In memoriam: Hans Rausing – en svensk förpackningsgigant

PUBLICERAD: 2 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Förpackningsgiganten Hans Rausing avled natten till den 30 augusti i sitt hem i England. Han blev 93 år gammal. (Bild Tetra Pak)|En klassisk bild. Tetra Pak-grundaren Ruben Rausing (t.v.) tillsammans med sönerna Gad (mitten) och Hans (t.h.) vid prototypen till den maskin som användes för att forma och fylla de revolutionerande tetraeder-förpackningarna med mjölk. (Bild Tetra Pak)

Förpackningsgiganten Hans Rausing, under många år VD för Tetra Pak, har avlidit, 93 år gammal. Chefredaktör Bo Wallteg tecknar här ett minnesporträtt.

I slutet av förra veckan nåddes vi av beskedet att Hans Rausing avlidit i sitt hem i England. Han blev 93 år. Han var troligen den sista kvarlevande av de svenska industriledare, som lade grunden till vår moderna förpackningsindustri.

Hans Rausing tillträdde som VD för Tetra Pak år 1954 och blev kvar ledningen i strax över 30 år. Under denna tid utvecklades företaget från att ha varit en ren förlustaffär med sju anställda, till att ha trettiosex tusen anställda och vara ett av världens största, och mest betydelsefulla förpackningsföretag.

Tetra Pak är sprunget ur Åkerlund & Rausing där man börjat utveckla plastbelagd kartong för livsmedelsförpackning på 40-talet och ur detta föddes företaget år 1950. Det kom att bli femtiotalets största riskprojekt och problemen var många. Det var svårt att få tetraederna att hålla tätt och bristen på finansiering gjorde sig ständigt påmind.

Hans Rausings far, Ruben Rausing, gjorde år 1954 sonen till VD för Tetra Pak International AB, ett val som möttes av skepsis från många håll, men Hans kom genom åren att bevisa att han var uppgiften mogen. Det skulle dock ta många år, ända in på 70-talet, innan Tetra Pak blev en ekonomisk framgång.

En klassisk bild. Tetra Pak-grundaren Ruben Rausing (t.v.) tillsammans med sönerna Gad (mitten) och Hans (t.h.) vid prototypen till den maskin som användes för att forma och fylla de revolutionerande tetraeder-förpackningarna med mjölk. (Bild Tetra Pak)

Lanseringen av den fyrkantiga Tetra Brik under 60-talet var ett viktigt steg och utvecklingen av aseptisk förpackningsteknik som innebär att behovet av kylkedja inte var lika stort, kom att bidra till att livsmedel för första gången effektivt kunde transporteras till platser på jorden där behovet av livsmedel var stort.

1995 sålde Hans Rausing sin del av Tetra Pak till brodern Gad för sjuttio miljarder kronor. För att affären skulle kunna genomföras fick Hans lämna en stor privat kredit till sin bror, ” den största privata krediten någonsin i Sverige”, har han sagt.

Att bara sitta hemma och rulla tummarna och räkna pengar var inget för Hans Rausing, han gav sig snart in i ett nytt förpackningsprojekt tillsammans med sin mångårige vän Åke Rosén, grundare av Ecolean, som tillverkar system och förpackningar för flytande livsmedel. Förpackningarna har en intressant kombination av mineral och plast. Med andra ord blev han konkurrent med sitt tidigare företag, men självfallet i mycket liten skala. Idag äger familjen Rausing Ecolean. Företaget har, precis som Tetra Pak, haft en lång startsträcka men utvecklas nu mycket snabbt på global basis.

Jag hade förmånen att få sitta ner på tu man hand med Hans Rausing för en lång intervju, när Ecolean var ett ungt företag i början av 2000-talet. Det blev ett trevligt möte där Hans var mycket öppen, ett möte som också kändes formellt på ett lite gammaldags sätt.

Mötet inleddes med viss förvirring, eftersom jag inte fick sitta mitt emot Hans, jag skulle flytta ett steg åt sidan. Först förstod jag ingenting, men sen fick det sin förklaring, Hans hade nedsatt hörsel på ena örat och ville underlätta vårt samtal genom detta. Nu har jag snart skrivit om förpackningar i trettio år och träffat massor med människor i spännande möten, vissa minns man tydligare än andra, det här var ett av dem.

Den inbjudan per brev som jag senare fick, om att komma och hälsa på honom och hans fru Märit i hemmet i England, ”jag behöver få lite skvaller från svensk förpackningsindustri” stod det i brevet, blev tyvärr aldrig av. Det har egentligen retat mig under många år, och nu är det för sent.

Svensk, nej, global, livsmedels- och förpackningsindustri har mycket att tacka Hans Rausing för.”

Bo Wallteg, chefredaktör

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx

Det händer på Scanpack: Så ska svensk förpackningsindustri agera för en säkrare framtid!

Hur kan svensk förpackningsindustri stå stark och växa i en föränderlig värld? Genom att vara förberedd, så klart. Från risk- och sårbarhetsanalys till anpassning av affärsmodell och avtal. För omvärlden kommer att fortsätta gunga. Det kommer Johan Sjöberg, Ansvarig för säkerhets- och försvarspolicy på Svenskt Näringsliv, att berätta mer om på Scanpack den 24 oktober.
Johansjobergx