Årets Blossa-flaska inspirerad av jazzkvarteren i New Orleans

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 22 har den traditionella Blossa-formen och en grafisk design som är inspirerad av New Orleans och jazz. (Bild Blossa)|Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Årets Blossa-glögg är en smakmässig hyllning till New Orleans och den välkända flaskan har fått en design som är inspirerad av stadens jazzkvarter.

Flaskan för Blossas traditionella årsglögg har haft samma yttre form sedan 2003, medan däremot den grafiska designen för varje år utformats för att passa just det årets speciella Blossa-smak. 2022 års Blossa-glögg är sålunda en hyllning till jazzens huvudstad New Orleans i USA och till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter, och till stadens mest ikoniska drink, Hurricane.

Blossa-flaskans design är också inspirerad av jazz och New Orleans, där den djupt röda flaskfärgen anspelar på den rökighet som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. I designen hittar man många detaljer som flirtar med New Orleans, exempelvis färgerna lila och guld, som är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras. På flaskan finns även avbildat noter, instrument och andra detaljer som ska föra tankarna till jazzklubbar och rökiga barer…

Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Smaken hos Blossa 22 New Orleans beskrivs som en blandning av rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili plus klassiska glöggkryddor. Smaken är också inspirerad av lokala drinken Hurricane som tillkom 1940-talet och som förutom rom innehåller lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.

”I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Vi har smaksatt glöggen med Hurricane som huvudinspiration och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Och inspirerade av matkulturen i New Orleans har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika!”, berättar Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent. Blossa-flaskans volym är 75 centiliter.

Senaste nytt

Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Papper eller plast i förpackningarna är med stor sannolikhet ett huvudbry för många e-handlare, och det finns inte mycket fakta att gå på om man vill veta. Förpackningslogistik på Lunds universitet fick en fråga från en e-handlare om de kunde reda ut vad som gäller. Nu är projektet klart.
rullburarx
Är papper eller plast bäst för e-handeln?

Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Nu i sommar firas det hos Pronova Packaging Systems i Halmstad. Anledningen är företagets femtioårsjubileum. Pronova utvecklade ett unikt påspackningssystem som för många är kända under namnet Joker, ett system som i högsta grad lever kvar ännu. Firandet sker med personal och samarbetspartners.
Påsarx
Pronova Packaging Systems firar femtio år!

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.
Kongsberg_20v_Shadow-scaled-1-1536x727x
Insteg är nästa steg för Kongsberg

Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Nu är nya siffror för wellpapp, polyeten och kartong publicerade på PackIndx. Under de tre senaste månaderna noteras en prisuppgång på testliner och kartong men en fallande trend för LDPE. Producenter av returkartong ser tillbaka på maj månad som den värsta på flera år.
Packindx-Packnews-900x600-20250516
Prishöjningar på testliner och kartong men nedgång för LDPE

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx
Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx
Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx
Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX
Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback