ICA Gruppen har antagit en ny plaststrategi, vilken bland annat innebär att ICA, likt andra aktörer på livsmedelsmarknaden, fasar ut alla engångsartiklar av plast inom hela koncernen. År 2020 ska engångsmuggar, engångstallrikar, engångsbestick, sugrör och tops tillverkas av papper eller andra biologiska material, som inte riskerar att leda till plastförorening av våra hav. Koncernen kommer också att öka mängden livsmedelsförpackningar tillverkade av papper eller bioplast.
ICA:s nya plaststrategi har ett brett angreppsätt med flera fokusområden även för fossilfria och återvinningsbara livsmedelsförpackningar. Utöver utfasningen av engångsartiklar i plast ska alla livsmedelsförpackningar till ICA:s egna produkter vara återvinningsbara eller gå att återanvända till 2022 och till 2030 ska de bestå av återvunnet eller förnybart material. Den nya strategin omfattar hela koncernen i både Sverige och Baltikum.
”Vi behöver både minska den totala användningen av plast och se över vilken typ av plast vi använder. Det ställer krav på oss som företag att vara med och driva utveckling för att hitta nya innovativa sätt att använda återvunnen plast med bibehållen produktsäkerhet samt att hitta nya förnybara material”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör ICA Gruppen.
Som ett led i den nya strategin lanserar ICA ett antal nya förpackningslösningar, som ska bidra till minskad plastanvändning samt ökad återvinning och användning av förnyelsebara material. På flera av ICA:s juicer, smoothies och shots införs pant. ICA Skona-serien övergår till förpackningar tillverkade av återvunnen eller fossilfri råvara och flera nya förpackningar av sockerrörsbaserad bioplast lanseras under våren 2019. En stor andel av plasttrågen inom frukt och grönt byts ut mot papper eller plasttråg av återvunnen plast. För charkprodukter inför ICA en förpackningslösning med större andel papper, vilket har minskat andelen plast med 45 procent jämfört med tidigare.
”Förutom hållbara material är en annan viktig aspekt att förpackningarna i sig ska bidra till ökad hållbarhet för själva innehållet och undvika matsvinn. Ett exempel på det är köttförpackningen skinpack, som förutom minskad andel plast har inneburit ökad hållbarhet och ett minskat svinn från butik på över 40 procent. Förpackningen har också möjliggjort effektivare transporter och trågen har blivit enklare för konsument att återvinna”, säger Kerstin Lindvall.