För att koncentrera sin produktportfölj till färre kategorier säljer Orkla Foods Sverige sitt välkända varumärke Mrs Cheng’s till det europeiska livsmedelsföretaget Continental Foods.
Mrs Cheng’s välkända sojasåser och thailändska grytbaser blev en del av Orklas portfölj i samband med förvärvet av Rieber & Son år 2013. Varumärket omsatte 23,5 miljoner kronor under 2017.
Nu säljs 100 procent av Mrs Cheng´s till livsmedelsföretaget Continental Foods, som har verksamhet i Belgien, Finland, Frankrike, Tyskland och Sverige och som är känt för varumärken som Bong, Blå Band och Varma Koppen.
Enligt Orkla är syftet med försäljningen att man önskar koncentrera sin produktportfölj till färre kategorier.
”Vi är mycket glada över att Continental Foods valt att ta in Mrs Cheng’s och dess fina produkter i sin portfölj. Där utgör de ett bra komplement och kan fortsätta att utvecklas och skapa glädje för svenska konsumenter”, säger Henrik Julin, VD i Orkla Foods Sverige.
Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra de ekonomiska villkoren kring affären.