|Coca-Cola i enliters glasflaska med den ikoniska designen finns i utvalda butiker och exponeras bland annat genom väl synliga displayställ.
Coca-Cola i Sverige lanserar nu sin ikoniska glasflaska i en enliters specialupplaga inför julhelgerna. Flaskan finns i en begränsad upplaga i utvalda butiker över hela landet.
Tanken bakom lanseringen är att enlitersflaskan med den välkända och ikoniska designen ska skapa festligare stämning vid julborden.
”Julen är traditionernas och gemenskapens högtid. Att släppa en stilfull flaska, som man gärna vill ha på julbordet, i en storlek som gör att man enkelt kan dela den med sina närmaste, känns som ett bra sätt att hylla allt julen står för”, säger Samantha Walker, Director Operational marketing på Coca-Cola European Partners i Sverige.
Den klassiska formen på Coca-Cola-flaskan har varit i stort sett oförändrad, sedan den först designades för mer än 100 år sedan under ledning av svensken Alexander Samuelsson, som utvandrade till USA från Surte i Västergötland i början av 1900-talet. Produktionen av flaskan med sin greppvänliga ”midja” började 1916 i Indiana, USA och frånsett några små justeringar har designen varit densamma sedan dess, vilket bland annat fått till följd att flaskan ofta omtalas som ”världens mest kända förpackning”.
”Lanseringen av glasflaskan i enlitersupplaga som en säsongsprodukt visar att Coca-Cola vill vara med och skapa värde för dryckeskategorin genom att erbjuda produkter och förpackningar som driver den framåt”, säger Samantha Walker.