Coca-Colas nya globala mål: 100 % återvinning år 2030

PUBLICERAD: 23 januari 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Coca-Cola Companys nya globala mål innebär en 100 procentig återvinning enligt principen ”en ut – en in”. Dvs. för varje flaska

Coca-Cola Company meddelar att man helt ska omforma sin inställning till förpackningar, med målet att år 2030 ska hundra procent av koncernens förpackningar samlas in och återvinnas.
Visionen innebär att för varje flaska, burk, etc, med Coca-Colas produkter, som säljs, ska motsvarande mängd förpackning samlas in och återvinnas. På så sätt ska inget nytt förpackningsavfall uppstå.

Detta mål är centralpunkten i Coca-Colas nya förpackningsvision ”En värld utan avfall” (World Without Waste). För att uppnå målet och visionen kommer företaget att göra stora och fleråriga investeringar med avsikten att göra alla sina förpackningar till hundra procent återvinningsbara. Coca-Cola Company säger att mat- och dryckesförpackningar är en viktig del i den moderna människans liv, men det finns mycket som kan göras för att på global basis minska förpackningsavfallet.

”Världen har ett förpackningsproblem – och som alla företag har vi ett ansvar för att lösa det. Genom vår ´En värld utan avfall´-vision investerar vi i vår planet och i våra förpackningar för att göra problemet till något som tillhör det förflutna”, säger James Quincey, VD och koncernchef i Coca-Cola Company.

Tillsammans med sina partners kommer Coca-Cola att arbeta för att man år 2030 ska ha uppnått målet att för varje såld förpackning med bolagets produkter ska motsvarande förpackningsmängd samlas in och återvinnas och på så sätt ska förpackningarna få mer än ett liv.

”Vi kommer att stödja insamling av förpackningar över hela industrin, inklusive flaskor och burkar från andra företag. Coca-Cola-systemet kommer att samarbeta med lokala samhällen, industripartners, våra kunder och konsumenter för att hjälpa till med att hantera problem som förpackningsavfall och kontaminering av hav och oceaner”, skriver bolaget.

Coca-Cola skriver också i sitt pressmeddelande att det är bolagets mål att sätta en ny global standard för dryckesförpackningar och man säger att man strävar efter att utveckla helt återvinningsbara förpackningar, bland annat genom att minska mängden plast och utveckla växtbaserade polymerer. Man ska också öka mängden återvunnet material i förpackningar, så att år 2030 ska exempelvis cirka hälften av materialet i bolagets plastflaskor bestå av återvunnen plast.

”Flaskor och burkar ska inte få skada vår planet och det går att skapa en avfallsfri värld. Företag som vårt måste gå i spetsen. Konsumenter runt om i världen bryr sig om vår planet och de vill och förväntar sig att företagen vidtar åtgärder. Och det är precis vad vi ska göra – och vi bjuder in alla andra företag att följa med på denna resa!”, avslutar James Quincey.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Sydsvenska tryckerier förfasas över elpriset: "Katastrof"

Under torsdagen nådde elpriserna i södra och mellersta Sverige nya rekordnivåer. Situationen är ämnet på allas läppar ute på tryckerierna. Vår systersajt, Sign&Print, har pratat med några tryckerier och bestörtningen är stor.
Sign print

Vilka insikter kring hållbar förpackningsdesign har vi i Norden?

DS Smith har låtit göra en undersökning för att förstå vikten av hållbara förpackningar när nordiska konsumenter shoppar, både i butik och online. Tillsammans med communityplattformen Toluna har DS Smith ställt ett antal frågor om detaljhandeln, förpackningar och hållbarhet till över 2 000 konsumenter från Norge, Danmark, Sverige och Finland. Så här sammanfattar DS Smith undersökningen.
ds-smith-230503-168-1600x900x

Nu inför Spanien pantsystem på plastflaskor

Spanien tar nu ett krafttag för att öka återvinningsgraden på plastflaskor. Det sker genom att man inför ett pantsystem i landet.
Spanienx

Smarta förpackningar kopplar samman den fysiska och digitala världen

Under AIPIA World Congress 2024 i Amsterdam, gav Fotini Delgado, vd för amerikanska Laava, sin och företagets syn på hur uppkopplade förpackningar förändrar förhållandet mellan varumärken och konsumenter. "Connected packaging” är mycket mer än bara en informationsbärare; det är en kraftfull digital plattform som sammanför data och förtroende, betonade Delgado.
Lavaa, Smart Packaging VM