De globala öljättarna tar bort plastringarna på multipacks

PUBLICERAD: 14 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Heineken ersätter plastringarna på multipacks med en liknande lösning i kartong. (Bild Heineken)|”Detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Cindy Tervoort, Heineken. (Bild Heineken)

Holländska bryggerijätten Heineken meddelar att man kommer att sluta med plastringarna. som håller ihop multipacks med dryckesburkar. I stället ska burkarna hållas ihop med en motsvarande lösning tillverkad av återvunnen kartong. Heineken slutar också med krympfilm runt multipacks och flak med dryckesburkar och ersätter med kartonglösningar.

Heineken börjar förändringen i Storbritannien, där man investerat 22 miljoner pund (ca 275 miljoner kronor) i ny teknologi och nya produktionslinjer. Från april år 2020 kommer de nya förpackningslösningarna att finnas i Storbritannien på välkända varumärken som Heineken, Foster´s och Kronenbourg 1664 och vid slutet av år 2021 kommer förpackningarna till alla Heinekens dryckesvarumärken i Storbritannien, som inkluderar märken som Strongbow och John Smith´s, att vara plastfria.

Sammanlagt kommer förändringen på den brittiska marknaden att innebära att Heineken fram till slutet av år 2021 sparar in 517 ton plast.

Efter Storbritannien kommer plastringar och krympfilm även att försvinna från Heinekens förpackningar från bryggeriets övriga cirka 190 marknader världen över.

”Detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Cindy Tervoort, Heineken. (Bild Heineken)

”Vi har arbetat med och testat denna innovation i tre år. Och detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Heinekens marknadsföringschef Cindy Tervoort.

Att ersätta multiförpackningarnas plast med lösningar i återvunnen kartong innebär enligt Heineken att man minskar koldioxidutsläppen i samband multipacksburkar med en tredjedel.

Sedan tidigare har även andra stora och globala bryggerier gått samma väg och beslutat att ta bort plastringarna, som håller ihop sex-pack och fyr-pack med dryckesburkar.

Danska Carlsberg tillkännagav exempelvis i fjol att man ska ersätta plastringarna med speciella limpunkter, som ska hålla ihop burkarna (läs HÄR) och brittiska Diageo, med bland annat varumärket Guinness, har börjat fasa ut plasten från sina multipacks och ersätta med kartonglösningar.

I september i år meddelade också globala Anheuser-Busch InBev att man i slutet av år 2020 tar bort plastförpackningar för engångsbruk från hela sortimentet av öl, som man producerar i Storbritannien. Den förändringen inkluderar kända varumärken som Stella Artois, Budweiser och Bud Light.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Klockan tickar för förpackningsföretag om man ska klara EUDR till årsskiftet

Nedräkningen fortsätter mot den 30 december 2024, då de flesta företag baserade i EU eller som levererar varor till EU måste följa EU:s nya avskogningsförordning (EUDR). Det kommer att ställa stora krav på till exempel tillverkare av papper, kartong och förpackningar.
johannes-plenio-1vzLW-ihJaM-unsplashx

Utmaningar vid test av nya biobaserade material i kontakt med livsmedel

Företag som utvecklar nya biomaterial bör tänka på att material tillverkade av biobaserade råvaror kräver minst lika mycket materialtestning som traditionella plaster, ofta till och med mer. Det skriver Niko Markkinen, expert på testning av livsmedelsförpackningar på Measurlabs i Finland.
bottles with different fruit or vegetable juices

Är den här dryckesförpackningen en game-changer som skakar om de stora företagen?

Den 15 maj, samlades delar av förpackningspressen i Amsterdam för att ta del av lanseringen av en helt ny förpackningslösning som företaget bakom presskonferensen, Zotefoams, menar är en game changer. Ska de stora tillverkarna av vätskekartongförpackningar känna sig hotade?
rezorce

Framtidssäker och hållbar lösning för transport av staplade kartonger

PepsiCo tillverkar potatischips i Broek op Langedijk i Holland. För transport behövde företaget ett nytt system som på ett tillförlitligt sätt skulle förhindra att kartonger staplade på pallar gled Företaget valde Nordsons smältlimsteknik, vilket drastiskt har minskat limkostnaderna och antalet kundklagomål.
Nordson PepsioCo MiniBlue Modul spray applicationx