Brittiska designelever möter svensk kvalitetskartong

PUBLICERAD: 10 maj 2015
UPPDATERAD: 25 januari

Dan Thorne|Craig McFarlane och Eddie Magee

Under det gångna året har brittiska designstudenter genomfört ett projekt tillsammans med Iggesund Paperboard, där syftet varit att konfrontera eleverna med kartongen Invercote från Iggesund.
De har bland annat kunnat välja mellan uppgifter som berört förpackningskonstruktion, infographics och hållbarhetsfrågor. 
Elever från University of the Creative Arts i Epsom, Norwich University of the Arts och University of Salford har deltagit i projektet.

Projektet är ett samarbete mellan Iggesund Paperboard, det brittiska fackpress förlaget Earth Island Publishing och Veronica Heaven, som utvecklat ”Briefcases”, en modell för samarbete mellan universitet och näringsliv.

”Det finns mycket spännande man kan göra i den akademiska miljön. Men den spänning och nerv som uppstår, när ett företag stiger in med realistiska uppgifter, kan vi inte återskapa”, menar Sallyanne Theodosiou, Senior Lecturer Graphic Design och hennes kollega Sophie Beard, båda från University of the Creative Arts.

Iggesunds motiv för att initiera projektet är paradoxalt nog den digitala utvecklingen! Samtidigt som hela den grafiska produktionsprocessen har förenklats och strömlinjeformats, så har också designern hamnat längre från materialet och materialkunskapen har eroderat.

”För alltför många designers är dataskärmen gränssnittet från omvärlden. Kunskapen om materialvalets betydelse är inte lika stark som den var för 25 år sedan. Vårt mål är att få fler designers att inse att rätt materialval kan vara skillnaden mellan framgång och misslyckande”, säger Staffan Sjöberg, som ansvarar för projektet från Iggesund Paperboards sida.

Iggesund Paperboard tillverkar Invercote och Incada, två kartongmaterial av olika typ, men som har den gemensamma nämnaren att de båda ligger i topp kvalitetsmässigt. De görs båda av jungfrulig fiber och byggs upp i olika skikt, till skillnad från traditionellt papper. Flerskiktsuppbyggnaden ger en extra styvhet, och gör det möjligt att vika dem utan att de spricker.

”Det är inte ovanligt att man anstränger sig enormt på att hitta en kreativ designer och att man sedan söker med ljus och lykta efter en originell fotograf. Han i sin tur vill arbeta med modeller, som har gott rykte. När resultatet av deras arbete är klart, så lämnar man iväg deras arbete till tryck eller konvertering utan att ägna en tanke åt vilket material det ska tryckas på och varför. Det finns gott om exempel där det gått riktigt fel och det är en av orsakerna till att vi engagerar oss för att designers ska reflektera mer över materialvalet”, understryker Staffan Sjöberg.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024