Coca-Cola Company meddelar att man helt ska omforma sin inställning till förpackningar, med målet att år 2030 ska hundra procent av koncernens förpackningar samlas in och återvinnas.
Visionen innebär att för varje flaska, burk, etc, med Coca-Colas produkter, som säljs, ska motsvarande mängd förpackning samlas in och återvinnas. På så sätt ska inget nytt förpackningsavfall uppstå.
Detta mål är centralpunkten i Coca-Colas nya förpackningsvision ”En värld utan avfall” (World Without Waste). För att uppnå målet och visionen kommer företaget att göra stora och fleråriga investeringar med avsikten att göra alla sina förpackningar till hundra procent återvinningsbara. Coca-Cola Company säger att mat- och dryckesförpackningar är en viktig del i den moderna människans liv, men det finns mycket som kan göras för att på global basis minska förpackningsavfallet.
”Världen har ett förpackningsproblem – och som alla företag har vi ett ansvar för att lösa det. Genom vår ´En värld utan avfall´-vision investerar vi i vår planet och i våra förpackningar för att göra problemet till något som tillhör det förflutna”, säger James Quincey, VD och koncernchef i Coca-Cola Company.
Tillsammans med sina partners kommer Coca-Cola att arbeta för att man år 2030 ska ha uppnått målet att för varje såld förpackning med bolagets produkter ska motsvarande förpackningsmängd samlas in och återvinnas och på så sätt ska förpackningarna få mer än ett liv.
”Vi kommer att stödja insamling av förpackningar över hela industrin, inklusive flaskor och burkar från andra företag. Coca-Cola-systemet kommer att samarbeta med lokala samhällen, industripartners, våra kunder och konsumenter för att hjälpa till med att hantera problem som förpackningsavfall och kontaminering av hav och oceaner”, skriver bolaget.
Coca-Cola skriver också i sitt pressmeddelande att det är bolagets mål att sätta en ny global standard för dryckesförpackningar och man säger att man strävar efter att utveckla helt återvinningsbara förpackningar, bland annat genom att minska mängden plast och utveckla växtbaserade polymerer. Man ska också öka mängden återvunnet material i förpackningar, så att år 2030 ska exempelvis cirka hälften av materialet i bolagets plastflaskor bestå av återvunnen plast.
”Flaskor och burkar ska inte få skada vår planet och det går att skapa en avfallsfri värld. Företag som vårt måste gå i spetsen. Konsumenter runt om i världen bryr sig om vår planet och de vill och förväntar sig att företagen vidtar åtgärder. Och det är precis vad vi ska göra – och vi bjuder in alla andra företag att följa med på denna resa!”, avslutar James Quincey.