Både uppåt och nedåt för Billerud enligt nya kvartalsrapporten

PUBLICERAD: 23 oktober 2025
UPPDATERAD: 23 oktober

Det är både upp och ner för Billerud just nu enligt den senaste kvartalsrapporten. I Region Nordamerika har man ett starkt resultat, medan marknadsförhållanden är betydligt mer utmanande för Region Europa. Totalt sett var resultatet för tredje kvartalet sekventiellt starkare med ett justerat EBITDA på elva procent.

Billeruds vd Ivan Vatne konstaterar att det är en fördel att ha produktion i USA sedan importtullarna infördes. Att man finns i Mellanvästernregionen är också ett plus. Därifrån når man den stora marknaden snabbt.

I kontrast står sektorn i Europa inför utmanande förhållanden med en dämpad förpackningskonsumtion, kostnadsinflation och valutamotvind. Dessutom tynger strukturell produktionsöverkapacitet inom kartong den europeiska marknaden, drivet av den senaste tidens kapacitetsökningar som tas i drift samt omvända handelsflöden till följd av införandet av USA:s importtullar. Nettoomsättningen för Region Europa minskade jämfört med förra året inom alla produktkategorier utom avsalumassa. Billeruds produktion har begränsats för att matcha efterfrågenivån, särskilt vid kartongbruken.

Fler åtgärder på gång

Ivan Vatne säger att man nu vidtar ytterligare kraftfulla åtgärder för att både förbättra kostnadskonkurrenskraften. Nyligen presenterademan ett kostnadsbesparingsprogram med målet att uppnå årliga besparingar på MSEK 800 och ska ge ett märkbart positivt bidrag från första kvartalet 2026 och framåt. Det innebär bland annat att 650 personer måste lämna koncernen. Man ska också förändra arbetssätt och sträva efter förenkling och mer automatisering. Dessutom ska man satsa mer på innovation och produktutveckling.

Fortsatt tufft i Europa

När man blickar framåt och mot det fjärde kvartalet, förväntar man sig fortsatt solida marknadsförhållanden för verksamheten i Nordamerika. I Europa ser dock de ogynnsamma marknadsförhållandena ut att fortsätta och därmed påverka försäljningen, framför allt inom kartongsegmenten. Framtiden för hållbara och återvinningsbara fiberbaserade förpackningsmaterial är fortfarande ljus och förväntas på lång sikt uppvisa bättre tillväxtsiffror än BNP, men en långvarig lågkonjunktur i Europa i kombination med överutbud gör att det kommer ta tid att återfå balansen konstaterar Ivan Vatne.

 

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

För drygt tre år sedan tillträdde Marie Samuelsson som vd för Ecolean. Nu kliver hon av och ersätts av Thomas Hultin.
ecolean-aus-pida-utvald
Ecolean byter vd i samband med marknadsanpassning

EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar

EOC Group har genomfört två personalförstärkningar inom sin Adhesives-division, vilket markerar ett viktigt steg i företagets fortsatta tillväxt och strategiska expansion för limverksamheten i Europa. Dessutom har företaget ISCC Plus certifierats.
EOC1x
EOC Group stärker sin Adhesives-division i Europa med två personaltillsättningar