Den smarta olivoljeflaskan talar om när den behöver fyllas på

PUBLICERAD: 11 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Olivoljeflaskan Olivery är tillverkad i svart glas som endast släpper igenom violett och infrarött ljus, vilket ger olja extra lång livslängd, även om flaskan förvaras i dagsljus.

Det israeliska innovationsföretaget Olivery har utvecklat en smart påfyllningsflaska för olivolja, som ger oljan extra lång hållbarhet och som talar om när den behöver fyllas på!

Olivery-flaskan är tillverkad i glas och har utvecklats i samarbete med ingenjörsbyrån Miron, belägen i Schweiz. Mirons experter hjälpte Olivery att hitta en speciell typ av mörkt glas, som stänger ute ljus i de flesta färger. Det svarta glaset i flaskan släpper endast igenom violett och infrarött ljus, vilka saktar ner olivoljans naturliga nedbrytningsprocess. Oljeflaskan kan stå framme i dagsljus och enligt Olivery har olivoljan en livslängd på upp till sex månader, innan den smakmässigt påverkas.

En svart flaska gör det förstås svårt att se innehållet – och därför har man försett Olivery-flaskan med en smart sensor i flaskans botten. Sensorn känner av när oljan håller på att ta slut. När 80 procent av oljan i flaskan är förbrukad, lyser en LED-lampa med rött ljus och talar om att det är dags för påfyllning. I sensorn finns också ett chip med Bluetooth, som är kopplat till en app i handhavarens smarta mobil, vilket gör att konsumenten direkt kan beställa en omgång ny olivolja från Olivery…

Även när det gäller refill-processen har Olivery tänkt till en extra gång. I stället för att leverera den nya olivoljan i en flaska, fyller man refilloljan i en specialutvecklad plastpåse, som ligger platt i en liten kartonglåda. Refilloljan skickas med vanlig post och lådan är inte är större än att den kan levereras direkt i konsumentens brevlåda.

Olivoljan i Olivery-konceptet är enligt företaget av hög kvalitet.
”Vår extra jungfruliga olja är gjord av kallpressade oliver från Puglia i södra Italien, där de skördas i det vackra naturreservatet Gargano National Park”, säger Olivery.

Olivery-konceptet är än så länge i sin linda och företaget försöker via gräsrotsplattformen Kickstarter få ihop ekonomiska medel så man kan producera sina första tusen flaskor. Enligt Olivery kan bidragsgivare via Kickstarter få ett ”start-kit” för ett reducerat pris som tack och i dagsläget säger Olivery att man kan leverera flaskor och refillpåsar till konsumenter i Europa, USA och Kanada.

Senaste nytt

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Elopak har precis lanserat ny vätskekartong för varor i kylda distributionskedjor, Natural White Board. Jämfört med kartonger tillverkade av standardkartong minskar den naturliga vita kartongen förpackningens koldioxidavtryck med upp till 14 procent.
elopak
Ny vit vätskekartong från Elopak minskar koldioxidavtrycket med fjorton procent

Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

De större tillverkarna av wellpapp i Sverige som DS Smith, Smurfit Westrock och Stora Enso har aviserat om prisökningar på 4,7 till 6,9 procent senaste månaderna enligt PackIndx.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på wellpapp enligt PackIndx

Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Under den nyligen avslutade  mässan Fespa i Berlin visade Robotfactory sitt automatiserade skärsystem med två ABB-industrirobotar i samarbete med ett industriellt Zünd D3-skärbord.
robot_01
Robotfactory visade automatiskt skärsystem på ett Zünd D3-skärbord

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback