Den smarta whiskyflaskan ”samtalar” med användaren

PUBLICERAD: 25 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Med hälp en av NFC-utrustad smartphone kan konsumenten ”kommunicera” med whiskyflaskan.
|Thinfilms OpenSense-försedda tagg är integrerad i whiskyflaskans korkförsegling.

Norska plastelektronikföretaget Thin Films Electronics ASA (Thinfilm) har tillsammans med det brittiska företaget Diageo plc utvecklat en “smart” whiskyflaskan som kan ”kommunicera” med konsumenten!
Flaskan, som är en prototyp och innehåller whiskyn Johnnie Walker Blue Label, är försedd med en inbäddad ”tagg” med Thinfilms OpenSenseTM-teknologi, vilken gör det möjligt att ”kommunicera” med flaskan med hjälp av en NFC-utrustad  smartphone.

Diageo plc är en ledande global leverantör av alkoholhaltiga drycker, registrerad i London, och det är deras utvecklingsavdelning Diageo Technology Ventures som tillsammans med Thinfilm har skapat den smarta whiskyflaskan.

Thinfilms teknologi gör det möjligt att skapa riktade och anpassade marknadsföringsbudskap, reklamerbudanden, drinkrecept, mm, mm., som konsumenten kan ta del av via en NFC-utrustad telefon (NFC = Near Field Communication). Kommunikationen med den smarta flaskan kan ske såväl ute i butik eller när konsumenten kommit hem med sin flaska och ska ta del av innehållet.

Thinfilms teknologi gör det också möjligt för Diageo att spåra flaskornas rörelser genom hela leverantörskedjan från tappning via butik ända fram tills konsumenten bryter korkförseglingen, i vilken OpenSense-taggen är integrerad.

Den smarta whiskyflaskan kommer att presenteras för första gången i samband med Mobile World Congress, som hålls i Barcelona 2 – 5 mars i år.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1974

Tidningen Packnews (tidigare nord emballage) fyller i år 90 år. Kanske är det världens äldsta förpackningstidning. Redaktionen har sedan ett par år bläddrat i tidningar från åren som gått och publicerat lite smått och gott och vi kommer att publicera en del av detta här.
Lättx

Metsä Board moderniserar Simpele kartongbruk

Metsä Board har fattat ett investeringsbeslut att förnya falskartongmaskinen i Simpele i Finland, vilket kommer att förbättra kvaliteten på falskartong och öka produktionseffektiviteten.
Metsä Board Simpele_winterx

Sexton förädlingsmöjligheter i en maskin

Scodix utvecklar sin dekoreringsteknik och kan nu erbjuda sexton olika dekoreringsalternativ i en och samma maskin. På Drupa kan man ta del av tekniken i företagets monter.
scodixx

Ny monofilm av PE för frysförpackningar

Bonduelle, ExxonMobil och Constantia Drukpol har tillsammans utvecklat en monofilm av polyeten som klarar de tuffa kraven på frysförpackningar.
Bonduelle-achieves-6-years-with-no-lost-time-incidents-with-Alchemy