Amcor köper Nampak Flexible - skapar tillväxtplattform i Afrika

PUBLICERAD: 26 mars 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”En plattform för tillväxt i Afrika”

Sydafrikanska förpackningskoncernen Nampak säljer sin division Nampak Flexible till australiska förpackningsjätten Amcor för 250 miljoner rand  (ca 185 miljoner kronor).
Nampak Flexibles har tre tillverkningsenheter i Sydafrika, där man utför extrudering, laminering och konvertering. Omsättningen är cirka 1,1 miljarder rand om året (ca 790 miljoner kronor).

Nampak Flexibles slutkunder finns inom multinationella och inhemska företag inom drycker, livsmedel och egenvård.

”Detta förvärv skapar en plattform för tillväxt i Afrika. Nampak Flexible, som har en erfaren ledningsgrupp och är marknadsledande i Sydafrika, servar många av Amcors globala kunder och kan nu dra nytta av vår produktinnovation och designkapacitet”, säger Amcors avgående VD och koncernchef Ken MacKenzie i en kommentar.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Metsä Boards falskartongmaskin är nu störst i Europa

Metsä Board, en del av Metsä Group, invigde sin uppgraderade falskartongmaskin i Husum, Sverige, den 11 april.
Ribbon has been cutx

kp lanserar livsmedelstråg av etthundra procent återvunnet material

Klöckner Pentaplast (kp) har lanserat de första livsmedelstrågen bestående av etthundra procent återvunnen PET (rPET) som uteslutande kommer från tråg.
KP trayx

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Yngre vuxna mer intresserade av hållbara förpackningslösningar

Enligt plastförpackningsjätten ALPLA:s ”2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey”, prioriterar yngre shoppare (18-34 år) hållbara förpackningar till den grad att de är villiga att spendera mer, resa längre och göra andra extra ansträngningar för att säkerställa att deras inköp inkluderar miljövänliga vänlig förpackning.
alplax