På grund av pandemin och kriget i Ukraina råder det akut brist på glasflaskor hos svenska bryggerier och nu vädjar bryggarna till konsumenterna: Kasta inte pantbelagda returglasflaskor i återvinningen utan panta dem i butik, så att de snabbt kan komma tillbaks i dryckesproduktionen!
Sveriges Bryggerier skriver i ett pressmeddelande att efterfrågan på glasflaskor har ökat under lång tid och att producenter av glasflaskor inte hinner med att tillverka nya flaskor, vare sig i nyproduktion eller genom att återanvända glas från återvunna glasförpackningar. Flaskbristen är en effekt av den två år långa Covid 19– pandemin samt av kriget i Ukraina, eftersom både Ryssland och Ukraina är stora glasproducenter.

Bristen på flaskor förvärras då det dessutom av misstag slängs miljontals pantbelagda returflaskor i glasåtervinningen. Dessa flaskor skulle efter tvättning kunna återanvändas upp till 40 gånger av bryggerierna, men hamnar nu i stället i produktionskön hos de överbelastade glasbruken.
”Många tror att de köpt engångsglas och slänger flaskorna i glasigloos. Det innebär att miljontals flaskor, som skulle kunna återanvändas, hamnar fel. En returglasflaska fylls i snitt 40 gånger innan den skrotas och blir till nytt glas”, säger Anna-Karin Fondberg, VD på Sveriges Bryggerier.
Totalt säljs drygt 32 miljoner liter öl, vatten och läsk på returglasflaska varje år. I Sverige har vi två unika retursystem för glasflaskor, dels det som gäller 33 cl glasflaskan som finns i en röd back, dels en 50 cl glasflaska som finns i en blå back. Placerade i sina backar är returglasflaskorna lätta att känna igen, men när de packats upp på hyllan kan det vara svårare.

Sveriges Bryggerier uppger att svinnet tyvärr är stort för 50 cl flaskan, vilket innebär att varje år måste mellan sju och nio miljoner nya flaskor tillföras retursystemet. Totalt handlar det om att 25 procent av returflaskorna slängs i stället för att återanvändas. Svinnet är som allra störst för flaskor, som inhandlas på Systembolaget – där slängs hela 86 procent i återvinningen istället för att pantas och lämnas tillbaka hela.
”Det är framför allt för 50 cl returglasflaskor, som köps i singelförpackningar, som man missar pantsymbolen och kanske inte heller noterar att man betalar pant vid inköpstillfället. Vi vädjar därför till alla som konsumerar läsk eller öl att fortsätt välja returglas men att hantera förpackningen rätt. Titta efter symbolen på etiketten, panta och fortsätt att värna om miljön”, säger Anna-Karin Fondberg.
Sveriges Bryggerier skriver att det är speciellt viktigt nu till sommaren, när försäljningen av dryck ligger drygt 30 procent över årsgenomsnittet, att pantbelagda returglasflaskor verkligen lämnas tillbaka hela och inte kastas i glasigloos eller andra återvinningskärl.