En Cognacförpackning, inspirerad av bland annat fransk art noveau-stil och konstnären Carl Larsson, är nominerad till Svenska Designpriset.
Svenska Designpriset är en tävling i design för dem som arbetar med grafisk design och formgivning. För andra gången har Grönstedts National nominerats till priset för sin Coqnac som byter både smak och förpackningsdesign varje år. Denna gång gäller det en årlig specialutgåva cognac, i en upplaga om 1 000 numrerade flaskor, som lanseras lagom till Sveriges nationaldagsfirande.
Enligt Grönstedts Le National speglar årets utgåva ett sedvanligt firande av en traditionell dryck i en lekfull värld. Etiketten är som en återskapad konstduk. Här ses ett firande dansande par från förra sekelskiftet, omringat av en berså med sommarblommor, och med smaker och illustrationer i en palett av varma, ljusa toner och guld.
– Jag har sneglat på den franska Art Noveau-stilen och Carl Larsson samt den svenska traditionen med svensk sommar i åtanke. Grönstedts första cognac kom 1846, och jag har därför valt att hålla mig till en stil som fanns i slutet på 1800-talet, den tid när vi började dricka cognac i Sverige, säger Arina Pauli, en av formgivarna bakom årets Grönstedts National.
Även Alexandra Mellin var med i designteamet bakom Grönstedt Le National. Hon har utformat presentboxen och var också med i arbetet att utforma konceptet.
– Målet för årets Grönstedts National var att skapa en kreativ förpackningsupplevelse med lekfulla element som återspeglar glädje, dans och sommar, alltså ett traditionsenligt svenskt sommarfirande, säger Sanna Sundin, varumärkeschef hos sprittillverkaren och distributören Altia.