Analys: Så blir pappersmarknaden 2023

PUBLICERAD: 16 januari 2023
UPPDATERAD: 31 januari
Under 2022 lade Stora Enso ut ett antal pappersbruk till försäljning och stängde Kvarnsvedens bruk med en av världens största pappersmaskiner. Foto: Pressbild/Stora Enso

Fjolåret präglades av stor turbulens på pappersmarknaden och flera tillverkare har aviserat att de ställer om till förpackningsproduktion. IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche ger sin analys om situationen på pappersmarknaden. Vad händer med priserna år 2023?

Flera fabriker ställde om sin produktion, stängde tillfälligt eller permanent och några gick i konkurs. Andra höll stora försäljningar i hopp om att några skulle investera i ett pappersbruk. Dessutom pågick en långvarig pappersstrejk vid de flesta av UPM:s fabriker i Finland. Det är en sammanfattning av 2022 när vi tar en titt i backspegeln. Konsekvenserna var brist på papper, kraftigt stigande priser och perioder av stor osäkerhet i utbudet.

Förväntningar 2023

Nu verkar det som om pappersmarknaden har lugnat ner sig igen och köpare har dykt upp för flera av de fabriker som lagts ut till försäljning. Vad kan vi förvänta oss av 2023? Vi pratar med IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche om hans syn på utvecklingen. Sedan 2008 är Signcom-bolagen IGEPA:s kärnverksamhet på den nordiska marknaden.

Det var ett turbulent år, men hur illa gick det med pappersförsäljningen 2022?

– De senaste siffrorna för pappersmarknaden i Europa visar att förbrukningen av bestruket papper minskade med 2-3 procent under 2022 jämfört med 2021 och att förbrukningen av obestruket papper minskade med 3 procent

IGEPA:s försäljningschef Flemming Friche. Foto: Pressbild

Vad förväntar du dig av 2023?

– Europa väntar sig en recession under den sista halvan av 2023, vilket kommer att påverka den grafiska industrin, inklusive pappersproducenterna. Proaktiva åtgärder har redan vidtagits för att anpassa sig till den nya situationen med sjunkande efterfrågan, prispress, höga energikostnader och hög inflation. Flera papperstillverkare har dragit sig tillbaka från vissa marknader och/eller sålt fabriker, och flera kommer att lägga ned produktionen antingen på kort sikt eller permanent, säger han och fortsätter:

– Vi har redan sett några exempel på detta under 2022 och det kommer att fortsätta om de inte kan balansera intäkterna. Energikostnaderna är fortfarande den största faktorn, men även de framtida utsikterna för vinsterna i olika segment är i fokus.

Omställning till förpackningsproduktion

Det finns ett slags störningar på marknaden, med fabriker som byter produktion, går i konkurs, stänger eller säljs. Hur upplever du detta?

– Flera av tillverkarna ställer om produktionen till mer lönsam produktion. En pappersmaskin byggs till exempel om för att producera liner för förpackningsindustrin eller annan förpackningsproduktion. Vi har nyligen sett att Sappi har avyttrat tre pappersbruk i Europa – Kirkniemi i Finland, Maastricht i Nederländerna och Stockstadt i Tyskland. Bruken har sålts till Aurelius Group, som inte har några andra investeringar inom pappersindustrin (men som nyligen köpte upp Agfas offsetdivision, red anm.)

– Aurelius är alltså en ny aktör som ingen ännu vet hur han kommer att spela sina kort. För Sappi är det en proaktiv åtgärd som kommer att fokusera på segment där företaget antingen redan har en dominerande marknadsposition eller där det förväntar sig att kunna göra det. Andra delar vill de hellre överlåta åt andra.

Han säger att Stora Enso som bekant dragit sig tillbaka från papperstillverkningen i och med omstruktureringen i Uleåborg i Finland (och nedläggningen av Kvarnsveden, red anm.), samt avyttrat två andra pappersbruk (Maxau och Nymölla). Köparen är Schwarz Group, som äger Lidl och andra stormarknader och som köper för att säkra leveranserna till sina lågprisbutiker.

– Maxau producerar 500 000 ton, varav Lidl själva behöver cirka 150 000 ton. Det finns naturligtvis spekulationer om vad som kommer att hända med resten och vad priset kommer att bli. Vi ser några nya konstellationer och intressen som kommer att bli intressanta att följa.

Stora Enso ser tillväxt inom förpackningsområdet och satsar på att producera kraftliner. Foto: Pressbild
Finns ljuspunkter

Det handlar alltså inte bara om avveckling. Det finns också en tilltro till en framtida attraktiv pappersmarknad. De ovannämnda nya aktörerna på marknaden vittnar om detta, enligt Flemming Friche. Sappi har verkligen stort förtroende för marknaden och har därför påbörjat en mycket omfattande modernisering av pappersmaskin 11 vid Gratkorns bruk i Österrike. Projektet har pågått under december och januari och väntas slutföras denna månad.

UPM Nordland har investerat i en ny energiförsörjning, vilket både förbättrar deras kostnadssida avsevärt och minskar koldioxidutsläppen från bruket. Investeringen uppgår till 95 miljoner euro. Investeringen täcker brukets eget energibehov och innebär också att UPM Nordland blir en aktör på den tyska elmarknaden med elförsäljning.

Vad händer med priserna år 2023?

– Under de senaste 12 månaderna har papperspriserna stigit och logistikkostnaderna har ökat etcetera. Lagerkapaciteten hos grossisterna är för närvarande +100 procent men minskar. Detta är en följd av pappersbristen 2022, långa leveranstider och osäkerheten i utbudet. Marknaden verkar något mer normal nu, så vi har inte samma behov av lagringskapacitet. Många kunder frågar sig om priserna inte kommer att sjunka snart. De är fortfarande på en hög nivå. Man får intrycket att fabrikerna tjänar mycket pengar och att massapriserna sjunker… men tyvärr finns det ingenting som tyder på att priserna sjunker:

– Tillverkarna är fortfarande i energikostnadernas skruvstäd och investerar pengar i ny teknik, energiförsörjning etc. – allt i ett försök att förbättra sin ställning inför framtiden.

Text: Søren Winslow

Senaste nytt

Ketchupförpackning som "exploderar"

Det holländska designföretaget Akarton har tagit fram en kampanjförpackning till det likaledes holländska företaget Hela och deras Hela Tomaten Ketchup. Lösningen visar hur innovativ design och funktionalitet kan mötas. Med en sfärisk design som öppnas som öppnas på ett sätt som ser ut att den exploderat sätter denna förpackning en ny standard inom livsmedelsindustrin säger företaget. Hela fokuserar på nu på konsumentmarknadsföring genom influencers.
Akarton_VM3_25_opening.1x

Smarta nya funktioner minskar manuellt prepressjobb

Adobe integrerar så kallad prepressintelligens i sjätte generationen av ripprogrammet Adobe PDF Print Engine 7. Det gör det lättare att utnyttja den fulla potentialen i tryckpressar med utökat färgspektra. Prepressavdelningarna kommer också slippa öppna och konvertera orginalfiler från Photoshop/Illustrator till PDF manuellt.
Adobe 1

Danskt företag blir ägare till Karl Hedin Emballage

Ägarna till AB Karl Hedin Emballage och Dansk Træemballage A/S (DTE) har tecknat ett avtal som innebär att DTE förvärvar 100 procent av aktierna i AB Karl Hedin Emballage med dotterbolag. Tillträdet sker den 9 maj 2025.
Hedin

Möjlig brist på råvara till sträckfilm enligt PackIndx

Turbulensen kring Donald Trumps tullar ser ut att påverka råvarutillgång på vissa material och då främst C4 (Butene) som bland annat används för tillverkning av sträckfilm av standardkvalitet.
triofilm

Läs vidare

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Nu växer Paboco snabbt – första pappersflaskorna på butikshyllan snart

Packnews har under tio år följt utvecklingen av pappersflaskan och skrivit åtskilliga artiklar om den. Stegvis har flaskan kommit närmare en kommersiell lansering, och nu ser det ut att hända. Inom kort räknar Paboco, som utvecklar flaskan, att den ska finnas på butikshyllorna.
Flaskorx

Så spar mejerijätten Arla trettiotvå ton plast om året

”Med kombinationen papper och plast sparar Arla 32 ton plast om året”. Det var rubriken i ett nyhetsinslag på Packnews.se under våren. Frågan var om kombinationen av material var ett bättre val än enbart plast? Vi uttryckte viss tveksamhet, men nu vet vi att det stämmer, efter ett samtal med Helge Steg, vd på Arta Plast, företaget som tillverkar FiberCup, förpackningslösningen som det handlar om.
Förpackningarx

Blue Ocean Closures öppnar upp om sina förslutningar

Blue Ocean Closures teknik för tillverkning av förslutningar av fiber väcker intresse världen över. Följande artikel om företaget publicerades i tidningen Packnews nummer 4, år 2023.
Maskinx