Axfood lanserar ny databas för 18.000 förpackningskomponenter

PUBLICERAD: 14 juni 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Ett urval av Axfoods produkter och förpackningar, som nu finns i den omfattande databasen (Bild Axfood. Bilden är ett montage)|Tove Almgren, förpackningsutvecklare Dagab/Axfood. /Bild fr LinkedIn)

Livsmedelsleverantören Axfood har som första bolag i dagligvarubranschen byggt en unik databas som omfattar cirka 18.000 olika förpackningskomponenter. Med hjälp av databasen ska övergången till återvinningsbara förpackningar av förnybart eller återvunnet material snabbas på. 

”Om en vara är hållbar avgörs inte bara av innehållet utan även av förpackningen. Vi har därför gjort en strategisk investering för att kunna leverera mot såväl egna hållbarhetsmål som mot ökade krav från lagstiftning och konsumenter”, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab, Axfoods logistik- och inköpsbolag, som tagit initiativ till och drivit arbetet med databasen.

Tove Almgren, förpackningsutvecklare Dagab/Axfood. /Bild fr LinkedIn)

Axfood skriver i ett pressmeddelande att samtliga av företagets leverantörer av egen märkesvara har deltagit i arbetet med att samla in och sammanställa uppgifter om exakt vilka förpackningskomponenter och material som respektive produkt innehåller. Databasen underlättar därför arbetet att kartlägga och systematisera data om Axfoods cirka 18.000 förpackningskomponenter.

”Kartläggningen är komplicerad eftersom leverantörskedjan för förpackningar ofta är lång och varje produkt ofta består av flera komponenter”, säger Tove Almgren.

Axfoods mål är att uteslutande använda återvinningsbara förpackningar av förnybar eller återvunnen råvara senast år 2030. I databasen är det bland annat möjligt att ta fram uppgifter om vilka produkter som förbrukar störst volymer av material som behöver bytas ut, samt hur Axfood ligger till för att nå de uppsatta målen.

Axfood skriver att arbetet med databasen ökar kunskapen om förpackningsmaterialen såväl internt som hos leverantörerna och gör det enklare att identifiera och prioritera strategiska förändringar, som skyndar på omställningen till mer hållbara förpackningar.

Uppgifterna i Axfoods databas har även delats i forskningsprojekt om förpackningar samt bidragit till systemutveckling inom området.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx