Axfood plastbantar med 25 % under de kommande fem åren

PUBLICERAD: 24 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfood ska minska den totala mängden plast med 25 procent under de kommande fem åren.

Axfood, med bland annat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys, skriver i ett pressmeddelande att man med en offensiv strategi vill driva utvecklingen av plastanvändning i en mer hållbar riktning. Bland annat ska den totala mängden plast i koncernen minskas med 25 procent under de kommande fem åren.

”Vi har satt ambitiösa men nödvändiga mål för att driva utvecklingen mot en mer hållbar plastanvändning med mindre miljöpåverkan”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfoods plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar till egna varor ska kunna materialåtervinnas från år 2022 och att endast förnyelsebar och återvunnen plast används efter år 2030. Dessutom ska fler engångsartiklar av plast i sortimentet fasas ut och farliga ämnen tas bort från plastmaterialen. Om fem år ska det totala användandet av plast ha minskats med minst 25 procent.

Användandet av plast ska minskas löpande under perioden genom att i man första hand tar bort överflödig plast och förpackningar, som inte uppfyller företagets krav. Plast i en rad produkter och förpackningar kan även komma att bytas ut mot andra material.

”Utmaningen är att även om vi vill byta ut plasten mot andra material, finns det inte alltid likvärdiga alternativ som lever upp till kraven om livsmedelssäkerhet, hållbarhet, design och kostnad. Dessutom vill vi inte byta mot material, som leder till ökat matsvinn. Det handlar det om att använda rätt plast på rätt plats”, säger Åsa Domeij.

Axfood skriver att man redan har gjort flera insatser för att minska plastanvändningen av fossil råvara, exempelvis:
* 2015 infördes pant på saftflaskor av plast, något som senare följts av både pant på flaskor till juice- och smoothie
* Rengöringsserien Såklart har fått en helt ny design i förnyelsebar eller återvunnen plast som dessutom klimatkompenserats
* De tråg, som färskt kött säljs i, blev mindre och ändrades från svart till genomskinlig plast för att kunna materialåtervinnas
* En handfull engångsartiklar av plast har tagits bort från butikshyllorna
* Materialet i samtliga plastbärkassar inom Axfood har bytts från fossil plast till återvunnet eller förnyelsebart material

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Nya livsmedelsförpackningar från Plus Pack med åttiofem procent återvunnet material

Danska Plus Pack lanserar nu Cubus, ett cirkulärt och återvinningsbart livsmedelsförpackningssortiment som erbjuder flexibla förslutningsalternativ. Den nya serien förpackningar är återvinningsbara och effektiva för kalla måltider och snacks som frukt, nötter, sallader, tapas och yoghurt.
Cubus fælles_edit2x

Grafiska Företagen accepterar löneökningar på 7,7 procent i en tre årsperiod

Grafiska Företagen acceptera de opartiska ordförandens (Opo) förslag på ett treårigt avtal med löneökningar på sammanlagt 7,7 procent, skriver de i ett pressmeddelande den 21 mars. Samtidigt anser de att nivån är problematisk för en del företag men bedöms kunna fungera för den grafiska branschen i stort.
Grafiskax

Pack-IT fokuserade på förpackningar som verktyg för att vinna kunder

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna. Den 11 mars samlade Canon förpackningsindustrin för ett seminarium där framtiden för förpackningar, butiksdisplayer och hållbara lösningar stod i fokus.
Canonx

Sverige pantade över 2,8 miljarder burkar och flaskor 2024

Antalet pantade förpackningar i Sverige har ökat med nära 6 procent under 2024, till över 2,8 miljarder flaskor och burkar, eller 271 per person. Det visar nysläppta siffror från Returpack/Pantamera.
Pantamera Express - Returpack, Norrköping. Fotograf Ristenstrand 2024