Australiskt företag lanserar en självöversättande vinetikett!

PUBLICERAD: 28 augusti 2019
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på hur engelsk text på en vinetikett ”översätts” till kinesiska ochj projiceras på etikettytan med hjälp av en smart telefon. (Bilden är ett montage. Originalbilder Third Aurora)|Dave Chaffeys företag Third Aurora har utvecklat den självöversättande etiketten.

Det australiska tech-företaget Third Aurora har utvecklat en teknik, där texten på en vinetikett kan visas på ett flertal olika språk!

Bakom den smarta etiketten finns avancerades tekniker inom såväl AI (Artificial intelligence) som AR (Augmented Reality) och de i etiketten inbyggda översättningarna kan fås att framträda på etiketten och läsas med hjälp av en smart telefon.

Dave Chaffeys företag Third Aurora har utvecklat den självöversättande etiketten.

”Det här är en smart teknik som gör det möjligt för konsumenter att läsa vinetiketter skrivna på vilket språk som helst. Vi räknar med att rulla ut det här konceptet på vår plattform Winerytale i slutet av nästa år”, säger Third Auroras ägare, digitalspecialisten Dave Chaffey, som också uppger att mer än etthundra olika språk kan ”vävas in” i etiketten.

”Bakom kulisserna arbetar två tekniker: med hjälp av AI läses och tolkas innehållet i etiketten varefter AR-teknik projicerar den nya texten tillbaka på etiketten, precis framför dina ögon!”, berättar Dave Chaffey.

Innovationen betecknas som en ”självöversättande vinetikett”, men benämningen ”självöversättande” är en smula felaktigt, enligt Dave Chaffey.

”Etiketterna ändras i princip inte, utan översättningen projiceras till etiketten med hjälp av AR-teknik, som drivs av din smartphone”, förklarar han.

En stor exportmarknad för australiska viner med ”självöversättande” etiketter förväntas bli Kina. Den kinesiska vinmarknaden väntas fördubblas fram till år 2025 och göra Kina till världens andra största vinimportör.

Läs vidare

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Plastpåseskatten blev en kul sak men är på allvar

När TV-programmet Svenska Nyheter hade nypremiär häromdagen fick den märkliga plastpåseskatten mycket utrymme.
messiah

Alpla Group gör ny investering i svenska Blue Ocean Closures

Svenska start-up-en Blue Ocean Closures, som utvecklar fiberbaserade skruvkorkar, får nu en andra investering från österrikiske delägaren Alpla Group
blue-alpla-utvald

Treform satsar på egen energi med stor solcellsanläggning

Förpackningsföretaget Treform i Landskrona kommer år 2023 att starta en solcellsanläggning som ska ge 200.000 kWh egenproducerad el.
treform-solcell-utvald

Senaste nytt

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor

Affär på Drupa: Först i Norden med bjässe från MGI

Norska RK Grafisk stärker sina möjligheter till förädling med partiell lack och varmfoliering genom att investera i en MGI Jetvarnish 3D Evo75. Affären gjordes på Drupa och installationen blir den första i Norden.
jetvranish

Nationell insamlingskris av plastförpackningar enligt Svensk Plaståtervinning

Vi har en allvarlig, nationell insamlingskris av plastförpackningar i Sverige säger Mattias Philipsson, vd på Svensk Plaståtervinning i ett pressmeddelande.
Foto: Peter Holgersson AB

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a