Den smarta olivoljeflaskan talar om när den behöver fyllas på

PUBLICERAD: 11 april 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Olivoljeflaskan Olivery är tillverkad i svart glas som endast släpper igenom violett och infrarött ljus, vilket ger olja extra lång livslängd, även om flaskan förvaras i dagsljus.

Det israeliska innovationsföretaget Olivery har utvecklat en smart påfyllningsflaska för olivolja, som ger oljan extra lång hållbarhet och som talar om när den behöver fyllas på!

Olivery-flaskan är tillverkad i glas och har utvecklats i samarbete med ingenjörsbyrån Miron, belägen i Schweiz. Mirons experter hjälpte Olivery att hitta en speciell typ av mörkt glas, som stänger ute ljus i de flesta färger. Det svarta glaset i flaskan släpper endast igenom violett och infrarött ljus, vilka saktar ner olivoljans naturliga nedbrytningsprocess. Oljeflaskan kan stå framme i dagsljus och enligt Olivery har olivoljan en livslängd på upp till sex månader, innan den smakmässigt påverkas.

En svart flaska gör det förstås svårt att se innehållet – och därför har man försett Olivery-flaskan med en smart sensor i flaskans botten. Sensorn känner av när oljan håller på att ta slut. När 80 procent av oljan i flaskan är förbrukad, lyser en LED-lampa med rött ljus och talar om att det är dags för påfyllning. I sensorn finns också ett chip med Bluetooth, som är kopplat till en app i handhavarens smarta mobil, vilket gör att konsumenten direkt kan beställa en omgång ny olivolja från Olivery…

Även när det gäller refill-processen har Olivery tänkt till en extra gång. I stället för att leverera den nya olivoljan i en flaska, fyller man refilloljan i en specialutvecklad plastpåse, som ligger platt i en liten kartonglåda. Refilloljan skickas med vanlig post och lådan är inte är större än att den kan levereras direkt i konsumentens brevlåda.

Olivoljan i Olivery-konceptet är enligt företaget av hög kvalitet.
”Vår extra jungfruliga olja är gjord av kallpressade oliver från Puglia i södra Italien, där de skördas i det vackra naturreservatet Gargano National Park”, säger Olivery.

Olivery-konceptet är än så länge i sin linda och företaget försöker via gräsrotsplattformen Kickstarter få ihop ekonomiska medel så man kan producera sina första tusen flaskor. Enligt Olivery kan bidragsgivare via Kickstarter få ett ”start-kit” för ett reducerat pris som tack och i dagsläget säger Olivery att man kan leverera flaskor och refillpåsar till konsumenter i Europa, USA och Kanada.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker