Att driva företag i kris

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Lars Nilsson på Marabu bedömer att marknaden som helhet har krympt 30 procent under corona. Men det är stora skillnader. Vissa kunder, till exempel etiketter, kör för fullt. Foto: Claes Nordström

Marabu är en av de stora leverantörerna till branschen. Färg och maskiner för speciellt screen och storformat. Men även för mycket av det där speciella trycket, som kräver olika former av kemisk kompetens. Vd Lars Nilsson vittnar om en mycket stormig vår.

Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson berättar att när de sammanställde mars månad så hamnade de 40 procent över budget.

– Det bara vällde in order, stora order. Så vi gick ur mars med fantastiska siffror.

Orsaken var givetvis att kunderna bunkrade, enligt Nilsson.

– De var rädda att gränserna skulle stängas även för varor. Jag sade direkt att det är som med toalettpapper – det är kvar på hyllorna – så varför ska jag ha en buffert i källaren. Och så har det blivit. När kunderna sett att vi fortsatt kan leverera, så köper de nu mindre.

– Det har till och med gått åt andra hållet. Om kunden tidigare köpte tio åt gången, så köper de nu fem. Beställde de två pallar innan, så är det nu en åt gången. Så det blir fler och mindre order.

Etikettfärg har ökat

Marabu har kunder som har mycket mer att göra nu:

– Vi har kunder som nu har mycket mer att göra. Försäljningen av etikettfärg har ökat kraftigt. Och textil transfer har fortsatt efterfrågan. Vi har också kö när det gäller ramspänning för screen. Där är det mycket industriella kunder.

– Vi har stor efterfrågan på polyester. Specialbehandlad med anti-fog är intressant för många att köpa. Det finns nästan inget tryckeri som inte försöker göra visir för närvarande.

Men visst, det har varit en stormig vår och branscher där det har varit mer stiltje.

– Men vi ser också att de som levererar point of sales-material till butiker, textil och presentreklam, de har det väldigt stilla just nu. Idrotten liksom konserter, evenemang och mässor är också skjutna på framtiden.

Arbetar på heltid

Lars Nilsson säger att Marabu för egen del fick tvärbromsa och permittera personal, men nu har de fått be de i produktionen om att komma tillbaka på heltid.

– Och där vi tidigare räknade med att tappa 50 procent av omsättningen, så ligger vi nu snarare på 30 procent. Men 2020 är ett förlorat år. Däremot tror jag att 2021 kan bli bra igen.

– Det som är viktigt är att man hanterar sina betalningar i alla led. Jag hade en kund häromdagen som kontaktade mig då han inte fick betalt av sina kunder. Kan man inte betala, så är det alltid bättre att höra av sig för att se om man kan avtala och komma överens om andra villkor. Man får försöka hitta en solidaritet. Men sedan ska man inte köpa på sig mer än man behöver.

Säljarbetet blir komplicerat

Marknaden återhämtar sig alltid, menar Lars Nilsson:

– Just nu går vi på tunn is, eftersom vi inte vet vart det ska ta vägen. Men så fort man känner mark under fötterna, så kan man börja planera verksamheten på nytt. Men just nu är säljarbetet komplicerat. Vi kan inte köra runt. Intresset för att höra om nya produkter är lågt. De flesta arbetar med en överlevnadsstrategi.

– Själva klarar vi oss. Marabu är ett stabilt företag med en bra soliditet. Produktionen har delvis ställts om till kemi för sjukvården, men vi levererar också fortsatt det som våra kunder behöver, avslutar Lars Nilsson, vd för Marabu Scandinavia i Malmö.

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Årets Konstcider med etikett som bygger på collageteknik

Kiviks Musteri presenterar nu årets Konst Cider 2025. Liksom de senaste åren, är denna cider framtagen i ett samarbete med Östra Skånes Konstnärsgrupp (ÖSKG) och i år med konstnären Sara Klein, som har skapat etiketten till drycken.
Carl och Sara 16-9

Nordvalls certifierade enligt FSSC 22000 i Sjöbo och Mölnlycke – Bjuv på gång

I januari 2025 blev Nordvalls enheter i Mölnlycke och Sjöbo FSSC 22000 certifierade. För Mölnlycke som redan hade ISO 22000 på plats gick processen något snabbare än för Sjöbo som i ett drygt halvår jobbat med förberedelser, utbildningar och att få nya rutiner på plats.
Nordvalls

Tyska Clever Etiketten blir en del av Ettiketto Group

Volati, som äger Ettiketto Group, har förvärvat samtliga aktier i Clever Etiketten GmbH (inklusive systerbolag) - en ledande leverantör av etikettlösningar i Tyskland. Förvärvet är ett tilläggsförvärv till Ettiketto Group som därmed tar steget in på den tyska marknaden och skapar en plattform för framtida tillväxt i Centraleuropa.
Rikard-Ahlin-1024x791-1x