Coop ersätter kartong med plast

PUBLICERAD: 14 mars 2024
UPPDATERAD: 14 mars

Coop tar bort kartongen runt sina förvaringspåsar i plast. Ett hållbart beslut på nordisk nivå som bär med sig många fördelar, bland annat färre transporter.

Coops fryspåsar blir framöver i volymstorlek 1, 2, 3, 6 samt 8  liter. I och med förändringen tas plastpåsar i volym 2 och 3 liter bort ut sortimentet och harmoniseras i stället i den nya fryspåseförvaringsserien.

De nya påsarna, där kartongen försvinner, kommer i stället ha en så påse runt sig. För att konsumenten ändå utan kartonger ska kunna hålla isär på påsarna i sin låda om man har fler kan ytterpåsen öppnas med en perforering och sitta kvar som ett hölje runt rullen. Varje påse har också ett tryck som anger påsens storlek så att man lätt ska se vilken storlek om man valt att återvinna ytterförpackningen.

– Det här är en stor förändring inom matemballage. Beslutet innebär att vi slutar att transportera lika mycket luft som innan. Vi ökar bland annat fyllnadsgraden på pall med cirka 50 procent och minskar därmed antal transporter. Dessutom minskar vi användningen av kartong med cirka 52 ton per år – bara på den svenska marknaden, säger Mattis Bergquist hållbarhetschef Coop Sverige.

8-litersvarianten av nya fryspåsarna kan hittas i butik redan nu medan resten rullas ut under andra halvåret av 2024. Påsarna är framtagna i samarbete med Coop Trading, det gemensamma inköpsbolaget för Coop Sverige, Norge, Finland och Danmark.

Påsarna kan användas för såväl förvaring som frysning, från -35 grader till 100 grader, med uppvärmning till 70 grader i max två timmar, och uppvärmning från 70 grader till 100 grader i max 15 minuter.

Läs vidare

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Rikard Ahlin slutar som vd på Ettiketto AB

Rikard Ahlin slutar som vd för Ettiketto AB och efterträds av Johanna Herstedt. Rikard fortsätter som vd för Ettiketto Group.
ettikettox

På Hunkeler Innovation Days måste leverantörerna samarbeta

Alla jämna årtal är schweiziska Luzern centrum för Hunkeler Innovation Days. Det kanske inte låter så spännande, men det är troligen den mest intressanta platsen för att upptäcka ny teknik och utvecklingstrender inom grafisk produktion.
hunkeler-i-dx

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se