Årets Blossa-flaska inspirerad av jazzkvarteren i New Orleans

PUBLICERAD: 22 september 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Flaskan till Blossa 22 har den traditionella Blossa-formen och en grafisk design som är inspirerad av New Orleans och jazz. (Bild Blossa)|Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Årets Blossa-glögg är en smakmässig hyllning till New Orleans och den välkända flaskan har fått en design som är inspirerad av stadens jazzkvarter.

Flaskan för Blossas traditionella årsglögg har haft samma yttre form sedan 2003, medan däremot den grafiska designen för varje år utformats för att passa just det årets speciella Blossa-smak. 2022 års Blossa-glögg är sålunda en hyllning till jazzens huvudstad New Orleans i USA och till stadens nyansrika smältdegel av smaker, särskilt kring området French Quarter, och till stadens mest ikoniska drink, Hurricane.

Blossa-flaskans design är också inspirerad av jazz och New Orleans, där den djupt röda flaskfärgen anspelar på den rökighet som man hittar både i smaken av Blossa 22 och på gatorna i French Quarter. I designen hittar man många detaljer som flirtar med New Orleans, exempelvis färgerna lila och guld, som är de officiella färgerna för stadens stora karneval Mardi Gras. På flaskan finns även avbildat noter, instrument och andra detaljer som ska föra tankarna till jazzklubbar och rökiga barer…

Åsa Orsvärn är Chief Blender för Blossa. (Bild pressbild)

Smaken hos Blossa 22 New Orleans beskrivs som en blandning av rom, passionsfrukt, lime, jordgubbe, blåbär och chili plus klassiska glöggkryddor. Smaken är också inspirerad av lokala drinken Hurricane som tillkom 1940-talet och som förutom rom innehåller lime och fassionola, som är en typ av röd syrup gjord på olika frukter, bär och socker.

”I New Orleans finns en intressant blandning av influenser som vi fört samman i Blossa 22. Vi har smaksatt glöggen med Hurricane som huvudinspiration och även tagit fram vår egen version av fassionola, med passionsfrukt, jordgubbe och blåbär. Och inspirerade av matkulturen i New Orleans har vi dessutom tillsatt extrakt av chili och rökt paprika!”, berättar Åsa Orsvärn, Chief Blender för Blossa.

Blossa 22 New Orleans är en starkvinsglögg och finns i Systembolagets beställningssortiment från den 15 september. Den har en alkoholhalt på 15 volymprocent. Blossa-flaskans volym är 75 centiliter.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Stora Enso vill bygga vindpark norr om Gävle

Stora Enso har påbörjat tillståndsprocessen för en vindpark i Gävle kommun och har under hösten genomfört myndighetssamråd med Gävle kommun och Länsstyrelsen Gävleborg.
vindkraftx

Tack och farväl till Metsä Boards Tako bruk?

Det är lätt att tro att alla kartongbruk går som tåget, med tanke på att det finns en trend att omvandla alla plastförpackningar till pappersförpackningar. Så är inte fallet tydligen. Metsä Board meddelar nu att man planerar att stänga Tako, bruket som ligger mitt i Tammerfors, på grund av långvarig, dålig lönsamhet.
Tako mill

Ny förpackningsdesign för Ridderheims

Samtliga av Ridderheims produkter har fått ett nytt utseende som tagits fram av byrån Identity Works. I den nya designen har fokus legat på att förtydliga sortimentet för kunden genom bland annat färgkodning av produkterna. ”Fokus landade på att skapa en design som är högljudd och generös, med mycket färg, rörelse och med en skvätt av humor i tonaliteten”, säger Niklas Dahl på Identity Works till Cap&Design.
top

Panten på dryckesförpackningar höjs 2025

Under andra halvan av år 2025 höjs pantbeloppet på dryckesförpackningar av PET och aluminiun meddelar Returpack. Det blir en rejäl höjning, från en till två kronor på aluminiumburk och liten PET-flaska, och från två till tre kronor på stora PET-flaskor. Målet med panthöjningen är att stimulera till att panta ännu mera.
Vid frågor om bilden, mejla: erika.weiland@apeloga.se