Under 2018 kommer Arla att investera 100 miljoner kronor i sina ostproducerande mejerier i Sverige. 60 miljoner kr investeras i en ny förpackningslösning vid mejeriet i Götene.
Arla skriver i ett pressmeddelande att satsningen görs för att stärka den långsiktiga konkurrenskraften för den svenska osten.
”Vi ser en ökad efterfrågan på lokal och svensk ost. Arla investerar nu 100 miljoner kronor för att kunna producera mer svensk ost på ett mer kostnadseffektivt sätt och på så sätt möta konkurrensen från Europa”, säger Patrik Hansson, chef Arla Sverige
Den största investeringen görs i Götene, där Arla investerar drygt 60 miljoner kronor i en ny förpackningslösning.
Övriga ostproducerande mejerier, där Arla gör investeringar under det här året är bland annat Östersunds mejeri, Kvibille och Falbygdens mejeri.
I Europa har produktionen av ost ökat markant de senaste månaderna, vilket fått till följd att priset på ost sjunker i Europa och ger en situation, där priserna pressas även på den svenska marknaden.
”Vi är stolta över vår långa tradition av svensk osttillverkning av mycket hög kvalitet. Svenskarna älskar ost, inte minst den svenska osten. Men konkurrensen från omvärlden är hård och det är otroligt kul att kunna berätta om denna investering, som gör det möjligt att vidareutveckla den svenska osten och uppfylla konsumenternas krav”, säger Arlas marknadsdirektör Oscar Rosdahl.