ÅR Packagings bokslut visar på starkt verksamhetsår 2015

PUBLICERAD: 17 februari 2016
UPPDATERAD: 25 januari

”Ett starkt resultat som bekräftar vår positiva utveckling”

Svenska förpackningskoncernen ÅR Packaging Group AB hade ett starkt verksamhetsår i fjol, med en omsättningsökning på 27 procent och ett rörelseresultat som förbättrades med hela 63 procent.. Det visar bolagets årsbokslut, som nu presenterats.
I siffror ökade försäljningen från 404,3 miljoner euro (drygt 3,8 miljarder kr) år 2014  till 513,5 miljoner euro (ca 4, 9 miljarder kr) i fjol. Rörelseresultatet exklusive engångsposter ökade under samma period från 27,4 miljoner euro (knappt 260 miljoner kr) till 44,8 miljoner euro (drygt 424 miljoner kr).
  

”Med det här bokslutets starka resultat bekräftar ÅR Packaging sin positiva utveckling. Fjolåret inleddes med förvärvet av MeadWestvacos europeiska verksamheter och det visade sig vara mycket bra för oss. De förvärvade enheterna kompletterar koncernens verksamheter på ett utmärkt sätt. Försäljningen inom alla våra affärsområden visar nu på förbättrad orderingång och det är ett lovande tecken inför vår utveckling under år 2016”, säger ÅR Packagings VD och koncernchef Harald Schulz i sin kommentar till bokslutet.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Tidsgränserna skjuts fram i US Plastics Pact

Många stora varumärkesägare har problem med att leva upp till löftena om att minska användningen av plastförpackning, att använda mer återvunnet material och att designa dem rätt. Målåret har i många fall varit 2025, och de flesta klarar inte det. US Plastics Pact är ett exempel där man nu knuffar fram målsättningarna.
dreamstime_m_21631432

EFI tänker utanför boxen – lanserar unikt system för tryck på wellpappförpackningar

På Drupa presenterade EFI en lösning tillsammans med Packsize för personaliserat fullfärgstryck på wellpappförpackningar.
EFI-3-1536x1024

Åtta45 förvärvar By Wind och GBGT Box

Tryckeriet By Wind och förpackningsföretaget GBGT Box blir en del av Åtta45. En expansion som ska utöka bolagets produktionskapacitet inom både tryck och förpackning.
Atta45-ver-2-1536x1024

Drupa 2024 lockade betydligt färre besökare än förväntat

När Drupa öppnade dörrarna för några veckor sedan var det åtta år sedan mässan arrangerades senast. En pandemi kom emellan. Nu har besökssiffrorna kommit och de var säkert en besvikelse för Messe Düsseldorf.
Eingänge, entrance