Bägare-i-bägare – innovativ salladsförpackning från Illig

PUBLICERAD: 20 augusti 2021
UPPDATERAD: 25 januari

För saudiarabiska Hotpack Packaging har Illig Maschinenbau utvecklat ett innovativt ”bägare-i-bägare”koncept för salladsförpackningar, där en mindre dressingbägare integreras med den större salladsbägaren med hjälp av ett specialutformat plastlock. (Bild Illig)

Tyska Illig Maschinenbau och saudiarabiska Hotpack Packaging Industries har utvecklat en innovativ salladsbägare i plast, där en extra liten bägare med dressing ”trycks fast” på undersidan av den större bägarens lock.

Förpackningen består av tre delar: en större plastbägare för salladen, en mindre bägare för medföljande dressing och ett specialutformat tättslutande lock, som är utformat så att den mindre bägaren säkert och utan spill kan tryckas fast på lockets undersida, som samtidigt också fungerar som ett tätt lock för den mindre bägaren. Alla delarna i bägarkonceptet är tillverkade av livsmedelsgodkänd APET.

Enligt Illig underlättar den nya ”bägare-i-bägare”-lösningen både transport och handhavande av salladsförpackningen, genom att alla parter, inklusive konsumenten, slipper att hantera en lös dressingbägare vid sidan om.

Illig, som är specialiserade på maskiner, verktyg och utrustning för termoformning, utvecklade det nya förpackningskonceptet med hjälp av sin egen ”Pactivity® 360”-process och i samarbete med kunden Hotpack. Utvecklingen av verktygs- och produktionssystemet skedde med hjälp av Illigs specialsystem Toolsys®.

Illig skriver i ett pressmeddelande att det unika locket, som har en diameter på 122 millimeter och är tillverkat av 0,4 millimeter tjock APET, kan anpassas för olika integrerade bägare, vilket ger möjligheter till flexibla produktlanseringar.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback