Arla bantar bort 30 ton plast från sina yoghurtförpackningar

PUBLICERAD: 10 mars 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Med sina nya yoghurthinkar sparar Arla Sverige 30 ton plast om året. (Bild Arla)|Victoria Olsson är hållbarhetschef på Arla Sverige. (Bild Arla)

Arla Sveriges nya plasthinkar för yoghurt består av 18 procent mindre plast. Beräknat på försäljningen år 2021 av Arla Kökets yoghurt av grekisk och turkisk karaktär, som uppgick till närmare 4,5 miljoner plasthinkar, innebär det en årlig besparing på cirka 30 ton plast.

”Att kunna erbjuda konsumenterna en förpackning med mindre plast känns helt rätt. Hinken går självklart även att återvinna precis som tidigare, men ett tips är att spara hinken och använda den till annan förvaring efter att yoghurten är slut”, säger Sophia Inserte Roos, produktansvarig matyoghurt, Arla Sverige.

De nya yoghurthinkarna finns i butik från april 2022. Plasten i hink och lock är PP (polypropen) och sorteras som plastförpackning.

Victoria Olsson är hållbarhetschef på Arla Sverige. (Bild Arla)

Arlas målsättningar för förpackningar är att man år 2025 ska ha 100 procent återvinningsbara förpackningar för sina egna varumärken och att man senast till år 2030 ska ha noll procent nytillverkad fossilbaserad plast i förpackningarna för sina egna varumärken.

”Förra året minskade vi mängden plast i våra förpackningar med närmare 60 ton. Under 2022 och framåt är planen att fortsätta förbättra våra förpackningar. Att vi minskar plasten i förpackningen till våra klassiska matyoghurtar är ett steg i helt rätt riktning sett till vår förpackningsstrategi för minskad klimatpåverkan”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Senaste nytt

Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

Det virala godisvarumärket Bubs gör om sin identitet. Den nya grafiska profilen innefattar en helt omarbetad logga som ska stärka varumärket och dess igenkänning, samt nya färgskalor, typsnitt och en speciellt framtagen merch-kollektion. Identiteten är utvecklad i samarbete med byrån Super Tuesday, som fokuserat på att lyfta fram det som blivit synonymt med varumärket i en lekfull skepnad.
BUBS_37x
Lekfullt och kaxigt när Bubs rebrandar

PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

PulPac, som utvecklar teknik för torrformning av fiber, och Future Materials Sweden, ett svenskt innovationsbolag med lång erfarenhet från formsprutning och verktygstillverkning, inleder ett strategiskt samarbete. Målet är att tillsammans driva på omställningen från plast till fiberbaserade förpackningar i nya applikationer och marknadssegment.
Pulpac
PulPac och Future Materials inleder strategiskt samarbete

Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Det har skrivits mycket om Saveggys teknik med att spraya gurkor med raps- och havreolja, en teknik som gör att man kan undvika plast på gurkor i syfte att förlänga hållbarheten. När nu de första gurkorna kommit ut på en testmarknad har det visat sig finnas en misstänksamhet hos konsumenterna.
Gurka-Saveggy-Odlarna_D
Misstänksamhet mot gurkan utan plast hos konsumenterna

Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Tetra Paks nya Factory OS ger livsmedels- och dryckesproducenter en samlad driftöversikt i realtid och omvandlar data till handlingsbara insikter för att öka effektiviteten, minska svinnet och utnyttja potentialen i AI.
Tetra-Pak-Factory-OS_foto1
Tetra Pak banar vägen för användning av AI i livsmedelsindustrin

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback