Coca-Cola inleder lansering av sin ”pappersflaska” i Europa

PUBLICERAD: 12 februari 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Vid provlanseringen av Coca-Colas ”pappersflaska” kommer man att fylla flaskorna med drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. (Bild Coca-Cola)|”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola Company meddelar att man under andra kvartalet i år kommer att inleda en provlansering i Europa av sin omtalade träfiberbaserade ”pappersflaska”.

Provlanseringen avser flaskor fyllda med växtbaserade drycker under det Coca-Cola-ägda varumärket AdeZ. Lanseringen inleds i Ungern, där tvåtusen konsumenter får möjlighet att testa ”pappersflaskan” och dess innehåll.

Den uppmärksammade flaskan har utvecklats av Coca-Colas forsknings- och utvecklingslaboratorium i Bryssel i samarbete med Paboco (The Paper Bottle Company), som är ett innovationsföretag bildat av BillerudKorsnäs och flasktillverkningsspecialisten Alpla.

”Ett spännande steg – vår pappersflaska lämnar labbet och kliver ut i den verkliga världen”, säger Stijn Franssen. (Bild Coca-Cola)

”Det här är ett spännande steg framåt för oss, eftersom det betyder att vi nu lämnar laboratoriet och går ut i den verkliga världen. För första gången kommer konsumenter faktiskt att dricka en av våra produkter från en potentiellt ny typ av pappersförpackning”, säger Stijn Franssen, R&D Packaging Innovation Manager på Coca-Cola-laboratoriet i Bryssel.

Den flaskprototyp, som man nu på försök ska lansera till konsumenter, består av ett yttre träfiberbaserat ”pappersskal”, som försetts med ett inre foder av återvinningsbar plast. Flaskan försluts med ett skruvlock tillverkat av 100 procent återvunnen PET. Coca-Cola skriver att det är dock bolagets mål att utveckla och producera en flaska, som helt kan återvinnas som pappersförpackning.

”Det här försöket innebär en milstolpe för oss i vår strävan att utveckla en pappersflaska. Människor förväntar sig att Coca-Cola utvecklar och lanserar nya, innovativa och hållbara typer av förpackningar på marknaden. Därför samarbetar vi med experter som Paboco, experimenterar öppet och genomför denna första marknadsundersökning”, säger Daniela Zahariea, som är chef för innovation och försörjningskedjor inom Coca-Cola Europe.

Försöket i Ungern sker i samarbete med Kifli.hu, som är en av Ungerns snabbast växande livsmedelsbutiker online.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox