Årets Blossa-glögg är en smakmässig hyllning till New Orleans och den välkända flaskan har fått en design som är inspirerad av stadens jazzkvarter.
Flaskan för Blossas traditionella årsglögg har haft samma yttre form sedan 2003, medan däremot den grafiska designen för varje år utformats för att passa just det årets speciella Blossa-smak. 2022 års Blossa-glögg är sålunda en hyllning till jazzens huvudstad New Orleans i USA och till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter, och till stadens mest ikoniska drink, Hurricane.
Blossa-flaskans design är också inspirerad av jazz och New Orleans, där den djupt röda flaskfärgen anspelar på den rökighet som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. I designen hittar man många detaljer som flirtar med New Orleans, exempelvis färgerna lila och guld, som är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras. På flaskan finns även avbildat noter, instrument och andra detaljer som ska föra tankarna till jazzklubbar och rökiga barer…
Smaken hos Blossa 22 New Orleans beskrivs som en blandning av rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili plus klassiska glöggkryddor. Smaken är också inspirerad av lokala drinken Hurricane som tillkom 1940-talet och som förutom rom innehåller lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.
”I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Vi har smaksatt glöggen med Hurricane som huvudinspiration och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Och inspirerade av matkulturen i New Orleans har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika!”, berättar Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.
Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent. Blossa-flaskans volym är 75 centiliter.