Arla bantar bort 21 ton plast om året genom att säga adjö till cirka sju miljoner engångsskedar i plast och ha lättare plastlock till sina mellanmålsprodukter.
Plastbantningen sker under försommaren 2021 och gäller för mellanmålsprodukterna KESO Cottage Cheese, Yoggi och Arla Ko Grekisk yoghurt.
Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi, skriver företaget i ett pressmeddelande.
”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan, så är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en egen, vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.
6,9 miljoner engångsskedar i plast i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO med ungefär två gram. För KESO innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi och Arla Ko Grekisk yoghurt ligger på 5 ton.
”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.
Arla skriver i sitt pressmeddelande att materialet i de hundratusentals förpackningar, som varje dag lämnar Arlas mejerier, förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.
100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025 och ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030 är Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar.