Artificiell intelligens används i Petersons nya wellpappfabrik

PUBLICERAD: 14 november 2019
UPPDATERAD: 25 januari

VD Dan Johannessen gläds åt Petersons nya, avancerade wellpappfabrik i Halden, som beräknas vara produktionsklar i januari 2020. (Bild Peterson)

Norska Peterson är nu igång med uppförandet av sin nya wellpappfabrik i Halden. I anläggningen, som kommer att bli en av de tekniskt mest avancerade förpackningsanläggningarna i världen, kommer man att tillämpa Industri 4.0-principer och använda sig av artificiell intelligens (AI), avancerad automation och koldioxidneutral drift.

Det var i juni i fjol, som norska förpackningsföretaget Peterson avslöjade att man, som ersättning för den äldre fabriken i Sarpsborg, skulle bygga en ny, avancerad och hypermodern wellpappfabrik i Halden. (Läs HÄR)

Bygget av fabriken är nu igång och Peterson har avslöjat mer detaljer om fabriken och dess avancerade produktionsuppbyggnad.

Den nya anläggningen i Halden är utformad för att vara helt koldioxidneutral, genom att den använder sig av biogas för ångproduktion och uppvärmning. Biogasen kommer att driva pannan och generera ånga till wellpappmaskinen. Eftersom fler lastbilar sannolikt kommer att gå på biogas i framtid, kommer dessa också att kunna tankas vid biogasanläggningen intill. Då biogas genereras via nedbrytning av organiskt avfall är den en helt koldioxidneutral energikälla.

Energieffektiviteten i fabriken kommer att förbättras ytterligare tack vare ett innovativt värmeåtervinningssystem på wellpappmaskinen. Detta gör att byggnaden kan värmas med hjälp av restvärme. Användningen av organiskt avfall för att generera kraft, samtidigt som man utnyttjar värmeåtervinning, är ett exempel på hur ett slutet, cirkulärt system förbättrar energiutnyttjandet och minskar miljöpåverkan.

”Hela fabrikens upplägg matchar perfekt med vårt företags engagemang för helt cirkulära förpackningslösningar, tillverkade av 100 procent förnybara råvaror”, säger Dan Johannessen, VD för Peterson.

Utöver anläggningens avancerade energieffektivitetsnivå kommer den också att utrustas med banbrytande maskiner. Det blir den första produktionsenheten i världen, som använder Mitsubishi Heavy IndustriesNext Generation”-wellpappmaskin, som integrerar banbrytande artificiell intelligens.

Wellpappmaskinen använder maskinsjälvlärande teknik för att analysera sensordata och implementerar en modell för att snabbt och exakt detektera maskinens inställningar för att förbättra kvaliteten och produktiviteten hos wellpappmaskinen, med färre interventioner för operatören som följd. Dessutom kan tecken på maskinhaveri detekteras, innan maskinen faktiskt går sönder, vilket bidrar till att minska stilleståndstiden på anläggningen.

”Vi har utvecklat användningen av artificiell intelligens på vårt laboratorium i Japan med målet att nå hög produktivitet och kvalitet på våra wellpappmaskiner. Vi tror att den här wellpappmaskinen i kombination med användning av artificiell intelligens kan vara den första i en ny generation wellpappmaskiner med ett nytt sätt att tillverka wellpapp”, säger Giovanni Bettini, försäljningschef på Mitsubishi Heavy Industries Europa.

Konverteringen av wellpappen görs också med den allra senaste tekniken. En särskilt imponerande och fördelaktig funktion är förvärmningen av wellpappen före tryck. Det gör att tryckfärgen tränger djupare ner i wellpappen och ger förbättrad tryckkvalitet men också lägre energiförbrukning.

”Produktionsanläggningen i Halden kommer att sakna motstycke i Norden, men även utanför Nordens gränser. Allt är toppmodernt och har byggts med den allra senaste tekniken. Platsen, intill E6:an, är helt perfekt och gör att vi kan stanna kvar i Østfold-regionen, nära Petersons nuvarande verksamhetsort. Vi ser verkligen fram emot detta nya och spännande kapitel i Petersons långa historia”, säger Dan Johannessen.

Som ett resultat av den höga automatiseringsgraden kommer arbetsstyrkan vid den nya anläggningen totalt att uppgå till endast ca. 130 personer. Peterson skriver att större uppsägningar kunnat undvikas genom att en del av personalstyrkan vid anläggningen i Sarpsborg valde att gå i pension. Å andra sidan väntas personal med specifika profiler att behöva nyanställas.

Peterson har även gjort stora investeringar i utbildningsprogram. För att förbereda teamen för de nya, moderna maskinerna har huvudoperatörerna gått kurser på huvudägaren VPK Packaging Groups företag i Nederländerna, Sverige och England för att skaffa sig de nödvändiga kunskaperna på plats.

De första wellpapplådorna för kunder väntas rulla ut från fabriken i Halden i januari 2020. Officiell invigning av anläggningen är planerad till maj 2020.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax