Chardonnay på PET-flaska

PUBLICERAD: 2 september 2014
UPPDATERAD: 24 januari

Lindemans Chardonnay PET - lowLindeman’s Chardonnay är ett av Sveriges mest sålda vita viner på bag-in-box. 1 september kommer vinet även i en miljövänlig PET-flaska och blir därmed det australiensiska vinhuset Lindeman’s första vin på PET. Med lanseringen vill Lindeman’s möta den ökade efterfrågan på miljövänliga förpackningar och samtidigt erbjuda det populära vinet på flaska.

Lindeman’s är sedan 1980-talet ett av Sveriges mest sålda vinvarumärken tack vare jämn kvalitet och hög prisvärdhet. 1 september förstärker vinhuset sin portfölj genom att lansera Lindeman’s Chardonnay på PET-flaska. Vinet finns sedan tidigare på bag-in-box och är ett av Sveriges mest sålda vita viner. Lanseringen sker helt i linje med dagens ökade miljöfokus och Lindeman’s blir därmed ett av de största vinvarumärkena som erbjuder vin på PET-flaska.

– Lindeman’s bedriver ett omfattande miljöprogram för att minimera miljöpåverkan i hela kedjan från odling till konsument. Ett naturligt steg i processen är lanseringen av ett vin i en PET-flaska. När bag- in-boxen kom möttes den av skepsis som vände när utbudet av vin i den nya förpackningen ökade. Som en av världens största vintillverkare vill vi ge PET-flaskan ett liknande uppsving då den både är mer miljövänlig och smidig än andra förpackningar, säger Joakim Reuszner, marknadsansvarig för Lindeman’s i Norden.

Flaskan är tillverkad av 100 procent återvinningsbart material. Tack vare flaskans utformning passar Lindeman’s Chardonnay på PET utmärkt till utflykten, i båten eller husvagnen då den är lätt, hållbar och tålig. Dessutom är det en smidig förpackning att både bära hem och att ta med till pantstationen.

Lindeman’s Chardonnay följer trenden i Sverige som går mot lättare och friskare viner och har en torr och fyllig smak med en uppfriskande avslutning. Vinet har en frisk doft av färsk frukt som präglas av citrus, persika och nektarin. Lindeman’s Chardonnay passar utmärkt till lättare fiskrätter, skaldjur, sallader och kyckling samt även som sällskapsdryck.

 

Läs vidare

Norskt företag först med Liplids locklösning

Nu är den första kunden för Liplids nya, fiberbaserade lock för drycksmuggar offentlig. Det blev ett norskt företag som är först ut.
4D2B350Ex

Gin i ståpåse sparar miljö och pengar enligt tillverkaren

Den brittiska ginproducenten 6 O`Clock Gin har lanserat en ståpåse för sitt varumärke London Dry. Bra för miljö och ekonomin säger man.
ginx

H-trycks satsning bär frukt: ”Ännu fler storlekar och olika varianter”

Tryckeriet i Markaryd har investerat stort för att utveckla maskinparken för att bredda produktsegmentet inom muggar och bägare med lock. I år ska satsningen visas upp för de stora massorna på mässor i Skandinavien.
H-tryck

Snaps i grönare kostym

Den klassiska snapsen O.P. Anderson Aquavit får förpackningar i lättviktsglas och återvinningsbar pet.
New_OP_70cl_Lightweight_glass_2..

Senaste nytt

Boxons hållbarhetssatsning bär frukt

Boxons nya hållbarhetsrapport visar att företagets fortsatt stora hållbarhetssatsning har burit frukt under året som gick.
Boxonx

Peter Jhaveri ny styrelseordförande för Returpack

Peter Jhaveri är ny styrelseordförande för Returpack som gjort en egen intervju med honom. Här är ett utdrag ur den.
jhaveri

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx