Bantar 21 ton plast med lättare lock och adjö till engångssked

PUBLICERAD: 28 april 2021
UPPDATERAD: 25 januari

Genom att säga adjö till integrerade engångsskedar i plast och ha tunnare plastlock i flera av sina mellanmålsprodukter bantar Arla bort 21 ton plast årligen. (Bild Arla. Bilden är ett montage)

Arla bantar bort 21 ton plast om året genom att säga adjö till cirka sju miljoner engångsskedar i plast och ha lättare plastlock till sina mellanmålsprodukter.

Plastbantningen sker under försommaren 2021 och gäller för mellanmålsprodukterna KESO Cottage Cheese, Yoggi och Arla Ko Grekisk yoghurt.

Att minska mängden plast är en viktig del av Arlas förpackningsstrategi, skriver företaget i ett pressmeddelande.

”Vi arbetar kontinuerligt med att minska materialmängden och öka andelen förnybara och återvunna material i våra förpackningar. Att kunna banta bort 21 ton plast per årsbasis är otroligt positivt. Tittar vi på hur långt många av våra konsumenter redan kommit på hållbarhetsresan, så är vi övertygade om att de är redo att börja ha med sig en egen, vanlig sked i väskan”, säger Christer Lundin, marknadsdirektör på Arla.

6,9 miljoner engångsskedar i plast i Arlas mellanmålsprodukter kommer att fasas ut under försommaren 2021. Samtidigt minskar Arla mängden plast i locket för KESO med ungefär två gram. För KESO innebär det en plastreducering på totalt 16 ton plast per år, motsvarande siffra för Yoggi och Arla Ko Grekisk yoghurt ligger på 5 ton.

”Vi arbetar för fullt för att skapa en hållbar framtid med hållbara mejeriprodukter. Vårt mål är att Arla ska nå netto noll klimatavtryck före 2045, som också är Sveriges klimatmål”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef på Arla.

Arla skriver i sitt pressmeddelande att materialet i de hundratusentals förpackningar, som varje dag lämnar Arlas mejerier, förbättras kontinuerligt och utgör en viktig del av Arlas hållbarhetsarbete. Mycket av arbetet sker även på gårdarna och andra delar av verksamheten. Sedan 1990 har Arlabönderna minskat klimatavtrycket per kilo mjölk med 22 procent, Arlas transporter är 100 procent fossilfria och till mejerierna köper Arla endast förnybar el.

100 procent återvinningsbara förpackningar år 2025 och ingen jungfrulig plast i förpackningar år 2030 är Arla Sveriges hållbarhetsmål för förpackningar.

Läs vidare

Spartips för wellpappindustrin och dess kunder

Wellpappindustrin kan spara material via en enkel åtgärd enligt brittisk konsult.
1673597177195x

Omni Polymers gillar att återvinna flexibla plastförpackningar

josef-nat

Välkomnar EU:s föreslagna PPWR-regler – med viss kritik

European Bioplastics välkomnar EU:s föreslagna s.k. PPWR-regler för förpackningar och bioplaster – men med viss kritik…
eu-regler-PN-utvald

Svensk Plaståtervinning fick pris som Årets Impact-bolag

På Dagens Industris Gasell-gala i Stockholms stadshus fick Svensk Plaståtervinning ta emot priset som Årets Impact-bolag.
plast-impact-utvald

Senaste nytt

Lidl i Storbritannien tar bort designelement som tilltalar barn

I Storbritannien har Lidl beslutat att man tar bort alla designelement som uppskattas av barn på förpackningarna till sina minst hälsosamma, egna varumärken. Det ska vara klart till mitten av året och ska hjälpa föräldrar att handla nyttigare till barnen.
LIDLx

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx