BK Pac, distributör av emballage inom bland annat frukt och grönt, ser skinförpackningar och funktionella förpackningslösningar till ekologiska matvaror som allt väsentligare i dag.
BK Pac är specialiserade på produktion av förpackningslösningar för färska livsmedel och frukt och grönsaker med förlängd hållbarhet. En marknadsaktör som inte producerar i egen regi. Det ställer krav på ett nära samarbete med kunderna; att erbjuda en hög produktkunskap, lösningsorienterad spetskompetens med en servicegrad som ska motsvara det allra bästa på marknaden, enligt företagets vd Henrik Andersson:
– Att vara distributör inom emballage kräver att man sätter fingret på pulsen och befinner sig i ständig utveckling och rörelse. Det finns inte utrymme att luta sig tillbaka och glädja sig åt tidigare års goda resultat utan det är up and go som gäller, annars är man ute ur matchen imorgon.
Att skapa ett mervärde mellan kunden och samarbetspartnern är a och o.
– Konkurrensen är benhård och ökar hela tiden som i många andra branscher. Vi arbetar kontinuerligt med innovation, förnyelse och fokus på ”added-value” för kunden. Det är en naturlig del av våra arbete och är av väsentlig betydelse för att klara marknadens förväntningar och behov.
Henrik Andersson har varit i BK Pacs mittpunkt sedan 2005. Sju år senare tog han över rodret som vd och pendlar flitigt mellan Roskilde och Kristianstad där företaget huserar. ”Emballage är mitt liv”, säger han med eftertryck.
– Det har varit en mycket spännande resa, från att vara en ”one-stop-shop”-leverantör mot dagligvaruhandeln, till en verksamhet som arbetar mer specifikt på att leverera kundspecifika emballagelösningar i den industriella livsmedelssektorn samt frukt och grönt sektorn.
– Konkurrensen är benhård och ökar hela tiden som i många andra branscher. Vi arbetar kontinuerligt med innovation, förnyelse och fokus på ”added-value” för kunden. Det är en naturlig del av våra arbete och är av väsentlig betydelse för att klara marknadens förväntningar och behov.
I företagets långsiktiga tillväxtstrategi läggs fokus på att stärka upp säljsidan samt att hitta nya uppköpskandidater.
– Under 2017 planerar vi för att ta in ytterligare kompetens på den externa säljsidan. Utöver detta så söker vi observant och proaktivt efter relevanta uppköp.
För att kunna erbjuda det där lilla extra i konkurrensen har företaget bland annat en egen designstudio, där arbetet med kundernas design, från skisser till tryckfärdigt material tas fram. De har även ett laboratorium för att genomföra respirations- och hållbarhetstester som är typiskt inom frukt- och grönt sektorn.
– Detta hjälper kunder i valet av rätt
emballagelösning som skapar lönsamhet i varje konkret fall.
BK Pac erbjuder två olika typer av produkter – primärprodukter och sekundärprodukter. Primärprodukterna består av produkter som används i själva packprocessen hos kunderna och sekundärprodukterna består av förbrukningsvaror såsom torkpapper, skyddskläder, handskar, avfallshantering och sträckfilm.
Henrik Andersson säger att det är ett ständigt sökande efter nya förbättrande produkter hos befintliga och nya leverantörer.
– En tumregel som vi tillämpar är att tio procent av resurserna avsätts till nyutvecklingen och innovation. Endast genom att avsätta en del av resurserna till det experimentella så kan vi möta framtiden tryggt och säkert.
Henrik Andersson säger att framgången främst beror på deras koncept inom livsmedelsindustrin som exempelvis frukt och grönt sektorn. Ett evigt och nyfiket sökande på produktsidan genom innovation och fokus på leverantörssidan samt att knyta till sig de vassaste talangerna i branschen är BK Pacs recept för att behålla sin position och ligga i täten.
– Det ger oss ett framtida berättigande på en konkurrensmässigt benhård marknad.
Henrik Andersson berättar att ett av BK Pac:s primära områden är emballagefilm, där en stor del av filmen utgörs av kundunika tryck. Tryckteknikerna flexo-, Kodak NX och djuptryck hör till de vanligaste. Att trycka digitalt är inte vanligt.
– I dagsläget används inte denna teknik i någon större omfattning hos oss när det kommer till film. Denna tryckform är särskilt lämplig till mindre upplagor – från några hundra meter film och används oftast till testförsäljning, promotion eller till akuta kampanjer som består av ett fåtal upplagor.
Miljöfrågan är något som finns på allas läppar idag. Det kan vara något mycket konkret, emotionellt, till och med religiöst för vissa, enligt Andersson:
– Med den debatt som kretsar runt miljön ute i samhället så sätter det självklart press på varumärkesägarna att agera, vilket har tagit sig uttryck i en ökad sökning efter miljövänlig emballagelösningar. Denna utveckling har vi tagit till oss och arbetar målinriktat för att erbjuda marknaden miljövänliga lösningar i form av bioprodukter, säger Andersson.
Ekologiska matvaror kräver också i större utsträckning funktionella gröna emballagelösningar, något de inte minst fick bekräftat på senaste Biofach-mässan i Nürnberg.
Han framhåller även vakuumpackade skinförpackningar som blivit mer populär på senare tid i hela Europa.
– Vi bedömer att det är på tillväxt med skinemballering, en emballageform som erbjuder presentations-, produktions-, logistik- och inte minst, hållbarhetsmässiga fördelar.
Därav arrangerar BK Pac även ett seminarium på huvudkontoret i Kristianstad under en av företagets kvartalskonferenser i år.
– Vi kommer att bjuda in både existerande och nya kunder där fokus kommer att ligga på just skinemballering.