnie Walker Blue Label, är försedd med en inbäddad ”tagg” med Thinfilms OpenSenseTM-teknologi, vilken gör det möjligt att ”kommunicera” med flaskan med hjälp av en NFC-utrustad  smartphone.

Diageo plc är en ledande global leverantör av alkoholhaltiga drycker, registrerad i London, och det är deras utvecklingsavdelning Diageo Technology Ventures som tillsammans med Thinfilm har skapat den smarta whiskyflaskan.

Thinfilms teknologi gör det möjligt att skapa riktade och anpassade marknadsföringsbudskap, reklamerbudanden, drinkrecept, mm, mm., som konsumenten kan ta del av via en NFC-utrustad telefon (NFC = Near Field Communication). Kommunikationen med den smarta flaskan kan ske såväl ute i butik eller när konsumenten kommit hem med sin flaska och ska ta del av innehållet.

Thinfilms teknologi gör det också möjligt för Diageo att spåra flaskornas rörelser genom hela leverantörskedjan från tappning via butik ända fram tills konsumenten bryter korkförseglingen, i vilken OpenSense-taggen är integrerad.

Den smarta whiskyflaskan kommer att presenteras för första gången i samband med Mobile World Congress, som hålls i Barcelona 2 – 5 mars i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel. EU-kommissionens beslut är en konsekvens av att Efsa har skärpt sin bedömning av hur mycket bisfenol A man kan få i sig utan risk för hälsan.
Konservburkar