Att driva företag i kris

PUBLICERAD: 7 maj 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Lars Nilsson på Marabu bedömer att marknaden som helhet har krympt 30 procent under corona. Men det är stora skillnader. Vissa kunder, till exempel etiketter, kör för fullt. Foto: Claes Nordström

Marabu är en av de stora leverantörerna till branschen. Färg och maskiner för speciellt screen och storformat. Men även för mycket av det där speciella trycket, som kräver olika former av kemisk kompetens. Vd Lars Nilsson vittnar om en mycket stormig vår.

Marabu Scandinavias vd Lars Nilsson berättar att när de sammanställde mars månad så hamnade de 40 procent över budget.

– Det bara vällde in order, stora order. Så vi gick ur mars med fantastiska siffror.

Orsaken var givetvis att kunderna bunkrade, enligt Nilsson.

– De var rädda att gränserna skulle stängas även för varor. Jag sade direkt att det är som med toalettpapper – det är kvar på hyllorna – så varför ska jag ha en buffert i källaren. Och så har det blivit. När kunderna sett att vi fortsatt kan leverera, så köper de nu mindre.

– Det har till och med gått åt andra hållet. Om kunden tidigare köpte tio åt gången, så köper de nu fem. Beställde de två pallar innan, så är det nu en åt gången. Så det blir fler och mindre order.

Etikettfärg har ökat

Marabu har kunder som har mycket mer att göra nu:

– Vi har kunder som nu har mycket mer att göra. Försäljningen av etikettfärg har ökat kraftigt. Och textil transfer har fortsatt efterfrågan. Vi har också kö när det gäller ramspänning för screen. Där är det mycket industriella kunder.

– Vi har stor efterfrågan på polyester. Specialbehandlad med anti-fog är intressant för många att köpa. Det finns nästan inget tryckeri som inte försöker göra visir för närvarande.

Men visst, det har varit en stormig vår och branscher där det har varit mer stiltje.

– Men vi ser också att de som levererar point of sales-material till butiker, textil och presentreklam, de har det väldigt stilla just nu. Idrotten liksom konserter, evenemang och mässor är också skjutna på framtiden.

Arbetar på heltid

Lars Nilsson säger att Marabu för egen del fick tvärbromsa och permittera personal, men nu har de fått be de i produktionen om att komma tillbaka på heltid.

– Och där vi tidigare räknade med att tappa 50 procent av omsättningen, så ligger vi nu snarare på 30 procent. Men 2020 är ett förlorat år. Däremot tror jag att 2021 kan bli bra igen.

– Det som är viktigt är att man hanterar sina betalningar i alla led. Jag hade en kund häromdagen som kontaktade mig då han inte fick betalt av sina kunder. Kan man inte betala, så är det alltid bättre att höra av sig för att se om man kan avtala och komma överens om andra villkor. Man får försöka hitta en solidaritet. Men sedan ska man inte köpa på sig mer än man behöver.

Säljarbetet blir komplicerat

Marknaden återhämtar sig alltid, menar Lars Nilsson:

– Just nu går vi på tunn is, eftersom vi inte vet vart det ska ta vägen. Men så fort man känner mark under fötterna, så kan man börja planera verksamheten på nytt. Men just nu är säljarbetet komplicerat. Vi kan inte köra runt. Intresset för att höra om nya produkter är lågt. De flesta arbetar med en överlevnadsstrategi.

– Själva klarar vi oss. Marabu är ett stabilt företag med en bra soliditet. Produktionen har delvis ställts om till kemi för sjukvården, men vi levererar också fortsatt det som våra kunder behöver, avslutar Lars Nilsson, vd för Marabu Scandinavia i Malmö.

Läs vidare

Dubbla etiketter räddar ölen

Har du en eller par flaskor med julöl över efter helgerna kan du om de är från Eriksberg, omvandla dem till påsköl med ett enkelt handgrepp. Carlsberg och Eriksberg har tänkt till.
julpaskolen_pressbild-1x

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

Heidelberg: Nu kommer AI-revolutionen till tryckbranschen

Tidningen Packnews systertidning Sign&Print har besökt Heidelbergs nya Print Media Center ”Home of print” i Tyskland. Med sitt nya arbetsflödessystem och nya maskiner som Jetfire 50 och Boardmaster stakar de ut en allmer automatiserad och AI-styrd framtid för tryckerier världen över.
DSC_7880xx

Ny teknik för flexibelt tryck på e-handelsförpackningar

Sealed Air har lanserat ett nytt on-demand-utskriftssystem som levererar skräddarsydda utskrifter i sent skede på sekundär- och transportförpackningar.
BeautyBoxIpack2x

Senaste nytt

Ishidas Europes nyckelroll i Maple Leafs jättelika kycklingfabrik

I samarbete med Maple Leaf Foods, en av Kanadas ledande kött- och fjäderfäproducenter, har Ishida Europe spelat en nyckelroll i etableringen av Maple Leaf Foods nyligen öppnade fabrik för kyckling i London, Ontario. Det är en stors satsning värd C$772 miljoner.
Ishida - Maple Leaf 3x

Ärlighet varar längst för Gbgt Box

Gbgt Box menar att ärlighet är en nyckel till framgång. För något år sedan vann man ett Guldägg för Atmosphere, en serie förpackningar i varandra, typ den ryska dockan, där man nog beskrev ingående material och förpackningens CO2 generering. Nu kommer nästa serie som man kallar Honest Packaging.
GBGT-321-1-scaledx

Tetra Pak elektrifierar transporter mellan lager i Malmö

För första gången använder Tetra Pak en helt eldriven lastbil. Lastbilen utgår från Tetra Pak i Lund, där den laddas över natten. Därefter lastas den och körs till två externa lager i Malmö hamn.
tetra lastbilx

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx