Coca-Cola-flaska tillverkad av 100 procent växtbaserad plast

PUBLICERAD: 22 oktober 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Coca-Cola Company har – bland annat med hjälp av finska UPM – utvecklat en dryckesflaska i plast som till 100 procent består av växtbaserad bioplast. (Bild Coca-Cola. Bilden är ett montage))|”Vi är glada över avtalet med The Coca-Cola Company”, säger Juuso Konttinen, UPM biotechnology. (Bild UPM)|”Vi har arbetat i många år för att utveckla en flaska med 100 procent växtbaserad plast”, säger Nancy Quan, Coca-Cola Company. (Bild Coca-Cola)

Coca-Cola Company meddelar att man nu har lyckats utveckla sin första dryckesflaska tillverkad av 100 procent växtbaserad plast (med undantag av korken och etiketten). Flaskan, som hittills endast tillverkats i 900 prototypexemplar, har tagits fram i samarbete med bland annat finska UPM och kinesiska biokemiföretaget Changchun Meihe Science & Technology.

Coca-Cola Company uppger att den hundraprocentiga bioplastflaskan markerar en viktig milstolpe i företagets hållbarhetsresa.

Det är mer än ett decennium sedan Coca-Cola presenterade sin PlantBottle ™, som var världens första återvinningsbara PET-plastflaska tillverkad med upp till 30 procent växtbaserad bioplast. PlantBottle-flaskan har genom åren introducerats på Coca-Colas marknader runt om i världen.

”Vi har arbetat i många år för att utveckla en flaska med 100 procent växtbaserad plast”, säger Nancy Quan, Coca-Cola Company. (Bild Coca-Cola)

”Vi har sedan dess arbetat med teknikpartners i många år för att utveckla rätt teknik för att skapa en flaska med 100 procent växtbaserad plast och med sikte att uppnå lägsta möjliga koldioxidavtryck. Det är spännande att vi nu har nått en punkt där denna teknik finns!”, säger Nancy Quan, innovations- och teknikchef vid Coca-Cola Company.

Coca-Cola skriver i ett pressmeddelande att PET – som är världens mest återvunna plast – är uppbyggd av två molekyler, där monoetylenglykol (MEG) utgör cirka 30 procent och tereftalsyra (PTA) utgör cirka 70 procent. Bioplastandelen i den ursprungliga PlantBottle-flaskan, som introducerades år 2009, består av biobaserad MEG, med sockerrör som råmaterial, medan PTA-andelen fram till nu kommit från oljebaserade källor.

I Coca-Colas nya 100 procent växtbaserade plastflaska har man kunnat byta ut den fossila PTA-andelen i PET-plasten mot växtbaserade PTA med hjälp av en ny process från USA-baserade biokemiföretaget Virent Inc. Coca-Cola uppger att med Virents teknik kan växtbaserad paraxylen (bPX) omvandlas till växtbaserad tereftalsyra (bPTA). I Coca-Colas nya prototypflaska användes socker från majs som råvara för omvandlingen från bPX till bPTA, men enligt företaget kan andra råvaror användas.

Tillsammans med kinesiska Changchun Meihe Science & Technology har Coca-Cola Company också effektiviserat tekniken att framställa växtbaserad MEG (bMEG). Normalt produceras bMEG genom att råmaterial från sockerrör eller majs omvandlas till bioetanol som en mellanprodukt, vilket därefter omvandlas till bioetylenglykol. Enligt Coca-Cola kan man nu producera bMEG direkt från olika sockerkällor, vilket resulterat i en enklare process.

”Vi är glada över avtalet med The Coca-Cola Company”, säger Juuso Konttinen, UPM biotechnology. (Bild UPM)

Finska UPM, som var teknikens första licensinnehavare, bygger för närvarande en fullskalig kommersiell anläggning i tyska staden Leuna, där man ska konvertera certifierade, hållbara råvaror från träavfall från sågverk och andra träindustribaserade sidoströmmar till bMEG. UPM planerar att år 2023 nå en årlig tillverkningskapacitet av 220.000 ton. Detta markerar en betydande milstolpe mot kommersialisering av tekniken, enligt Coca-Cola Company.

”Beslutet att kommersialisera bMEG-tekniken från The Coca-Cola Company och Changchun Meihe togs efter omfattande utvärdering och vi är glada över möjligheten att på bred basis marknadsföra våra produkter baserat på ett avtal vi ingått med The Coca-Cola Company”, säger Juuso Konttinen, som är chef för UPM:s biokemiska affärsområde.

Coca-Cola Company uppger att avtalet med UPM Biotecnology innebär att UPM kommer att kunna erbjuda kommersiella kvantiteter av banbrytande bMEG till alla aktörer i branschen, inklusive direkta konkurrenter till Coca-Cola.

”Detta är nästa generations biomaterial och ett betydande tekniskt genombrott i våra ständiga ansträngningar att minska vår användning av jungfrulig oljebaserad plast. Och det ska hjälpa inte bara oss att uppnå våra åtaganden att minska koldioxidutsläppen utan också göra det möjligt för hela industrin att gå över till en mer cirkulär ekonomi! Genom vårt avtal med UPM uppmanar vi den bredare industrin att göra gemensam sak med oss genom att använda detta biomaterial, när produktionen vid UPM Leuna har uppnått kommersiell kapacitet”, framhåller Nancy Quan, Coca-Cola Company.

N.B.: Coca-Cola Company påpekar att man år 2015 på Expo Milan presenterade en prototyp för en 100 procent biobaserad PlantBottle ™, kallad PlantBottle 2.0 (Läs HÄR), som dock endast var tillverkad i laboratorium. I den flaska med 100 procent växtbaserad bioplast, som Coca-Cola Company nu utvecklat och presenterat, tillverkas de ingående biokemikalierna istället industriellt och med en helt ny teknik, som är redo för kommersiell skalning.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx