Återvinningsbar och flexibel ståpåse som kan autoklaveras

PUBLICERAD: 1 oktober 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Amcor och Nestlé har utvecklat vad de säger är världens första återvinningsbara flexibla ståpåse som kan autoklaveras. Förpackningen lanseras nu i oktober runt om i Europa. (Bild Amcor)

Amcor och Nestlé, båda stora globala aktörer inom förpackningar respektive livsmedel, har samarbetat och lanserar nu vad de betecknar som världens första återvinningsbara flexibla ståpåse som kan autoklaveras.

De båda storbolagen har samarbetat under en tid för att kunna förverkliga utmaningen att utveckla en återvinningsbar flexibel retortförpackning, något som inte funnits tidigare.

Konventionella standardretortpåsar är tillverkade av en mix av förpackningsmaterial, vanligtvis lager av PET, aluminiumfolie och polypropen (PP). Även om sådana påsar i sig är högpresterande, så består de av en komplicerad materialstruktur, som inte kan återvinnas någonstans i världen idag.

Den lösning, som Amcor och Nestlé nu presenterar, använder sig av Amcors återvinningsbara AmLite HeatFlex, som är en ultratunn barriärbeläggning, som skyddar produkten och som appliceras på en flexibel ståpåse av polypropen.

De båda företagen har under hela produktutvecklingsprocessen testat förpackningens värmebeständighet, prestanda, hållbarhet och återvinningsbarhet. Och oberoende tester, utförda av tyska återvinnings- och produktansvarsinstitutet cyclos-HTP, har visat att förpackningen verkligen är återvinningsbar i många existerande plaståtervinningssystem.

”Amcor och Nestlé har tillsammans skapat en unik lösning på ett problem, som i flera år ansetts som olösligt. Denna förpackning, med utmärkta barriäregenskaper och hög värmetålighet, kan lätt återvinnas i plaståtervinningsströmmar, som redan finns i flera europeiska länder”, säger Michael Zacka, VD för Amcor Flexibles EMEA.

Flexibla retortförpackningar är ett alternativ till konservburkar av metall och kan förbättra koldioxidavtrycket hos hundratals konsumentprodukter tack vare lätt vikt, resurs- och transporteffektivitet samt genom att minimera matsvinn. Att en flexibel retortpåse dessutom kan återvinnas innebär enligt Amcor att förpackningstypen minskar sin miljöpåverkan ytterligare med upp till 60 procent.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor i ny färgsprakande design tagit plats ute i butikshyllorna. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya lekfulla designen.
ridder0

Optiska sorteringslösningar i ny agentur hos Mobergs Processkontroll

Mobergs Produktkontroll AB har ingått ett samarbetsavtal med italienska 3U Vision för att ytterligare vidga sitt utbud av avancerade optiska sorteringslösningar för livsmedels- och tillverkningsindustrin.
Mobergs

Så ska robotautomation optimera den svenska livsmedelsindustrin

Industrier som präglas av säsongsbetonad efterfrågan och hög konkurrens kan effektiviseras med robotautomation. SWIRA, Swedish Industrial Robot Association, arbetar för att främja automation och robotutveckling i den svenska industrin. I år närvarar SWIRA på Scanpack för att diskutera teknikens potential i förpackningsbranschen.
Ove_Leichsenring-SWIRA-1

Sainsbury´s minskar plastanvändningen och får klagomål från kunderna

Vi är alla konsumenter och inte alltid lätta att hantera för varumärkesägarna. Det visar det här exemplet från Storbritannien.
sains

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco