De globala öljättarna tar bort plastringarna på multipacks

PUBLICERAD: 14 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Heineken ersätter plastringarna på multipacks med en liknande lösning i kartong. (Bild Heineken)|”Detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Cindy Tervoort, Heineken. (Bild Heineken)

Holländska bryggerijätten Heineken meddelar att man kommer att sluta med plastringarna. som håller ihop multipacks med dryckesburkar. I stället ska burkarna hållas ihop med en motsvarande lösning tillverkad av återvunnen kartong. Heineken slutar också med krympfilm runt multipacks och flak med dryckesburkar och ersätter med kartonglösningar.

Heineken börjar förändringen i Storbritannien, där man investerat 22 miljoner pund (ca 275 miljoner kronor) i ny teknologi och nya produktionslinjer. Från april år 2020 kommer de nya förpackningslösningarna att finnas i Storbritannien på välkända varumärken som Heineken, Foster´s och Kronenbourg 1664 och vid slutet av år 2021 kommer förpackningarna till alla Heinekens dryckesvarumärken i Storbritannien, som inkluderar märken som Strongbow och John Smith´s, att vara plastfria.

Sammanlagt kommer förändringen på den brittiska marknaden att innebära att Heineken fram till slutet av år 2021 sparar in 517 ton plast.

Efter Storbritannien kommer plastringar och krympfilm även att försvinna från Heinekens förpackningar från bryggeriets övriga cirka 190 marknader världen över.

”Detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Cindy Tervoort, Heineken. (Bild Heineken)

”Vi har arbetat med och testat denna innovation i tre år. Och detta är vad våra kunder vill ha och förväntar sig”, säger Heinekens marknadsföringschef Cindy Tervoort.

Att ersätta multiförpackningarnas plast med lösningar i återvunnen kartong innebär enligt Heineken att man minskar koldioxidutsläppen i samband multipacksburkar med en tredjedel.

Sedan tidigare har även andra stora och globala bryggerier gått samma väg och beslutat att ta bort plastringarna, som håller ihop sex-pack och fyr-pack med dryckesburkar.

Danska Carlsberg tillkännagav exempelvis i fjol att man ska ersätta plastringarna med speciella limpunkter, som ska hålla ihop burkarna (läs HÄR) och brittiska Diageo, med bland annat varumärket Guinness, har börjat fasa ut plasten från sina multipacks och ersätta med kartonglösningar.

I september i år meddelade också globala Anheuser-Busch InBev att man i slutet av år 2020 tar bort plastförpackningar för engångsbruk från hela sortimentet av öl, som man producerar i Storbritannien. Den förändringen inkluderar kända varumärken som Stella Artois, Budweiser och Bud Light.

Senaste nytt

Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Amazon installerar nu automatiserade förpackningsmaskiner som kan skapa specialanpassade kartongförpackningar och papperspåsar på begäran, så att fler varor når kunder i specialanpassade förpackningar.
amazon_01x
Amazon installererar hundratals automatiska packmaskiner i Europa

Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Det finska företaget Kouvolan Lakritsi tävlar i årets Packnorth Award med sin nya, återvinningsbara Laku-mugg, tillverkad av jungfrufiber. Den ersätter påsar av plast för lakrits.
Lakritsx
Finsk lakrits i ny förpackning tävlar i Packnorth Award 2025

Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

OLW presenterar ett nytt samarbete med Schysst Käk – varumärket bakom Sveriges mest sålda hemmakebab. Resultatet? Ett grovräfflat chips med smak av kryddig kebab och krämig vitlökssås, packade i en massbalanserad påse.
OLW Schysst käk_Kebab_Vitlök
Chips med kebab- och vitlökssmak packade i massbalanserad förpackning

Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Naturvårdsverket och Svensk Plaståtervinning har hamnat i ett oväntat läge som handlar om bidrag i mångmiljonklassen som inte betalas ut och som kan riskera jätteanläggningens framtid. Det berättar Svt Öst.
Foto: Peter Holgersson AB
Naturvårdsverket stoppar stöd till Svensk Plaståtervinning

Läs vidare

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x
Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs
Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1
Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin