Coca-Cola ökar sin investering i holländsk PET-återvinnare

PUBLICERAD: 16 december 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Ioniqa har specialiserat sig på att bryta ner och omvandla svåråtervinningsbar PET till ny PET med samma egenskaper som jungfrulig PET. (Bild Ioniqa)

Coca-Cola Company har utökat sin investering i holländska företaget Ioniqa Technologies BV, som specialiserat sig på recycling av PET-produkter som är svåra att återvinna.

Ioniqa, som har sitt huvudsäte i Eindhoven, har utarbetat en teknologi för att bryta ner och omvandla ”besvärliga” PET-produkter som färgade flaskor. etc. till polymerbyggstenar, vilka används för att producera ny PET med samma egenskaper som jungfrulig PET.

Coca-Colas investering i Ioniqa syftar till att påskynda Ioniqas utveckling och produktion av högkvalitativ återvunnen PET, som ska kunna användas i Coca-Colas flaskor.

Coca-Cola Company uppger att investeringen stöder företagets globala vision att arbeta mot en värld utan avfall, vilket inkluderar ett mål att Coca-Colas förpackningar senast år 2030 ska bestå av minst 50 procent återvunnet material.

Ioniqa har nyligen startat byggandet av en ny återvinningsfabrik för avancerad PET-recycling i staden Geleen i sydöstra Holland. Här kommer man från sommaren 2019 att kunna omvandla svårhanterat PET-avfall till ny högkvalitativt och livsmedelsgodkänd PET-plast medsamma egenskaper som jungfrulig PET.

”PET-avfall är råmaterial och med vår cirkulära process behövs inte fossil olja längre för att producera PET-produkter med högsta kvalitet och livsmedelssäkerhet”, säger  Ioniqas VD Tonnis Hooghoudt.

Sedan tidigare har Ioniqa även ingått partneravtal med globala livsmedelsleverantören Unilever och med indonesiska PET-bolaget Indorama.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Unitedprint börjar sälja material till förpackningsindustrin

Unitedprint som driver onlinetryckeriet Print24 börjar sälja material via sitt varumärke Infowerk. Det handlar bland annat om papper, plåtar och kartong.
Toivo

Mikrovågor ett alternativ vid plaståtervinning

När det gäller återvinning av plastförpackningar är det mekanisk eller kemisk återvinning som är alternativen. På Drupa presenterades ett annat alternativ, ett alternativ till kemisk återvinning, där mikrovågor gör jobbet.
Florian Turkx

Skånsk besserwisser finalist i avfallsvärldens "Eurovision"

Ungdomar är enligt en färsk undersökning sämst på att sortera plastförpackningar. Kampanjen "Var inte en Styrbjörn" har genom humor försökt öka medvetenheten.
Sysav_Kampanjbild_Styrbjorn_EWWR

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432