Snabbmatsföretag, med McDonald’s i spetsen menar att regler om återanvändbarhet är ett bakslag i deras hållbarhetsarbete, enligt Bloomberg News.
McDonald’s har uttryckt sina reservationer mot EU:s förslag och hävdar att det representerar en anmärkningsvärd avvikelse från deras långvariga ansträngningar för att minska miljöpåverkan från plast i sina restauranger.
För närvarande är nästan alla – 94 procent – av företagets förpackningar i Europa fiberbaserade, främst från träfibrer. Plast används fortfarande i beläggningar i vissa muggar, men McDonald’s utvecklar också en plastfri mugg.
I en intervju nyligen sa Jon Banner, med titeln Global Chief Impact Officer på McDonalds, att de effektivt hade tagit bort plast från sina restauranger. Om de helt skulle följa nya EU-regler sade han att EU:s betoning på återanvändbarhet skulle tvinga dem att återinföra plast i sina restauranger, med det övergripande syftet att säkerställa upprepad och hållbar återanvändning.
”Vi har i princip eliminerat plast från våra restauranger,” sa Banner. ”Nu, som ett resultat av återanvändning, kommer vi att behöva återinföra plast till våra restauranger med målet att få den att återanvändas och återanvändas och återanvändas.”
Enligt McDonalds egen forskning måste muggarna återanvändas 50 till 100 gånger för att göra dem att föredra miljömässigt framför engångsprodukter. ”Vi kommer inte i närheten av det i den verkliga upplevelsen,” sa Banner.
Världens största snabbmatskedja har experimenterat med att erbjuda återanvändbara koppar i flera europeiska länder, enligt Bloomberg, och säger att många av dem helt enkelt försvinner. Det är fallet i Tyskland, där kunder som väljer återanvändbart material betalar en deposition på 2 € (2,10 USD), men endast 40 procent av kopparna går tillbaka till restauranger.