Bromma första flygplats med pantbelagda take-away-muggar

PUBLICERAD: 15 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Amanda Kjellander, Customer Success Specialist på &Repeat, och Erik Hallgren, Environmental Specialist hos Swedavia, gläds åt samarbetet kring pantbelagda take-away-muggar, som inleds idag, den 15 november. (Bild &Repeat)|Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

Swedavia och Bromma Stockholm Airport har anslutit sig till svenska pantsystemet &Repeat. 10.000-tals take-away-muggar kan nu återvinnas i stället för att förbrännas.

Detta betyder att alla take-away-muggar som säljs från restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kommer att förses med &Repeats unika QR-koder. När konsumenterna scannar QR-koden på muggen med en smartphone och bekräftar sin återvinning kommer de att bli belönade i form av kreditpoäng, som kan användas som betalmedel hos restauranger etc som är anslutna till &Repeats återvinnings- och pantsystem.

Idag slutar merparten av de 10.000-tals dryckesmuggar, som årligen säljs på Bromma flygplats, i förbränningsugnar, men med hjälp av &Repeat och flygplatsens utplacerade återvinningsstationer kan nu konsumenterna sortera den använda take-away-förpackningen, så att den återvinns och på köpet bli belönade med credits att använda vid nästa köp.

”På Swedavia har vi stort fokus på hållbarhet inom en rad olika områden, allt från omställning till fossilfritt flygbränsle till socialt ansvarstagande och ansvarsfull hantering av förbrukningsmaterial. Vi är glada att med hjälp av &Repeat på ett smidigt sätt kunna sätta igång med ett pantsystem som omfattar samtliga kaffemuggar som säljs på Bromma Airport. Till att börja med kör vi detta som ett försök, därefter utvärderar vi hur det har gått för att därefter titta på om vi kan fortsätta och skala upp pantsystemet både på Bromma och våra andra flygplatser”, säger Mats Berglind, Innovation Manager på Swedavia.

Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

En stor del av resenärerna till och från Bromma Airport är återkommande resenärer, vilket maximerar värdet av ett pantsystem som ger krediter för kommande köp. Förutom restaurangerna på Bromma Airport kan resenärerna använda sina intjänade credits för att handla mat och dryck hos &Repeats många anslutna restaurangkedjor.

”Vi äter och dricker mer och mer take-away-produkter, inte minst när vi reser. Med pant på engångsförpackningar ökas insamlingsgraden exponentiellt; nu när en ledande aktör som Swedavia väljer att introducera &Repeat kommer 10.000-tals kaffemuggas räddas från förbränning och vi hoppas förstås att andra aktörer inom tåg och flyg följer Swedavias exempel”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx