Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.
Hinkar, burkar, flaskor och andra lösningar i varierande storlekar står till buds i förpackningsleverantören Tara Pacs sortiment. Företaget tillhandahåller också en grönare produktlinje med fokus på plasthinkar och plastflaskor för kunder som söker förpackningar av återvunnen plast och som vidare kan återvinnas till fullo och bli nya förpackningar.
Tara Pac har sitt huvudkontor i Lund och har i 26 år arbetat mot den nordiska marknaden. Företaget kan beskrivas som en säljorganisation som samarbetar med stora förpackningsleverantörer runt om i Europa. Ett standardsortiment med olika typer av förpackningslösningar finns på lager i Landskrona, men de kan också erbjuda att ta fram och designa kundspecifika förpackningar med tryck till olika varumärkesägare.
– Det är där musklerna sitter, konstaterar Tara Pacs vd Lars Persson och fortsätter:
– Vi försöker att hitta bästa möjliga lösning som stämmer överens med de kraven som kunden har, och tillsammans med kunden arbeta fram en bra lösning. Både ur logistik- och miljösynpunkt. Vi har också fått ett bra kvitto gentemot våra leverantörer. De vill jobba med oss, och tycker det vi gör är bra, säger han och nämner några leverantörer.
Satsar på fler segment
Tara Pac verkar främst inom segmenten – livsmedel, bygg, färg och kemi. Förpackningar finns i materialen polyetylen (PE), polypropylen (PP) och den kanske mest välbekanta, Polyetentereftalat, PET. De kan även erbjuda lösningar som aluminiumhinkar och plåthinkar. Nu satsar de mot nya segment.
– Vi tittar absolut på fler områden för att bredda oss ännu mer. Idag kan vi erbjuda återvunna förpackningar till många olika användningsområden men vi kommer framöver att lägga mer fokus på kosmetik och läkemedel, säger marknadschefen Yasmine Ströberg.
– Vi är våra kundernas förpackningsavdelning dit kunderna vänder sig för att får hjälp att hitta rätt förpackning till sin produkt.
Tara Pacs hemsida är en väldigt viktig kanal för att nå ut till nya kunder. Andra metoder för att bygga på kundbasen är att själva aktivt marknadsföra sig och söka upp kunder på bland annat mässor. En av de stora satsningarna som görs under året är att satsa på ökad synlighet i hela Norden.
– Det blir mycket digital marknadsföring och vi kommer också att lansera danska och finska versionen av hemsidan i år för att komma närmare alla våra kunder.
Fler säljare i Norden
Tara Pac har i dag nio anställda och Jessica Lundgren är senaste nyförvärvet som junior marknadskoordinator, just för att ytterligare boosta marknadsföringen.
– Vi kommer inom kort även att anställa en ny säljare för finska och svenska marknaden.
Företaget har störst marknadsandelar i Sverige, följt av Danmark, Finland och Norge. Lars Persson poängterar att ”vi vill framåt, och vi vill växa”. Han ser stor potential att växa på de tre sistnämnda marknaderna.
I femårsplanen är ett mål att sätta miljön i fokus. Ett annat är att bygga relationer genom att låta djungeltelegrafen gå – att budskapet om Tara Pac ska föras vidare från kund till kund.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger Yasmine Ströberg.
Trots den pågående samhällsdebatten om plastens vara eller icke vara så är det inget som har påverkat Tara Pacs verksamhet negativt:
– Snarare tvärtom, att det är åt andra hållet istället, säger Lars Persson och fortsätter:
– Plast är ett bra material. Det är bara att det har fått en väldigt negativ klang i media. Men till syvende och sist är det ett material som har funnits ganska länge och som har bra egenskaper att förpacka saker i. Det klarar ganska mycket saker och det är inte säkert att ett annat materialslag skulle klara det. Sedan så finns det kombinationer med plast och papper, och rena papperslösningar också, men vi har plast och vill utveckla det vi har i sortimentet genom att erbjuda återvunnet material som då har tagits om hand och blivit nytt igen.
Potential för återvunnet
En flaska tillverkad av återvunnen plast får en något gråaktig färg, jämfört med en icke återvunnen. Det beror på att det är olika plastfraktioner som har malts ner i plasten. Kunden får också vara beredd på att priset blir något högre. Ett långsiktigt arbete är att upplysa kunder om vad de kan erbjuda inom detta segment.
– Vi kan erbjuda väldigt många förpackningar av återvunnen plast och det är här vi arbetar med att få kunderna att byta. Det finns mycket större potential, men i slutändan är det kunden som bestämmer i vilken takt det ska gå.
Tara Pac hoppas på fler kundsamarbeten, där de i ett inledande skede är delaktiga när en ny förpackning ska ta form, vare sig det handlar om en pumpflaska till tvål, en dunk till motorolja eller en sallads- eller godisburk.
– Vi har flera roliga och spännande projekt på gång just nu där vi får arbeta från grunden. Att vara med på första mötet och verkligen utveckla något tillsammans med kunden. Det är det man längtar efter, att få vara med under hela resan, säger Lars Persson.