Bromma första flygplats med pantbelagda take-away-muggar

PUBLICERAD: 15 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Amanda Kjellander, Customer Success Specialist på &Repeat, och Erik Hallgren, Environmental Specialist hos Swedavia, gläds åt samarbetet kring pantbelagda take-away-muggar, som inleds idag, den 15 november. (Bild &Repeat)|Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

Swedavia och Bromma Stockholm Airport har anslutit sig till svenska pantsystemet &Repeat. 10.000-tals take-away-muggar kan nu återvinnas i stället för att förbrännas.

Detta betyder att alla take-away-muggar som säljs från restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kommer att förses med &Repeats unika QR-koder. När konsumenterna scannar QR-koden på muggen med en smartphone och bekräftar sin återvinning kommer de att bli belönade i form av kreditpoäng, som kan användas som betalmedel hos restauranger etc som är anslutna till &Repeats återvinnings- och pantsystem.

Idag slutar merparten av de 10.000-tals dryckesmuggar, som årligen säljs på Bromma flygplats, i förbränningsugnar, men med hjälp av &Repeat och flygplatsens utplacerade återvinningsstationer kan nu konsumenterna sortera den använda take-away-förpackningen, så att den återvinns och på köpet bli belönade med credits att använda vid nästa köp.

”På Swedavia har vi stort fokus på hållbarhet inom en rad olika områden, allt från omställning till fossilfritt flygbränsle till socialt ansvarstagande och ansvarsfull hantering av förbrukningsmaterial. Vi är glada att med hjälp av &Repeat på ett smidigt sätt kunna sätta igång med ett pantsystem som omfattar samtliga kaffemuggar som säljs på Bromma Airport. Till att börja med kör vi detta som ett försök, därefter utvärderar vi hur det har gått för att därefter titta på om vi kan fortsätta och skala upp pantsystemet både på Bromma och våra andra flygplatser”, säger Mats Berglind, Innovation Manager på Swedavia.

Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

En stor del av resenärerna till och från Bromma Airport är återkommande resenärer, vilket maximerar värdet av ett pantsystem som ger krediter för kommande köp. Förutom restaurangerna på Bromma Airport kan resenärerna använda sina intjänade credits för att handla mat och dryck hos &Repeats många anslutna restaurangkedjor.

”Vi äter och dricker mer och mer take-away-produkter, inte minst när vi reser. Med pant på engångsförpackningar ökas insamlingsgraden exponentiellt; nu när en ledande aktör som Swedavia väljer att introducera &Repeat kommer 10.000-tals kaffemuggas räddas från förbränning och vi hoppas förstås att andra aktörer inom tåg och flyg följer Swedavias exempel”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

FSCC 22 000 öppnar nya möjligheter i livsmedelsindustrin för FrontPac

Det var en glad Martin Enocson som Packnews träffade på HK i Arlöv. Vi kom dit för att få underlag till ett redaktionellt uppslag, vilket vi också fick, men Martin inledde med att berätta att FrontPac den 22 januari blev godkända för certifiering enligt FSCC 22 000, en certifiering som öppnar nya, intressanta, möjligheter mot livsmedelsindustrin.
PXL_20250123_122406847x

Mycket troligt att EU godkänner IP:s köp av DS Smith i morgon

Det ser nu ut som att International Paper (IP) kommer att få godkännande från EU för sitt förvärv på 5,8 miljarder pund av DS Smith och beslutet väntas i närtid. Detta efter att IP sålt av vissa tillgångar.
Businessmen

Här är finalisterna till årets matbluff år 2024!

Müslin där socker räknas som frukt, kaffepaket som fortsätter att krympa och pizzasås smaksatt med vatten. Det är några av nomineringarna till Årets matbluff 2024. Nu är omröstningen i gång. Vi har lånat texten från vår systersite, Livsmedelsnyheter.se.
matbluff

Ace och Extr:Act blir Food and Beverage Carton Alliance

Food and Beverage Carton Alliance (FBCA) bildas när två etablerade organisationer (ACE och EXTR:ACT) slås samman. FBCA är en global plattform för att främja dryckeskartong som en nödvändig, förnybar och cirkulär förpackningslösning.
Vätskekartong