Norska plastelektronikföretaget Thin Films Electronics ASA (Thinfilm) har tillsammans med det brittiska företaget Diageo plc utvecklat en “smart” whiskyflaskan som kan ”kommunicera” med konsumenten!
Flaskan, som är en prototyp och innehåller whiskyn Johnnie Walker Blue Label, är försedd med en inbäddad ”tagg” med Thinfilms OpenSenseTM-teknologi, vilken gör det möjligt att ”kommunicera” med flaskan med hjälp av en NFC-utrustad smartphone.
Diageo plc är en ledande global leverantör av alkoholhaltiga drycker, registrerad i London, och det är deras utvecklingsavdelning Diageo Technology Ventures som tillsammans med Thinfilm har skapat den smarta whiskyflaskan.
Thinfilms teknologi gör det möjligt att skapa riktade och anpassade marknadsföringsbudskap, reklamerbudanden, drinkrecept, mm, mm., som konsumenten kan ta del av via en NFC-utrustad telefon (NFC = Near Field Communication). Kommunikationen med den smarta flaskan kan ske såväl ute i butik eller när konsumenten kommit hem med sin flaska och ska ta del av innehållet.
Thinfilms teknologi gör det också möjligt för Diageo att spåra flaskornas rörelser genom hela leverantörskedjan från tappning via butik ända fram tills konsumenten bryter korkförseglingen, i vilken OpenSense-taggen är integrerad.
Den smarta whiskyflaskan kommer att presenteras för första gången i samband med Mobile World Congress, som hålls i Barcelona 2 – 5 mars i år.