Återvunnen plast i ropet
för växande Tara Pac

PUBLICERAD: 13 mars 2020
UPPDATERAD: 24 januari
Jessica Lundgren, Lars Persson och Yasmine Ströberg på Tara Pac siktar mot att växa ytterligare i Norden.

Tara Pac satsar på att ligga i framkant med förpackningar av återvunnen plast. Innevarande år genomsyras av fokus på ökad säljkraft och ännu mer digital marknadsföring för företaget. Nya förpackningssegment som kosmetik och läkemedel är något de kommer att lägga lite extra fokus på.
– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger marknadschef Yasmine Ströberg.

Hinkar, burkar, flaskor och andra lösningar i varierande storlekar står till buds i förpackningsleverantören Tara Pacs sortiment. Företaget tillhandahåller också en grönare produktlinje med fokus på plasthinkar och plastflaskor för kunder som söker förpackningar av återvunnen plast och som vidare kan återvinnas till fullo och bli nya förpackningar.

Tara Pac har sitt huvudkontor i Lund och har i 26 år arbetat mot den nordiska marknaden. Företaget kan beskrivas som en säljorganisation som samarbetar med stora förpackningsleverantörer runt om i Europa. Ett standardsortiment med olika typer av förpackningslösningar finns på lager i Landskrona, men de kan också erbjuda att ta fram och designa kundspecifika förpackningar med tryck till olika varumärkesägare.

– Det är där musklerna sitter, konstaterar Tara Pacs vd Lars Persson och fortsätter:

– Vi försöker att hitta bästa möjliga lösning som stämmer överens med de kraven som kunden har, och tillsammans med kunden arbeta fram en bra lösning. Både ur logistik- och miljösynpunkt. Vi har också fått ett bra kvitto gentemot våra leverantörer. De vill jobba med oss, och tycker det vi gör är bra, säger han och nämner några leverantörer.

Satsar på fler segment

Tara Pac verkar främst inom segmenten – livsmedel, bygg, färg och kemi. Förpackningar finns i materialen polyetylen (PE), polypropylen (PP) och den kanske mest välbekanta, Polyetentereftalat, PET. De kan även erbjuda lösningar som aluminiumhinkar och plåthinkar. Nu satsar de mot nya segment.

– Vi tittar absolut på fler områden för att bredda oss ännu mer. Idag kan vi erbjuda återvunna förpackningar till många olika användningsområden men vi kommer framöver att lägga mer fokus på kosmetik och läkemedel, säger marknadschefen Yasmine Ströberg.

Förpackningsserien Eco Concept är tillverkad av återvunnen plast och kan återvinnas för att bli nya förpackningar.

– Vi är våra kundernas förpackningsavdelning dit kunderna vänder sig för att får hjälp att hitta rätt förpackning till sin produkt.

Tara Pacs hemsida är en väldigt viktig kanal för att nå ut till nya kunder. Andra metoder för att bygga på kundbasen är att själva aktivt marknadsföra sig och söka upp kunder på bland annat mässor. En av de stora satsningarna som görs under året är att satsa på ökad synlighet i hela Norden.

– Det blir mycket digital marknadsföring och vi kommer också att lansera danska och finska versionen av hemsidan i år för att komma närmare alla våra kunder.

Fler säljare i Norden

Tara Pac har i dag nio anställda och Jessica Lundgren är senaste nyförvärvet som junior marknadskoordinator, just för att ytterligare boosta marknadsföringen.

– Vi kommer inom kort även att anställa en ny säljare för finska och svenska marknaden.

Företaget har störst marknadsandelar i Sverige, följt av Danmark, Finland och Norge. Lars Persson poängterar att ”vi vill framåt, och vi vill växa”. Han ser stor potential att växa på de tre sistnämnda marknaderna.

I femårsplanen är ett mål att sätta miljön i fokus. Ett annat är att bygga relationer genom att låta djungeltelegrafen gå – att budskapet om Tara Pac ska föras vidare från kund till kund.

– När du tänker på Tara Pac så ska du tänka miljövänliga förpackningar. Det är vårt största fokus och utmaning framöver, säger Yasmine Ströberg.

 

Lars Persson, vd på Tara Pac, säger att plast har fått oförtjänt mycket kritik – material med bra egenskaper som klarar att förpacka många olika saker.

Trots den pågående samhällsdebatten om plastens vara eller icke vara så är det inget som har påverkat Tara Pacs verksamhet negativt:

– Snarare tvärtom, att det är åt andra hållet istället, säger Lars Persson och fortsätter:

– Plast är ett bra material. Det är bara att det har fått en väldigt negativ klang i media. Men till syvende och sist är det ett material som har funnits ganska länge och som har bra egenskaper att förpacka saker i. Det klarar ganska mycket saker och det är inte säkert att ett annat materialslag skulle klara det. Sedan så finns det kombinationer med plast och papper, och rena papperslösningar också, men vi har plast och vill utveckla det vi har i sortimentet genom att erbjuda återvunnet material som då har tagits om hand och blivit nytt igen.

Potential för återvunnet

En flaska tillverkad av återvunnen plast får en något gråaktig färg, jämfört med en icke återvunnen. Det beror på att det är olika plastfraktioner som har malts ner i plasten. Kunden får också vara beredd på att priset blir något högre. Ett långsiktigt arbete är att upplysa kunder om vad de kan erbjuda inom detta segment.

– Vi kan erbjuda väldigt många förpackningar av återvunnen plast och det är här vi arbetar med att få kunderna att byta. Det finns mycket större potential, men i slutändan är det kunden som bestämmer i vilken takt det ska gå.

Tara Pac hoppas på fler kundsamarbeten, där de i ett inledande skede är delaktiga när en ny förpackning ska ta form, vare sig det handlar om en pumpflaska till tvål, en dunk till motorolja eller en sallads- eller godisburk.

– Vi har flera roliga och spännande projekt på gång just nu där vi får arbeta från grunden. Att vara med på första mötet och verkligen utveckla något tillsammans med kunden. Det är det man längtar efter, att få vara med under hela resan, säger Lars Persson.

Läs vidare

Max stora förpackningsmakeover

Efter mer än 15 år med samma förpackningsdesign var det hög tid för hamburgerkedjan Max att göra en uppfräschning. Med logotypen med sina distinkta vita och röda linjer som utgångspunkt har varumärket fått ett nytt designsystem beståendes av bland annat stickers och nytt typsnitt.
Screenshot

Mondi och traceless lanserar en biobaserad coating som drastiskt minskar CO2

Mondi och det tyska företaget traceless har etablerat ett partnerskap för utveckling av biobaserade coatings. Nu är den första produkten klar. Den sägs minska CO2-utsläppen med 95 procent.
MNDPR291a

Woola vill ersätta plastemballage med spillull

Förpackningsföretaget Woola jobbar med fårull som hållbart alternativ till plast.
Pressbild_Woola förpackningsmaterial

ICA-handlaren börjar med komposterbara bärkassar innan skatten tas bort

I höst tas skatten på plastbärkassarna bort men Filip Cronberg som driver ICA Kvantum i Klippan återinför komposterbara kassar redan nu.
ICA Gaiax

Senaste nytt

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
01_Hero_Lessebo Texture_Close-up paper texture Morocco_Photo by Carl Anderx

Grathwol vill vinna Packnorth Award 2024 med en monomaterialbaserad PET-burk

Det danska företaget Grathwol konstaterar att man är först i världen med att kunna tillverka ett lock av PET till en burk av samma material. Det kan verka som att det borde vara enkelt, men det finns flera problem. Genom att man löst detta kan man nu erbjuda en monomateriallösning som underlättar återvinning. Naturligtvis vill man vinna ett pris i Packnorth Award 2024.
Påsk

Dags för branschen att sponsra framtidens medarbetare – Åke Sahlins Stipendiefond behöver fyllas på

Den har varit ett faktum i förpackningsbranschen i snart femtio år men samtidigt varit ganska anonym. Åke Sahlins Stipendiefond har genom åren hjälpt förpackningsstuderande ekonomiskt. Nu börjar kapitalet bli magert, det är dags för branschen att bidra med lite stöd till fonden!
Giltiga sedlarx

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnews Award kommer nu in till Packnews i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x