Ingen blev väl direkt överraskad när beskedet kom att Scanpack inte blir av i år. Det fanns så klart anledning att in i det längsta hoppas på att det skulle gå att köra som planerat, det är nog ingen överdrift att säga att det finns ett uppdämt behov i branschen att kunna träffas igen.
Börjar vi inte alla bli lite trötta på alla webbinar som finns vi erbjuds att ta del av. Många gånger är de av jättebra kvalitet både innehålls- och arrangörsmässigt, ibland blir det pannkaka, men man kan ana en viss desperation bland företag att komma ut med sina budskap. Jag har sagt det förut och säger det ingen, glöm inte bort branschpressen. nord emballage och våra kollegor är en snabb och effektiv väg att komma ut med sitt budskap.
Vet inte om ni har koll på det, men det uppstår en märklig mässkollision nästa år. Scanpack arrangeras den 4 till 7 oktober i Göteborg, den 5 och 6 oktober är Empack tänkt att gå i Stockholm. Så ser det i vilket fall ut i skrivande stund, kanske har det ändrats när den här utgåvan når dig. Kan tänka mig att det finns en viss frustration hos easyFairs som arrangerar Empack, det blir väl i princip omöjligt för dem att köra samtidigt. Enligt uppgifter från Svenska Mässan var det i princip omöjligt att lägga Scanpack på ett annat datum, allt är fullbokat under nästa år. Hallarna ska ju dessutom inte bara vara tillgängliga under mässdagarna, det krävs rätt många dagar före och efter också för in- oc utflyttning. Det är dock ett bra exempel på hur trångt det kommer att bli inom mässor och seminarier nästa år, förutsatt att vi fått kontroll på Covid-19.
Någon form av Scanpack kommer det att bli i oktober. Mässledningen jobbar just nu intensivt med att bygga ett program som, återigen om pandemin tillåter, kan bli både digitalt och fysiskt. På Svenska Mässan finns avancerade möjligheter till närmast TV-liknande sändningar med publik, så det kan bli ett intressant tillfälle att träffas för branschen. Vi kommer så klart att berätta mer när det finns något att förmedla.
I år finns det ett alternativ, naturligtvis digitalt. Det är AGI Publishing House som ger ut tidningen Sign&Print och även arrangerar fysiska mässor i Norden, som kör Packnorth den 10 till 12 maj med ett tjugotal utställande företag. nord emballage är med i projektet som språkrör och i den här utgåvan hittar du info från utställarna. Gå och registrera dig, det är kostnadsfritt, och passa på att botanisera bland montrarna under mässdagarna, det är ett utmärkt tillfälle att uppdatera sig på vad som händer i branschen just nu.
Packnorth kan inte ses som en konkurrent till fysiska mässor, det är snarare en spännande vidareutveckling av mässkoncept och kanske en fingervisning till vad vi kan förvänta oss i framtiden, då allt fler mässarrangörer talar om till exempel hybridmässor. Hur Packnorth tas emot av utställare och besökare bör vara av intresse för mässbranschen. Sign&Print Connect som gick i februari och som vände sig till den grafiska branschen, fick positiva eftermälen.
”Jag ser Packnorth, och den digitala utvecklingen som otroligt spännande, både i min roll som säljare och inköpare på företaget. Packnorth är ett lockande koncept som jag tror vi kommer att se mer av i framtiden. Det här är faktiskt en intressant utveckling av hela mässkonceptet” säger en representant för en utställarna i förhandsrapporten.
Som en del av er kanske noterat om ni läser Packnews.se, har jag träffat Kristian Luuk i samband med en TV-inspelning på Sveriges Television. Programmet heter Veckans Ord med Kristian Luuk och har redan sänts på fredagar under en dryg månads tid. I ”mitt” program var ordet Emballage, och hur man kom fram till att det skulle vara med har jag ingen aning om. Ingen hade ett bra svar på det. I vilket fall blev jag uppringd av SVT och fick frågan om jag kunde rekommendera någon som kunde svara på lite frågor om emballage i programmet. Eftersom jag är en blygsam person föreslog jag inte mig själv utan bad om tid att tänka. Men efter ett tags diskussion om emballage, fick jag en direkt fråga om jag inte kunde ta det, och det var svårt att säga nej. Nu har jag lite ågren över hur det kommer att bli i sändning, det kommer att klippas och grejas. Har IKEA en skämskudde som heter Rodna kanske?
Avslutningsvis en synpunkt på en ny förpackningslösning. ICA lanserade en ny fiberförpackning för sitt hamburgerkött nyligen. Den ersätter ett plasttråg. Helt utan plast klarar man sig inte, det finns en barriär och en förslutningsfilm. Är det verkligen bättre med en materialkombination än ett renodlat plasttråg? Bägge filmerna ska vara enkla att riva av för sortering, hur många av oss kommer att göra det? För säkerhets skull har det producerats en instruktionsfilm om detta. Kommer någon att se den? Och hur ser en LCA-analys ut i jämförelse med plasttråget? Jag har inget emot att överbevisas om att det blir en för fiberförpackningen fördelaktig analys, men jag tillåter mig tvivla. Vågar man säga ordet ”greenwashing”? Jag tar risken och publicerar gärna fakta och synpunkter från ICA.