Brittisk innovatör lanserar helt plastfri pappersflaska

PUBLICERAD: 2 december 2022
UPPDATERAD: 25 januari

SUPA Innovation har utvecklat en egen och helt plastfri pappersflaska, som nu används till företagets växtbaserade tvättmedel, etc under varumärket eco-mate. (Bild SUPA)

Brittiska företaget SUPA Innovations har utvecklat en egen och helt plastfri pappersflaska, som nu används till växtbaserade tvättmedel under varumärket eco-mate.

SUPA tillverkar sin egenutvecklade pappersflaska vid sin anläggning i Rutland, nära Stamford, där man också har sin tillverkning av växtbaserade rengörings- och tvättmedel under varumärket eco-mate.

SUPA Innovations uppger att man startade år 2019 med att undersöka marknaden för att hitta en pappersbaserad flaska till sin serie av organiska eco-mate tvätt- och sköljmedel.

”Men vi blev besvikna på det vi hittade. Antingen var det rena plastflaskor som dolts bakom ett pappershölje eller också var det pappersflaskor med ett innerhölje av plast. Stora företag som Coca-Cola och Carlsberg talade om sina pappersflaskor, men när man tittade närmare, så hade även de plast på insidan samt plasthalsar och plastkorkar. Vi kunde inte tro det! Så vi gjorde vår egen pappersflaska – helt utan plast”, berättar SUPA:s medgrundare Scott Nicholas.

Istället för en plastbaserad innerbarriär har SUPA:s pappersflaska en invändig läckagesäker beläggning som består av tång och naturlig växtlatex. Barriären uppges brytas ner, om den hamnar i naturen, på samma sätt som ett vaxartad blad från ett träd eller en buske bryts ner på kort tid. Hela förpackningslösningen med flaska, innerbeläggning och förslutning kan hemkomposteras eller läggas i matavfallsåtervinning eftersom allt är 100 procent organiskt material.

SUPA uppger att deras pappersflaska är designad för att brytas ner i naturen utan att lämna efter sig mikroplaster eller giftiga rester. Hela eco-mate-sortimentet av såväl produkter som flaskförpackningar har testats och certifierats som 100 procent biobaserat material och SUPA planerar nu att utöka sitt produktutbud till att även omfatta flytande produkter inom husdjursschampon, olika typer av rengöringsmedel och produkter för handtvätt, m fl. Produkterna säljs direkt till konsumenter via bolagets webbsida men även via Amazon.

”Det finns många varumärken som är växtbaserade och som förpackas i flaskor av återvunnen plast, men med eco-mate går vi ett steg längre eftersom vi helt och hållet eliminerar plasten”, avslutar Scott Nicholas.

N.B. Vi har tidigare skrivit om globala Procter & Gamble, som nästa år ska lansera sköljmedel i pappersflaskor. Dessa flaskor är dock försedda med en innerbarriär av återvunnen plast. Läs mer HÄR.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se

Nu kan tjockare material köras i Ricoh Pro C9500

Ricoh utökar möjligheterna i sin digitalpress Pro C9500. Maskinen har en ny tjänst som gör det möjligt att skriva ut tjockare material än tidigare som till exempel olika förpackningar.
Rihcox