Dansk plastproducent säljer av och satsar på återvunnen PET

PUBLICERAD: 31 oktober 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Danska Sky-Light fokuserar alltmer på produktion av livsmedelsförpackningar, som består av upp till 100 procent återvunnen PET. (Bild Sky-Light A/S)

Danska plastförpackningstillverkaren Sky-Light A/S, med säte i Varde på Jylland, säljer den del av verksamheten, som tillverkar plastbackar för trädgårds- och fiskenäringen, och fokuserar istället än mer på att tillverka miljövänligalivsmedelsförpackningar, som innehåller upp till 100 procent återvunnen PET.

”I dessa dagar får plastindustrin klä skott för problemen med plastavfall som hamnar i naturen. Vi vill ha en mer nyanserad och faktabaserad debatt och vill nu dra vårt strå till stacken. Plast ska inte förbjudas, men man bör försäkra sig om att materialet inte hamnar ute i naturen”, säger Sky-Lights VD Søren Kjær Larsen.

Det är det holländska plastföretaget Desch Plantpak, som nu har köpt Sky-Lights plastbacksverksamhet. Sky-Light skriver att affären har förberetts under en längre tid och därför inte kommer att föranleda några uppsägningar hos Sky-Light.

”Det var viktigt för oss att hitta en köpare, som precis som vi, har fokus på miljö och återanvändning och det har Desch Plantpak”, säger Søren Kjær Larsen.

Sky-Light kommer nu att arbeta hårt för att optimera andelen återvunnen plast i sina livsmedelsförpackningar utan att tumma på livsmedelssäkerheten.

”Vår teknik för återvinning så välutvecklad att vi kan producera förpackningar och folier av livsmedelskvalitet med upp till 100 procent återvunnen PET.. Vi är några företag i Europa, som har en produktionsprocess, som godkänts av EU, vilket gör det möjligt att använda återvunna plastflaskor i livsmedelsgodkända produkter. Vi använder också mycket resurser för att samla produktionsavfall från både vår egen och våra kunders produktion, så idag kan vi erbjuda livsmedelsgodkända förpackningar och folier med den högsta andelen återvunnet plast på marknaden”, förklarar Søren Kjær Larsen.

N.B.: Sky-Light köpte för drygt ett år sedan svenska plastförpackningsföretaget Formpac AB i Kungälv och stärkte därmed sin position inom plastbaserade livsmedelsförpacknngar, speciellt till mejeri- och mellanmålsprodukter. Läs HÄR.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax