Under senare år har Boxon Group byggt verksamheten på fem affärsområden, förpackning, märkning och etikettering, bulk, automation samt verksamheten i Kina. Tillväxten är stark för företaget och man är nöjda, men det kan bli ändå bättre menar man. Gruppens totala erbjudande är onekligen brett och inte helt tydligt för kunderna. Det blir det ändring på nu när man samlar alla affärsområden under namnet Boxon och därmed får enklare att visa bredden. Scanpack blir avstampet.
Vi träffar Anders x 2, det vill säga Yllfors som är vd och Rosberg som är vice vd, på huvudkontoret i Helsingborg. De tror mycket på den konsolidering som nu sker av verksamheten och som man säger kommer från ett kunddriv till viss del, kunderna vill kunna se helhet på ett enkelt sätt.
– Vi introducerar nu vårt totala erbjudande som vi kallar ”Packaging Concept” i samtliga sju länder där vi är verksamma, det vill säga Norden plus Tyskland, Frankrike och Kina, säger Anders Yllfors. Det handlar om att tydliggöra vårt erbjudande och stegvis bygga ut det samtidigt som vi följer med kunderna ut på nya marknader på samma sätt som vi tidigare gjorde i Kina.
Internt har omgörningen fått namn som Boxon United och i slutet av augusti samlades personalen för att få veta mer om hur man ska jobba i framtiden.
– Det sättet vi har jobbat tidigare på, i affärsområden och som separata affärer, innebär att vi driver kunder framåt i samma spår och de har inte lätt att förstå hela vårt erbjudande. Våra säljare ska komma ut på marknaderna med ett mycket bredare erbjudande. Det blir ett nytt sätt för dem att agera på.
– Vi vet erfarenhetsmässigt att om vi lyckas förklara alla möjligheter vi har till en kund i något av de tidigare affärsområden så leder det ofta till ett ökat samarbete, svårigheten har hela tiden legat i att få fram budskapet, säger Anders Yllfors. Nu blir Boxon identiteten.
Vår förhoppning är att kunderna kommer att känna att man har en leverantör som kan lösa ett bredare behov hos våra kunder, men det hänger också mycket på vår marknadssida att kommunicera ut detta på ett bra sätt.
Anders Rosberg väljer att kalla det ett unikt erbjudande.
– Det intressanta är att vi sätter samman vårt ”Packaging Concept” från alla våra styrkor i de olika affärsområdena och får ett unikt erbjudande. Tror inte det är många bolag som kan erbjuda förpackningar, etiketter och märkning inklusive mjukvaror samt automatisering med kundspecifika maskiner, rullbanor och integrering med kundens affärssystemen. Erfarenheten och kunnandet är unikt.
– Maskinsidan är extra intressant, den kan kopplas till förbrukningen i framtiden. Man kan hårdra det och säga att det inte kommer att finnas en förpackning som viks ihop av en människa i framtiden, allt kommer att hanteras av robotar och andra maskiner. Därför är det här mycket viktigt rent strategiskt för oss.
– Automation är vårt nyaste område och det blir allt viktigare för oss, fyller Anders Yllfors i. De större kunderna har redan börjat ställa frågor om automatisering och ska man vinna affärerna i framtiden måste man klara det.
Inom automatisering erbjuder Boxon maskinlösningar från till exempel beck packautomaten, Robopac, Panotec och Sealed Air.
Finns det då inga risker med att slopa de traditionella affärsområdena?
– Visst gör det det, säger Yllfors. Det här är en stor omställning för organisationen och det är en utmaning att få vårt eget sälj att ta sig bort från att vara produktsäljare och i stället bli säljare av en helhet och ta hjälp av våra specialister i bakgrunden. De har lång erfarenhet men hamnar nu lite utanför sin vanliga kärnverksamhet och måste ta hjälp av varandra.
Den största utmaningen står Boxons personal i Tyskland och Frankrike inför. Tidigare har man där bara sålt bulkförpackningar, nu ska man erbjud hela programmet och alla möjligheter.
Stark utveckling
Boxons utveckling är stark, man växer med runt etthundra miljoner kronor per år och ligger nu på en omsättning på runt 1,3 miljarder kronor. Tillväxten har kommit både organiskt och via strategiska förvärv de senaste åren. Några exempel är BEAB Systems, MarkJet, Jumbotainer i Tyskland och Maxbox i Göteborg (som slutfördes nyligen).
– Vi har hela tiden försökt ligga långt fram med innovativa tankar kring hur företaget kan förändras för att möta kundernas behov både nu och i framtiden och företagsköpen är en del i detta, säger Anders Yllfors. Vi har sett behovet av att kunna erbjuda helhetslösningar, men det finns många som skakat på huvudet.
– Både Anders och jag blev i det närmaste idiotförklarade från många håll när vi köpte BEAB Systems och MarkJet, vi fick frågan om vad vi höll på med, men nu har vi visat att det var rätt och att vi fick en perfekt koppling mellan märkning och etikett och förpackning.
– Vi är ett företag som investerar våra vinster och just nu satsar vi väldigt mycket på den digitala tekniken, och bygger om hela plattformen så att allt vi har hamnar på ett ställe, men även i nya produktkoncept som BoxCor och nedbrytbara material som kan ersätta vissa plastprodukter, säger Rosberg. Dessutom satsar vi mycket på konstruktion och design, här i Helsingborg har vi fyra förpackningskonstruktörer, vi har två etikettdesigners hos det som tidigare var BEAB i Borås och hela fem konstruktörer i Kina.
– Vi tar nya steg i värdekedjan men det är inte gratis. För oss är det självklart att investera och ligga långt fram och äga mer i värdekedjan. För fem, sex år sedan hade vi en liten dipp i verksamheten beroende på att vi gjorde för mycket på en gång, men nu rullar det på bra.
Alla är viktiga
Boxon ägs av familjen Yllfors och när Anders kom in i företaget för cirka tjugo år sedan var man ett renodlat grossistföretag och den delen finns fortfarande kvar i företaget och växer, men det är inget som det går att bygga framtiden på.
– Det är viktigt att peka på att vi ser våra små och medelstora kunder som lika viktiga som de stora, som efterfrågar mer kundspecifika lösningar, men det är intressant att notera att även de mindre företagen börjar ställa krav och inte nöjer sig med rena standardlösningar, säger han.
– Nu vill man allt oftare ha egna lösningar med digitaltryck eller unika former, även om det blir dyrare, man inser den potential som förpackningar faktiskt har, och egentligen gäller det också de större företagen som går från att se på förpackningar som något underordnat till något som är viktigt då man ser hur de påverkar kostnadsstrukturen och flödena mycket tydligare än tidigare. Inte minst spelar globaliseringen in här.
Nya Internationella kunder
Boxons tillväxt kommer inte bara från förvärv, utan också från nya kunder och kategorier. Ett bra exempel är bilindustrin där man har stora framgångar med plasttråg som används för transport av delar till fabrikerna. Ford är en stor kund och man handlar även med VW, BMW, Land Rover och Jaguar och på senare tid har Volvo Cars kommit att bli viktiga.
– Vi jobbar med Volvo Cars på samtliga sju marknader där vi är verksamma i dag, säger Anders Rosberg. De har stora behov och då pratar vi inte bara plasttråg utan förpackningslösningar i det breda perspektivet.
– Kraven är höga från bilindustrin och även här måste man jobba i helt nya flöden, de gamla grossistflödena fungerar inte längre, de nya flödena ställer väldigt höga krav på vår organisation.
Självfallet är det den nya inriktningen som kommer att vara huvudtemat i Boxons monter på Scanpack. Då ska också den nya digitala plattformen för våra kunder var klar att visas.