Årets Blossa-flaska inspirerad av jazzkvarteren i New Orleans

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 22 har den traditionella Blossa-formen och en grafisk design som är inspirerad av New Orleans och jazz. (Bild Blossa)|Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Årets Blossa-glögg är en smakmässig hyllning till New Orleans och den välkända flaskan har fått en design som är inspirerad av stadens jazzkvarter.

Flaskan för Blossas traditionella årsglögg har haft samma yttre form sedan 2003, medan däremot den grafiska designen för varje år utformats för att passa just det årets speciella Blossa-smak. 2022 års Blossa-glögg är sålunda en hyllning till jazzens huvudstad New Orleans i USA och till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter, och till stadens mest ikoniska drink, Hurricane.

Blossa-flaskans design är också inspirerad av jazz och New Orleans, där den djupt röda flaskfärgen anspelar på den rökighet som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. I designen hittar man många detaljer som flirtar med New Orleans, exempelvis färgerna lila och guld, som är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras. På flaskan finns även avbildat noter, instrument och andra detaljer som ska föra tankarna till jazzklubbar och rökiga barer…

Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Smaken hos Blossa 22 New Orleans beskrivs som en blandning av rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili plus klassiska glöggkryddor. Smaken är också inspirerad av lokala drinken Hurricane som tillkom 1940-talet och som förutom rom innehåller lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.

”I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Vi har smaksatt glöggen med Hurricane som huvudinspiration och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Och inspirerade av matkulturen i New Orleans har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika!”, berättar Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent. Blossa-flaskans volym är 75 centiliter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Mobergs Produktkontroll sålt till Sesotec

Det tyska företaget Sesotec GmbH har köpt Mobergs Produktkontroll. De bägge företagen har haft ett samarbete i trettiofem år inom försäljning och service.
mobergsx

Glassigt samarbete med Paristema

Genom ett nytt samarbete mellan glassgiganten Häagen-Dazs och Paramount släpps nu en limiterad glasskollektion signerad illustratören Erica Jacobson. Den nya designen går under namnet Emily in Paris och är inspirerad av Netflix-serien med samma namn. Det skriver Cap&Design.
Hägenx

InterSystem satsar i Finland

Efter framgångsrika etableringar i Norge och Danmark satsar nu InterSystem även i Finland.
Finland_InterSystem palletizerx

Det händer på Scanpack: Varför vi behöver sluta demonisera förpackningsmaterial

Miljöexperten Mark Shayler, som har designat allt från vägar och bostadsområden till apparater, elektronik och förpackningar, delar med sig av sina insikter. Med mottot "det finns inga dåliga material, bara dåliga system", utforskar han orsakerna bakom den nuvarande klimatkrisen. Men framför allt – hur vi kan övervinna den.
mark high resx