Coca-Colas ikoniska flaska lanserar nu i enlitersversion

PUBLICERAD: 25 november 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Den ikoniska glasflaskan med Coca-Cola finns nu även i enlitersversion i en begränsad upplaga.
|Coca-Cola i enliters glasflaska med den ikoniska designen finns i utvalda butiker och exponeras bland annat genom väl synliga displayställ.

Coca-Cola i Sverige lanserar nu sin ikoniska glasflaska i en enliters specialupplaga inför julhelgerna. Flaskan finns i en begränsad upplaga i utvalda butiker över hela landet.

Tanken bakom lanseringen är att enlitersflaskan med den välkända och ikoniska designen ska skapa festligare stämning vid julborden.

”Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska, som man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för”, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.

Den klassiska formen på Coca-Cola-flaskan har varit i stort sett oförändrad, sedan den först designades för mer än 100 år sedan under ledning av svensken Alexander Samuelsson, som utvandrade till USA från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Produktionen av flaskan med sin greppvänliga ”midja” började 1916 i Indiana, USA och frånsett några små justeringar har designen varit densamma sedan dess, vilket bland annat fått till följd att flaskan ofta omtalas som “världens mest kända förpackning”.

”Lanseringen av glasflaskan i enlitersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med och skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt”, säger Samantha Walker.

 

 

Läs vidare

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Tingstad Group köper Converflex i Örnsköldsvik

Tingstad Group fortsätter växa via uppköp. Nyss var det OptiPack i Sunne, nu har man köpt Converflex i Örnsköldsvik.
Paul-Jigbergx

Senaste nytt

Oroliga tider skrämmer inte FrontPac

FrontPac räds inte de svåra tiderna. Ett bra bevis är investeringen i en ny offsetpress från KBA.
Jesper och Martin

Grönt ljus för att göra gröna salladsskålar ännu grönare

Picadeli känner att deras salladskoncept blir ännu grönare via appen Bower. Nu finns möjlighet att panta 20 miljoner skålar årligen.
bower_phone

Packnews i ny kostym efter samgående med AGI Media

Packnews har bytt kostym efter mer än 15 år som nyhetsförmedlare till förpackningsindustrins värdekedja. Nu blir vi ännu bättre!
Kostym

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah