Den lilla flaskan med det starka innehållet fyller 150!

PUBLICERAD: 11 juni 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Pepparkryddan Tabasco och dess ikoniska lilla glasflaska fyller 150 år i år. Ardagh Glass har producerat en speciellt jubileumsflaska präglad med ”150th Anniversary” runt flaskans axelparti.|Lyxvarianten Tabasco Diamond Hot Reserve Sauce är också framtagen för att fira 150-års jubileet.

Den lilla glasflaskan med den röda och starka pepparkryddan Tabasco är välkänd för de flesta ”hemmakockar”.  I år fyller Tabasco 150 år och firar bland annat med några specialflaskor.
Varumärket Tabasco ägs av USA-företaget McIlhenny Company i Avery Island, Louisiana, som sedan 1868 marknadsfört Tabasco i små glasflaskor.

Den flytande Tabasco-kryddan tillverkas av en rödpepparsort, som endast växer på Avery Island och som efter mognaden krossas och blandas med salt och därefter får jäsa i träkärl i tre år. Den jästa massan silas och blandas med 10-procentig ättika, innan kryddan tappas på de klassiska glasflaskorna..

Från början använde grundaren Edmund McIlhenny kasserade parfymflaskor, som han fyllde med den starka kryddan och gav till familj och vänner. Från 1868 köpte han in små glasflaskor från en lokal glasleverantör och började sälja till allmänheten. Under de 150 åren har nio olika flaskavarainter utvecklats med präglingar som visas i botten på flaskan.

Den ikoniska lilla flaskan med sin rödvitgröna etikett och röda kapsyl introducerades 1927. Flaskan med sitt röda innehåll säljs nu i 195 länder med märknings-  och infotextvarianter på 25 olika språk och dialekter.

”Sedan starten för 150 år sedan har vi producerat Tabasco-sås på ett mycket ansvarsfullt sätt, där användandet av glasförpackningar bara är en del i vår strategi att minimera vår miljöpåverkan och bevara våra traditioner”, säger Harald Osborn, som är hållbarhetschef vid McIlhenny Company och tillhör femte generationen av McIlhenny-familjen.

För att fira de 150 åren har McIlhenny Company lanserat ett par specialflaskor, där glasproducenten Ardagh Glass fått uppdraget att tillverka en 5 oz ”standard Tabasco-flaska” försedd med präglingen ”150th Anniversary”  runt flaskans ”axelparti”.

McIlhenny Company har också lanserat en lyxig Tabasco-variant kallad ”Diamond Hot Reserve Sauce” i en svart 6 oz-flaska för att högtidlighålla 150-års jubileet. ”Diamant-flaskan” är försedd med guldfolierad ”champagneförslutning” och levereras i en elegant guldfärgad ytterförpackning i kartong.

Enligt informationen på Tabasco-flaskans etikett används kryddan till ägg, kött, tomatjuice och sallader. Kryddan kan droppas i skaldjurssåser, soppor, stuvningar, stek- och grillsåser.

Tilläggas kan att Tabasco är ett måste för den, som vill blanda till en äkta ”Bloody Mary”-drink (eller dess alkoholfira variant ”Virgin Mary”), där Tabasco tillsammans med tomatjuice och Worcestershiresås ger drinken dess rätta sting…

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Diageo testar pappersflaska tillverkad av PulPac på festival i Barcelona

I samarbete med PA Consulting, som är en del av Bottle Collective med PA och svenska PulPac, testar Diageo en Dry Molded Fiber-flaska som till nittio procent består av papper, med en tunn plastliner och en folieförsegling.
Diageo-to-trial-paper-Baileys-bottles

Packnews fyller 90 år - vi ser tillbaka på 1965

Packnews fyller 90 år i år. Vi gör lite nedslag i olika år och kan ibland konstatera att inte så mycket verkar ha hänt i branschen inom vissa områden.
Påsex

Återanvändbara biobaserade muggar från Sulapac hos Burger King

Restel, ett finskt restaurang- och cateringföretag, startar en pilot med återanvändbara dryckesmuggar gjorda av biobaserat och återvinningsbart Sulapacmaterial i utvalda restauranger, inklusive två Burger King restauranger.
Sulapac-spring-24-12327-Edit-6924x4616-ORIGINAL-Jenni-Kohox

Stolta som tuppar och hoppas vinna Packnorth Award 2024

Finska Oy Orapac AB sällar sig till raden av företag som vill vinna Packnorth Award 2024. Greenbox, är i grunden en enkel konstruktion, en låda med lock, men den är baserad helt på återvunnet fibermaterial och har isoleringsegenskaper mot både värme och kyla som man säger överträffar en EPS-förpackning.
{"capture_mode":"AutoModule","faces":[]}