Coca-Cola inleder lansering av sin ”pappersflaska” i Europa

PUBLICERAD: 12 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Vid provlanseringen av Coca-Colas ”pappersflaska” kommer man att fylla flaskorna med drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. (Bild Coca-Cola)|”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola Company meddelar att man under andra kvartalet i år kommer att inleda en provlansering i Europa av sin omtalade träfiberbaserade ”pappersflaska”.

Provlanseringen avser flaskor fyllda med växtbaserade drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. Lanseringen inleds i Ungern, där tvåtusen konsumenter får möjlighet att testa ”pappersflaskan” och dess innehåll.

Den uppmärksammade flaskan har utvecklats av Coca-Colas forsknings- och utvecklingslaboratorium i Bryssel i samarbete med Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla.

”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

”Det här är ett spännande steg framåt för oss, eftersom det betyder att vi nu lämnar laboratoriet och går ut i den verkliga världen. För första gången kommer konsumenter faktiskt att dricka en av våra produkter från en potentiellt ny typ av pappersförpackning”, säger Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager på Coca-Cola-laboratoriet i Bryssel.

Den flaskprototyp, som man nu på försök ska lansera till konsumenter, består av ett yttre träfiberbaserat ”pappersskal”, som försetts med ett inre foder av återvinningsbar plast. Flaskan försluts med ett skruvlock tillverkat av 100 procent återvunnen PET. Coca-Cola skriver att det är dock bolagets mål att utveckla och producera en flaska, som helt kan återvinnas som pappersförpackning.

”Det här försöket innebär en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska. Människor förväntar sig att Coca-Cola utvecklar och lanserar nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar på marknaden. Därför samarbetar vi med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför denna första marknadsundersökning”, säger Daniela Zahariea, som är chef för innovation och försörjningskedjor inom Coca-Cola Europe.

Försöket i Ungern sker i samarbete med Kifli.hu, som är en av Ungerns snabbast växande livsmedelsbutiker online.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Billerud vill dra nytta av den växande efterfrågan på fiberbaserade förpackningar

På Billeruds kapitalmarknadsdag i Stockholm kommunicerades en uppdaterade strategi. Styrelsen beslutat om nya långsiktiga finansiella mål och om strategiska investeringar i Nordamerika.
Vatnex

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Mycket i PPWR som påverkar kartongkonverterna enligt Ecma

”Om förpackningar var något som uppfanns i dag skulle vi få en rad utmärkelser med tanke på allt bra som förknippas med dem. I stället ses de som ett problem av våra beslutsfattare, problem som måste lösas”. Det sa Mike Turner, fristående konsult för Ecma, när han var förste talare på Svenska Kartongföreningens årsmöte nyligen. Packnews var självfallet på plats.
mike

Nyetablering av plaståtervinnare tappar fart i Europa

Organisationen Plastics Recycling Europe presenterar siffror som pekar på en stagnation i tillväxten inom plaståtervinning i Europa. Det är lätt att tro att det här är ett område där tillväxten hela tiden växer sig starkare, men det finns problem som lägger hinder i vägen.
Foto: Peter Holgersson AB