AR Packaging vill bli först med torrformade fiberförpackningar

PUBLICERAD: 9 mars 2020
UPPDATERAD: 25 januari

Exempel på engångsbestick tillverkat av torrformad fiber. (Bild AR Packaging/PulPac)

Med strategin att driva hållbar innovation satsar Lundbaserade AR Packaging tillsammans med Göteborgsföretaget PulPac på en stor övergång till torrformade fiberförpackningar.

AR Packagings mål är att bli först på marknaden med kommersiellt hållbara och plastfria tråg och bestick för livsmedels-, take-away- och food service-sektorn. Bolaget vill bidra till innovativ processutveckling av helt fiberbaserade lösningar och har därför gått med i PulPacs teknikpool.

Som ledande förpackningsleverantör inom en rad branscher är AR Packaging engagerat i banbrytande utveckling av nya hållbara förpackningslösningar. Det finns en tydlig trend på marknaden att gå ifrån plastbaserade förpackningar utan att ge avkall på användarvänlighet och produktsäkerhet. AR Packaging säger att man nu går i täten för denna utveckling och siktar på att bli först på marknaden med torrformade fibertråg och bestick. I linje med denna strategi har bolaget gått med i PulPacs teknikpool och får därmed unik tillgång till optimerade processer för att kommersialisera helt fiberbaserade och förnybara engångsprodukter.

”Vi har stor erfarenhet av att lansera nya innovationer på marknaden genom framgångsrikt samarbete med innovativa samarbetspartners som är experter inom sitt område. Att vara medlem i PulPacs teknikpool visar vårt engagemang för att aktivt bidra till utveckling och industrialisering av hållbara torrformade fiberprodukter”, säger Ralf Mack, Group Innovation Director på AR Packaging.

Torrformad fiber, som uppfanns av PulPac år 2016, är idag skyddat med 38 patent och patentansökningar som kan täcka mer än 50 länder. Tekniken, som torrformar cellulosa till hårda förpackningar och engångsprodukter, är unik och skiljer sig från de traditionella metoderna för formning av cellulosa. Den torra tillverkningsprocessen gör det möjligt att ersätta engångsplast till ett lägre pris än vad som tidigare varit möjligt.

”Vi har placerat all immaterialrätt i en teknikpool i syfte att minska den globala användningen av engångsplast. Vi är glada över att ha AR Packaging som licenstagare och över deras åtagande att industrialisera torrformad fiber och bidra till vår teknikpool. Medlemmar i teknikpoolen betalar en royalty på sålda varor för att finansiera den ständigt pågående utvecklingen av tekniken för torrformade fiberförpackningar. PulPac är bäst i världen på utveckling av torrformad fiber och vi utökar våra immateriella rättigheter hela tiden”, säger PulPacs VD Linus Larsson.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Förpackningar på menyn i P1

Programmet Meny i Sveriges Radio handlade den 13 februari om matförpackningarna av i dag och vad som kommer att hända i framtiden, inte minst med tanke på EU-lagstiftningen.
jonathan-velasquez-c1ZN57GfDB0-unsplashx

Lantchips lanserar svenskifierad chipspåse

Chipstillverkaren Lantchips ger ut en ny förpackningsdesign för den europeiska marknaden. Den nya chipspåsen ska kommunicera chipsens svenska ursprung och har därför täckts av illustrationer som alla symboliserar Sverige, ritade av illustratören Marc ”UÅ” Strömberg, mot en off white-bakgrund. Resultatet är högst troligt den snyggaste chipspåsen du skådat.
chips1x

Filip Poon och Aroma Godisfabrik lyfter fram klassiska geléhjärtan

Det klassiska röda geléhjärtat har varit en självklar favorit i svenska hem i generationer. Lagom till Alla hjärtans dag inleder Aroma Godisfabrik ett spännande samarbete med den populära matprofilen Filip Poon för att ge det ikoniska hjärtat en ny dimension.
Hjärta

Gott & Blandat With love på Alla Hjärtans Dag

Lagom till Alla hjärtans dag kommer Malaco Gott & Blandat With love, en mix av smakrika godisbitar i gåvoförpackning.
Malaco