Bromma första flygplats med pantbelagda take-away-muggar

PUBLICERAD: 15 november 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Amanda Kjellander, Customer Success Specialist på &Repeat, och Erik Hallgren, Environmental Specialist hos Swedavia, gläds åt samarbetet kring pantbelagda take-away-muggar, som inleds idag, den 15 november. (Bild &Repeat)|Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

Swedavia och Bromma Stockholm Airport har anslutit sig till svenska pantsystemet &Repeat. 10.000-tals take-away-muggar kan nu återvinnas i stället för att förbrännas.

Detta betyder att alla take-away-muggar som säljs från restaurangerna på Bromma Stockholm Airport kommer att förses med &Repeats unika QR-koder. När konsumenterna scannar QR-koden på muggen med en smartphone och bekräftar sin återvinning kommer de att bli belönade i form av kreditpoäng, som kan användas som betalmedel hos restauranger etc som är anslutna till &Repeats återvinnings- och pantsystem.

Idag slutar merparten av de 10.000-tals dryckesmuggar, som årligen säljs på Bromma flygplats, i förbränningsugnar, men med hjälp av &Repeat och flygplatsens utplacerade återvinningsstationer kan nu konsumenterna sortera den använda take-away-förpackningen, så att den återvinns och på köpet bli belönade med credits att använda vid nästa köp.

”På Swedavia har vi stort fokus på hållbarhet inom en rad olika områden, allt från omställning till fossilfritt flygbränsle till socialt ansvarstagande och ansvarsfull hantering av förbrukningsmaterial. Vi är glada att med hjälp av &Repeat på ett smidigt sätt kunna sätta igång med ett pantsystem som omfattar samtliga kaffemuggar som säljs på Bromma Airport. Till att börja med kör vi detta som ett försök, därefter utvärderar vi hur det har gått för att därefter titta på om vi kan fortsätta och skala upp pantsystemet både på Bromma och våra andra flygplatser”, säger Mats Berglind, Innovation Manager på Swedavia.

Mikael Berglin är medgrundare och försäljningschef på &Repeat. (Bild &Repeat)

En stor del av resenärerna till och från Bromma Airport är återkommande resenärer, vilket maximerar värdet av ett pantsystem som ger krediter för kommande köp. Förutom restaurangerna på Bromma Airport kan resenärerna använda sina intjänade credits för att handla mat och dryck hos &Repeats många anslutna restaurangkedjor.

”Vi äter och dricker mer och mer take-away-produkter, inte minst när vi reser. Med pant på engångsförpackningar ökas insamlingsgraden exponentiellt; nu när en ledande aktör som Swedavia väljer att introducera &Repeat kommer 10.000-tals kaffemuggas räddas från förbränning och vi hoppas förstås att andra aktörer inom tåg och flyg följer Swedavias exempel”, säger Mikael Berglin, medgrundare och försäljningschef på &Repeat.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco

Trumps ståltullar kan ge fler PET-flaskor

Donald Trumps handelstullar, som bland annat innebär 25 procent på stål och aluminium, kan komma att innebära att fler PET-flaskor kommer att produceras. Det skriver tidningen Expressen som i sin tur refererar till Washington Post.
coca hår

Produktionsökningen år 2024 av papper och kartong väntas inte bestå

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent under 2024. Utvecklingen drivs av en kraftig tillväxt för båda förpacknings- och grafiskt papper som vände efter ett svagt 2023.
Rundtur och visning av Billerud Korsnäs nya maskin KM7 på Gruvön.