Allt större andel återvunnen plast i Henkels förpackningar

PUBLICERAD: 22 maj 2018
UPPDATERAD: 25 januari

Henkel AG ökar andelen återvunnen plast i sina flexibla förpackningar för tvättmedel.

För att uppnå sina strategiska miljömål ökar tyska konsumentproduktkoncernen Henkel AG andelen återvunnen plast i sina flexibla förpackningar för tvättmedel.
Henkel har vänt sig till sin långvariga förpackningspartner Mondi Group i Österrike för att hitta en lösning där man kan använda ännu mer återvunnen plast och ändå kunna tillverka funktionella och estetiskt tilltalande flexibla förpackningsmaterial.

Henkel har redan börjat sälja sitt tvättmedel Megaperls i en flexibel förpackning, tillverkad av ett orienterat polypropen/polyeten-laminat, där 30 procent av polyetenen utgörs av industriellt plastavfall.

”Det innebär att förpackningen totalt till tio procent bestrår av återvunnen plast”, skriver Henkel i ett pressmeddelande.

Även om mängden återvunnen plast inte är större, så betecknar Henkel ändå detta som en ”signifikativ prestation” när det gäller ett så tunt och flexibelt orienterat plastlaminat, som av estetiska skäl ska ha en helt blank och vit yta och som ska uppfylla de öppnings- och hanteringskrav som den typen av tvättmedelsförpackningar kräver.

”Vårt mål är dock att uppnå en förpackning, där hälften av det totala materialet otgörs av återvunnen plast”, säger Timo Müller, key account manager hos Henkel.

Även när det gäller förpackningar till andra konsumentprodukter har Henkel börjar använda alltmer återvunnen plast. Tidigare har vi t ex skrivit om hur man använt sig av insamlat plastavfall från Donaus stränder i några av sina flaskor med flytande tvättmedel (Läs HÄR!)

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Det våras för plastbärkassarna när skatten är på väg bort

Nyligen berättade Packnews om en ICA-butik som börjar sälja bärkassar av biomaterial och nu satsar Coop Sverige på bärkassar som till stor del består av återvunnet material. Den 1 november tas skatten bort på bärkassar.
coop-carrier-bag-trioworld

Drupa 2024 - Många vill ha en bit av kakan inom etikettproduktion

Packnews danska redaktör, Søren Winsløw, sammanfattar här sina intryck från Drupa ur ett etikettperspektiv. Digitalisering är ett gångbart ord i detta sammanhang.
canon_drupa_01xx

Bioplast kan bli en väsentlig del av klimatlösningen om vi tänker kreativt och samarbetar!

Det senaste COP-mötet i Dubai lämnade visserligen mycket kvar att önska för den globala civilisationens framtid. Däremot så var delegaterna överens om att det fossila kolet behöver avvecklas. Ju förr dess bättre ska vi nog tillägga. Det här debattinlägget från Nordisk Bioplastförening framför synpunkter på detta.
Foto: Riccardo Annandale, Unsplash

Karamello gör smakfull investering i tonerpress

Karamello arbetar med förpackning och branding av reklamgodis. Nu investerar Linköpingsföretaget i Fujifilms flaggskepp Revoria Press PC1120.
Henrik-stor