BillerudKorsnäs först med att maskinproducera pappersbatteri

PUBLICERAD: 5 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Shoko Yamada, specialist Functional Surfaces på BillerudKorsnäs, kontrollerar spänt den första testproduktionen av pappersbatteri i en pappersmaskin.

BillerudKorsnäs fortsätter sin utveckling av ett pappersbaserat batteri och har nu genomfört världens första produktion på en pappersmaskin. Projektet är därmed ett steg närmare en kommersialisering av både små- och storskalig energilagring i ett pappersbatteri.

I ett samarbete med forskare på Uppsala Universitet har man tagit grundforskningen vidare för att kunna använda vanliga pappersfibrer för tillverkning av batterier.

Den första produktionen har nu genomförts på en pappersmaskin. Detta har gjorts på pilotmaskinen FEX hos RISE, Research Institutes of Sweden, en fullskalig men smalbanig utvecklingsmaskin. Det är ett viktigt steg som bekräftar möjlighet till industriell produktion av elektrodmaterialet.

”Detta är ett stort steg för oss, eftersom vi ser ett provrörskoncept, som nu kan köras på en pappersmaskin, säger Maria Strømme, professor i nanoteknologi vid Institutionen för teknikvetenskaper, nanoteknologi och funktionella material vid Uppsala Universitet.

Batterimaterialet är nu klart för kommersiell testning. BillerudKorsnäs fortsätter arbetet med att identifiera möjliga partners inom energilagring och andra elektrokemiska applikationer. Nästa steg är ytterligare produktutveckling i egen regi och med partners, för produktion i industriell skala.

”Vi är glada över att vara med i projektet. Det har varit en intressant utmaning för oss som visar värdet av FEX-maskinen vid uppskalning av biobaserade koncept”, säger Konstantin Sundin, Vice President Papermaking and Packaging vid RISE.

”Att kunna bekräfta funktionen av en pappersmaskin är en viktig milstolpe för produktion av den skogsbaserade pappersbatterielektroden. Pilotproduktionen bekräftar att vi kan producera materialet mycket effektivt och i stor skala”, säger Lars Sandberg, Innovation Leader vid BillerudKorsnäs.

Det finns flera potentiella applikationer för pappersbatteriet. Ett är inom Internet of Packaging, det vill säga digitalisering av förpackningar. Intelligenta och aktiva förpackningar ger möjlighet till hållbara lösningar som skapar och skyddar produkter och dessutom erbjuder nya upplevelser för konsumenter. En annan applikation är storskalig och kostnadseffektiv energilagring inom området smarta elnät.

Packnews har tidigare rapporterat om BillerudKorsnäs projekt kring ett pappersbatteri. (Läs HÄR och HÄR).

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Aktieägarna i IP och DS Smith godkänner affären - blir klar sista kvartalet

International Paper har nu fått aktieägarnas godkännande för sitt föreslagna förvärv av DS Smith, vilket markerar ett viktigt steg mot att slutföra affären. Detta kommer strax efter att DS Smith fått sina aktieägares godkännande att gå vidare med sammanslagningen.
Andy Silvernailx

Mondi köper Schumacher Packaging och ökar kapaciteten i Polen via investering

Mondi vill växa i konkurrensen på wellpappområdet. Ett steg är förvärvet av Schumacher Packaging.
MNDPR304-900x600

Finska Rani Plast köper litauiska filmtillverkaren UAB Umaras

Ab Rani Plast Oy har köpt den litauiska förpackningsfilmtillverkaren UAB Umaras. Det här betyder att två framgångsrika familjeägda företag går samman för att kunna erbjuda ett bredare produktsortiment och därmed kunna betjäna sina kunder ännu bättre. Förvärvet stärker även företagens geografiska position.
Ranibildx

Axfood använder AI som AD i kampanj

Axfood har tagit fram ett egenutvecklat AI-verktyg som fått designa det egna varumärket Garants mjölkförpackningar. Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk.
Ax1x