Coca-Colas ikoniska flaska lanserar nu i enlitersversion

PUBLICERAD: 25 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den ikoniska glasflaskan med Coca-Cola finns nu även i enlitersversion i en begränsad upplaga.
|Coca-Cola i enliters glasflaska med den ikoniska designen finns i utvalda butiker och exponeras bland annat genom väl synliga displayställ.

Coca-Cola i Sverige lanserar nu sin ikoniska glasflaska i en enliters specialupplaga inför julhelgerna. Flaskan finns i en begränsad upplaga i utvalda butiker över hela landet.

Tanken bakom lanseringen är att enlitersflaskan med den välkända och ikoniska designen ska skapa festligare stämning vid julborden.

”Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska, som man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för”, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska formen på Coca-Cola-flaskan har varit i stort sett oförändrad, sedan den först designades för mer än 100 år sedan under ledning av svensken Alexander Samuelsson, som utvandrade till USA från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Produktionen av flaskan med sin greppvänliga ”midja” började 1916 i Indiana, USA och frånsett några små justeringar har designen varit densamma sedan dess, vilket bland annat fått till följd att flaskan ofta omtalas som ”världens mest kända förpackning”.

”Lanseringen av glasflaskan i enlitersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med och skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt”, säger Samantha Walker.

 

 

Senaste nytt

IKEM lanserar plastagenda där biomaterial tar plats

IKEM har lanserat en plastagenda med drygt 20 konkreta reformförslag som skyndar på omställningen till återvunnen och fossilfri råvara.
henrik-von-celsingx

Tredje generationen tar vid hos Polykemi Group när företaget säkrar framtiden

Vid årsskiftet 2025/2026 sker familjekoncernen Polykemi Groups nästa generationsskifte. Då är det dags för den tredje generationen att ta vid. Nuvarande VD Ola Hugoson och vice VD Lars Hugosson, söner till grundaren Hugo Jönsson, kommer båda att finnas kvar i koncernen.
1 Next generation of Polykemi Groupx

Stora Enso genomför organisationsförändringar

Stora Enso planerar att implementera en ny organisation med sju affärsområden för P&L-ansvar, vilket återspeglar vikten av kärnverksamheten inom förnybara förpackningar i affärsportföljen. Den nya, plattare och effektiviserade organisationen kommer att öka kundfokus, driva den operativa effektiviteten med ökad integration, minska komplexiteten och förbättra koncernens prestationskultur.
wellpapp-Stora-Ensox

Nu testkörs Norges nya plaståtervinningsanläggning

Testkörningar pågår just nu och hösten 2025 öppnar Tomra och Plastretur officiellt den första och enda nationella finsorteringsanläggningen för plastförpackningar i Norge. Anläggningen, som ligger i Holtskogen Business Park i Inre Østfold, kommer att heta Områ.
default

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX