Brödpåsar utan "fönster" sparar 30 ton plast om året för Coop

PUBLICERAD: 7 februari 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Coops fönsterförsedda brödpåsar byts under våren ut mot påsar utan fönster. Åtgärden sparar ca 30 ton plast om året. (Bild Coop)|”Brödpåsar utan plastfönster är ytterligare ett steg i rätt riktning i vår ambition att vara den goda kraften i mat-Sverige”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

Coop har beslutat att byta ut sina brödpåsar med plastfönster. Istället kommer kunderna att erbjudas nya brödpåsar som är tillverkade helt i papper. Med åtgärden kommer Coop att minska sin plastförbrukning med cirka 30 ton per år.

”Brödpåsar utan plastfönster är ytterligare ett steg i rätt riktning i vår ambition att vara den goda kraften i mat-Sverige”, säger Charlotta Szczepanowski. (Bild Coop)

Innan jul började Coop fasa ut de tunna frukt- och grönt-påsarna av plast och ersätta dem med papperspåsar. Nu har man antagit målsättningen att under våren 2020 fasa ut de nuvarande brödpåsarna med plastfönster. Åtgärden gör att Coop minskar plastförbrukningen med cirka 30 ton plast per år. De nya påsarna kan återvinnas som papper.

”Jag är jätteglad över att vi nu kan presentera ytterligare ett steg i rätt riktning. Med den här åtgärden fasar vi ut 30 ton plast från fossil råvara i ett slag”, säger Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet på Coop.

Under april kommer de nya påsarna att finnas i de första butikerna och de rullas sen ut successivt under våren. De nya papperspåsarna kommer att vara gratis för kunderna, precis som brödpåsarna är idag.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä får investeringsstöd från EU om de bygger nytt bruk

Muoto är namnet på en serie nya, fiberbaserade, förpackningar från Metsä Group. Koncernen funderar nu på att investera i ett eget bruk i Raumo, Finland, för produktionen och om det blir av har man förhandlats till sig upp till 85,5 miljoner euro via EU:s innovationsfond. Ett avtal om delfinansiering har undertecknats.
Muoto

Återvinnings- och värmeförseglingsbart papper nyhet från Billerud

Billerud har utvecklat ett återvinningsbart, värmeförseglingsbart papper designat för att ersätta plast i förpackningsapplikationer med höga krav på förseglingsprestanda och återvinningsbarhet.
Billerudx

PINC investerar i startupen Glenntex för att driva mer hållbar förpackningsinnovation

Pauligs riskkapitalgren, PINC, investerar i det göteborgsbaserade företaget Glenntex som med grafenförstärkta kompositer kan minska behovet av plast i nyproducerade förpackningar med upp till trettio procent.
Glenntex

Borealis har lanserat en ny LLDPE-film med åttiofem procent återvunnen PCR

Borealis har lanserat en återvunnen linjär LD-polyetenkvalitet, rLLDPE, som innehåller 85 procent PCR-material och 15 procent LLDPE-booster och är avsedd för flexibla förpackningsapplikationer som inte används för förpackning av livsmedel.
TeamBorealis_Werk_Linz_100225_008x