Den lilla flaskan med det starka innehållet fyller 150!

PUBLICERAD: 11 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Pepparkryddan Tabasco och dess ikoniska lilla glasflaska fyller 150 år i år. Ardagh Glass har producerat en speciellt jubileumsflaska präglad med ”150th Anniversary” runt flaskans axelparti.|Lyxvarianten Tabasco Diamond Hot Reserve Sauce är också framtagen för att fira 150-års jubileet.

Den lilla glasflaskan med den röda och starka pepparkryddan Tabasco är välkänd för de flesta ”hemmakockar”.  I år fyller Tabasco 150 år och firar bland annat med några specialflaskor.
Varumärket Tabasco ägs av USA-företaget McIlhenny Company i Avery Island, Louisiana, som sedan 1868 marknadsfört Tabasco i små glasflaskor.

Den flytande Tabasco-kryddan tillverkas av en rödpepparsort, som endast växer på Avery Island och som efter mognaden krossas och blandas med salt och därefter får jäsa i träkärl i tre år. Den jästa massan silas och blandas med 10-procentig ättika, innan kryddan tappas på de klassiska glasflaskorna..

Från början använde grundaren Edmund McIlhenny kasserade parfymflaskor, som han fyllde med den starka kryddan och gav till familj och vänner. Från 1868 köpte han in små glasflaskor från en lokal glasleverantör och började sälja till allmänheten. Under de 150 åren har nio olika flaskavarainter utvecklats med präglingar som visas i botten på flaskan.

Den ikoniska lilla flaskan med sin rödvitgröna etikett och röda kapsyl introducerades 1927. Flaskan med sitt röda innehåll säljs nu i 195 länder med märknings-  och infotextvarianter på 25 olika språk och dialekter.

”Sedan starten för 150 år sedan har vi producerat Tabasco-sås på ett mycket ansvarsfullt sätt, där användandet av glasförpackningar bara är en del i vår strategi att minimera vår miljöpåverkan och bevara våra traditioner”, säger Harald Osborn, som är hållbarhetschef vid McIlhenny Company och tillhör femte generationen av McIlhenny-familjen.

För att fira de 150 åren har McIlhenny Company lanserat ett par specialflaskor, där glasproducenten Ardagh Glass fått uppdraget att tillverka en 5 oz ”standard Tabasco-flaska” försedd med präglingen ”150th Anniversary”  runt flaskans ”axelparti”.

McIlhenny Company har också lanserat en lyxig Tabasco-variant kallad ”Diamond Hot Reserve Sauce” i en svart 6 oz-flaska för att högtidlighålla 150-års jubileet. ”Diamant-flaskan” är försedd med guldfolierad ”champagneförslutning” och levereras i en elegant guldfärgad ytterförpackning i kartong.

Enligt informationen på Tabasco-flaskans etikett används kryddan till ägg, kött, tomatjuice och sallader. Kryddan kan droppas i skaldjurssåser, soppor, stuvningar, stek- och grillsåser.

Tilläggas kan att Tabasco är ett måste för den, som vill blanda till en äkta ”Bloody Mary”-drink (eller dess alkoholfira variant ”Virgin Mary”), där Tabasco tillsammans med tomatjuice och Worcestershiresås ger drinken dess rätta sting…

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024