Coca-Cola Sverige fick Industrins jämställdhetspris

PUBLICERAD: 5 februari 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Pierre Decroix är VD för Coca-Cola Enterprises Sverige.|Charlotte Larson|försäljningschef

Coca-Cola Enterprises i Sverige har tilldelats Industrins jämställdhetspris för sitt framgångsrika arbete för ökad jämställdhet. Priset delades ut under Industridagen i Södertälje av H.K.H Prins Daniel.
”Priset är ett kvitto på att vårt målmedvetna och strukturerade arbete för att öka jämställdheten har varit framgångsrikt. Jag är självklart stolt och glad över att vi får Industrins jämställdhetspris och ser det som en sporre att fortsätta arbetet och bli ännu bättre”, sade Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprises Sverige, som tog emot priset tillsammans med Elsa Ekman, chef för produktionen och Charlotte Larson, försäljningschef.

Coca-Cola Enterprises Sverige har sedan några år tillbaka, som en del i sitt mångfaldsarbete, drivit flera initiativ för att öka jämställdheten. Ett mål var att varannan nyrekrytering skulle vara en kvinna, vilket uppnåddes 2014, då 56 procent av alla nyanställda på företaget var kvinnor.

Exempel på initiativ, som Coca-Cola Enterprises Sverige driver, är två kvinnliga nätverk. Ett nätverk är för kvinnliga talanger och ett är för kvinnliga medarbetare inom produktion och distribution. För att underlätta för de anställda med barn, män som kvinnor, att förena arbete med familj finns också ett särskilt föräldraprogram.

Vikten av jämställdhet syns även i företagets ledningsgrupp, där det idag sitter lika många män som kvinnor. Även på försäljnings- och marknadsavdelningarna är hälften av medarbetarna och ledningsgruppen kvinnor. 

”Vårt arbete för ökad jämställdhet tog ordentlig fart när vi upptäckte att det var fler kvinnor som slutade än som anställdes. Sedan dess har vi arbetat målinriktat med att få en mer jämställd organisation, då vi är övertygade om att det leder till bättre resultat” säger Charlotte Larson försäljningschef, Coca-Cola Enterprises Sverige.

Fakta om jämställdhetspriset:
Industrins jämställdhetspris delas ut till ett industriföretag som har genomfört intressanta insatser för ökad jämställdhet. Juryn består av företrädare för arbetsgivar- och arbetstagarförbund inom industrin. Priset delades ut första gången 2011. 

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024