Axfood plastbantar med 25 % under de kommande fem åren

PUBLICERAD: 24 september 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Axfood ska minska den totala mängden plast med 25 procent under de kommande fem åren.

Axfood, med bland annat livsmedelskedjorna Hemköp och Willys, skriver i ett pressmeddelande att man med en offensiv strategi vill driva utvecklingen av plastanvändning i en mer hållbar riktning. Bland annat ska den totala mängden plast i koncernen minskas med 25 procent under de kommande fem åren.

”Vi har satt ambitiösa men nödvändiga mål för att driva utvecklingen mot en mer hållbar plastanvändning med mindre miljöpåverkan”, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Axfoods plaststrategi innebär bland annat att alla plastförpackningar till egna varor ska kunna materialåtervinnas från år 2022 och att endast förnyelsebar och återvunnen plast används efter år 2030. Dessutom ska fler engångsartiklar av plast i sortimentet fasas ut och farliga ämnen tas bort från plastmaterialen. Om fem år ska det totala användandet av plast ha minskats med minst 25 procent.

Användandet av plast ska minskas löpande under perioden genom att i man första hand tar bort överflödig plast och förpackningar, som inte uppfyller företagets krav. Plast i en rad produkter och förpackningar kan även komma att bytas ut mot andra material.

”Utmaningen är att även om vi vill byta ut plasten mot andra material, finns det inte alltid likvärdiga alternativ som lever upp till kraven om livsmedelssäkerhet, hållbarhet, design och kostnad. Dessutom vill vi inte byta mot material, som leder till ökat matsvinn. Det handlar det om att använda rätt plast på rätt plats”, säger Åsa Domeij.

Axfood skriver att man redan har gjort flera insatser för att minska plastanvändningen av fossil råvara, exempelvis:
* 2015 infördes pant på saftflaskor av plast, något som senare följts av både pant på flaskor till juice- och smoothie
* Rengöringsserien Såklart har fått en helt ny design i förnyelsebar eller återvunnen plast som dessutom klimatkompenserats
* De tråg, som färskt kött säljs i, blev mindre och ändrades från svart till genomskinlig plast för att kunna materialåtervinnas
* En handfull engångsartiklar av plast har tagits bort från butikshyllorna
* Materialet i samtliga plastbärkassar inom Axfood har bytts från fossil plast till återvunnet eller förnyelsebart material

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker