I USA har McDonald’s inlett ett försök med transparenta plastbägare, där plasten består av en blandning av återvunnen fossil plast och bioplast, tillverkad av växtbaserat biomaterial och använd frityrolja från McDonald’s egna restaurangkök…
Försöket med de nya transparenta dryckesbägare utför McDonald’s tillsammans med företagen Pactiv Evergreen, INEOS, Neste, and LyondellBasell.
Enligt McDonald’s består plastbägarna till 50 procent av återvunnen fossil plast och till 50 procent av biobaserat material. McDonald’s uppger att det biobaserade materialet består av biomassa från växtriket och i detta ingår insamlad, använd frityrolja från McDonald’s egna hamburgerrestauranger. Hur stor mängd av biomaterialet som är frityrolja, har McDonald’s inte uppgett.
De nya klara plastbägarna ska nu testas i 28 utvalda McDonald’s-restauranger i delstaten Georgia i USA. Bolaget uppger att de använda bägarna – efter ursköljning – kan återvinnas som plastförpackningar. Det återvunna plastmaterialet kan sedan används vid tillverkning av andra, nya plastprodukter.
De nya transparenta bägarna får ett utseende och en design som är så gott som identisk med McDonald’s befintliga transparenta plastbägare. Enligt bolaget kommer konsumenterna sannolikt inte att märka någon skillnad mellan de tidigare och de nya bägarna.
”Vi tror att framtiden för förpackningsmaterial är att de måste bli mer cirkulära, där det är möjligt. Att omvandla plastavfall till ny ´jungfrulig´ plast är den ultimata definitionen av återvinning och kommer att skapa ett verkligt cirkulärt tillvägagångssätt”, säger Mike Nagle, VD på INEOS Olefins & Polymers USA, som är en av McDonald’s partners i projektet.
McDonald’s har en uttalad strategi att satsa på hållbarhet i sin verksamhet och det gäller inte minst bolagets förpackningar, där man har som mål att år 2025 ska alla förpackningar från utomstående leverantörer bestå av förnybara, återvunna eller certifierade material.
”Vi är nu på en resa, där vi omprövar hur vi förpackar våra produkter för att ge konsumenterna alternativ som minskar avfallet, upprätthåller högsta säkerhetsstandarder och förbättrar deras McDonald’s-upplevelse. Detta pilotprojekt kommer att ge viktiga insikter och lärdomar och vi ser fram emot att utvärdera hur denna nya återanvändbara förpackningsmodell kan fungera i vårt system och accelerera våra cirkulära förpackningslösningar med våra partners över hela världen”, säger Jenny McColloch, chef för global hållbarhet hos McDonald’s.