Borealis och Mondi samarbetar kring livsmedelsförpackningar

PUBLICERAD: 5 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Borealis och Mondi har i samarbete utvecklat monmaterialbaserade polypropenförpackningar för kött och mejeriprodukter. (Bild Borealis)

Polymerjätten Borealis och globala förpackningskoncernen Mondi har inlett ett samarbete kring utveckling av återvinningsbara polypropenbaserade livsmedelsförpackningar.
Förpackningarna bygger på Borealis egenutvecklade Borstar® Nucleation Technology (BNT) som ökar återvinningsmöjligheterna för plastförpackningar.

Genom att använda Borealis BNT-modifierade polymer BC918CF kan Mondi nu producera förpackningslösningar i monomaterial. Förpackningarna är främst avsedda för kött och mejeriprodukter.

Borealis skriver i ett pressmeddelande att de nya förpackningar har samma egenskaper och prestanda som konventionella förpackningar i multimaterial, samtidigt som de ökar möjligheten till återvinning vid mekaniska recyclinganläggningar.

”Det är Mondis uppfattning att förpackningar alltid ska vara anpassade för sitt ändamål. Papper där det är möjligt, plast när det behövs och alltid med en hållbar design. För livsmedelsförpackningar spelar plast en viktig roll för att skydda produkterna, förlänga livsmedlets hållbarhet och förbättra förpackningens återvinningsbarhet. Just att en förpackning går att återvinna, är viktigt för oss, eftersom vi stödjer principerna för en cirkulär ekonomi”, säger Thomas Kahl, projektledare EcoSolutions hos Mondi Consumer Packaging.

Det är en klar trend i branschen att gå över till förpackningar av monomaterial hos såväl polyolefinproducenter som Borealis som konverterare som Mondi, men även hos varumärkesägare, detaljhandlare och slutkonsumenter finns ett utbrett stöd för övergången till mer hållbara polyolefinsbaserade förpackningslösningar som lättare möjliggör återvinning och cirkuläritet.

”Att kunna arbeta nära etablerade partners som Mondi är viktigt för att göra plastförpackningar mer cirkulära. Det här samarbetet är ett positivt bevis på hur innovation och samarbete kan ge förpackningslösningar, som inte bara underlättar vardagen utan också underlättar miljön”, säger Geert Van Ballaer, Borealis chef för marknadsföring av konsumentprodukter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024