Allt fler svenskar vill nu minska sitt matsvinn

PUBLICERAD: 13 december 2015
UPPDATERAD: 25 januari

”Att förebygga matsvinn är en viktig del i vårt miljö- och hållbarhetsarbete”

Nästan två av tre svenskar , eller 63 procent, tycker att det mycket viktigt, att vi minskar vårt matsvinn. Fyra av tio (41 procent) är beredda att själva bidra genom att slänga mindre mat i soptunnan nästa år.
Det visar en undersökning TNS-Sifo gjort på uppdrag av Axfood om svenska folkets syn på matsvinn.
Trenden är tydlig: Allt fler anser att minskat matsvinn är en allt viktigare samhällsfråga.

Nio av tio svenskar tycker att det är viktigt, eller rent av mycket viktigt, att vi slutar att kasta eller förstöra mat som är ätbar.
Nästan varannan (41 procent) säger sig också vara beredd att ändra sitt beteende nästa år i syfte att minska matsvinnet. Anledningen är i första hand ”för att spara på jordens resurser” (41 procent) följt av ”det är moraliskt fel att slänga mat” (26 procent)

Kvinnorna går i spetsen, medan ålder, utbildning, inkomst eller var man bor i Sverige tycks spela en mindre roll.

I dag slängs mat motsvarande var femte matkasse, som bärs hem från butiken. Det är varken bra för miljö, människa eller plånbok.

”Att förebygga matsvinn är en viktig del i Axfoods miljö- och hållbarhetsarbete. Det pågår ett ständigt förbättringsarbete i butik och med att utveckla förpackningarna för företagets egna varumärken i syfte att minska onödigt matsvinn”, säger Åsa Domeij, chef för miljö och socialt ansvar på Axfood.

Nyligen öppnades Matmissionen i Rågsved i Stockholm. Butiken är Nordens första sociala supermarket och där säljs skänkt överskottsmat till en tredjedel av ordinarie pris till människor i social och ekonomisk utsatthet.

Samtidigt har Axfoodägda Willys dragit igång ett samarbetsprojekt med lokala välgörenhetsorganisationer över hela landet. Som till exempelvis i Södertälje, där Pingstkyrkan delar ut matkassar till behövande. Eller som i Östersund och Ystad, där Frälsningsarmén använder maten i sina soppkök.

”Det går att göra mer. Glädjande är att vår undersökning visar att svenska folket är beredda att också hjälpa till och bidra till en mera hållbar värld”, säger Åsa Domeij.

N.B.: Undersökningen genomfördes i TNS-Sifos webbpanel 27-29 november 2015. Antalet svarande var 1.109 slumpmässigt utvalda personer från allmänheten.

 

 

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Intressant maskinell origamiteknik ger nya förpackningsstrukturer

Finlands tekniska forskningscenter VTT har i samarbete med Aalto-universitetet och finska industripartner utvecklat en ny teknik för att forma kartong i en unik kontinuerlig process för att skapa origami-inspirerade strukturer för fiberbaserade förpackningsmaterial.
Fold_e-com+cosmetics+packagingx

Rör vid flaskan och etiketten lyser upp

Coca-Cola har lanserat en speciell förpacknings med "Thor"-tema i begränsad upplaga i Brasilien. Den är försedd med OLED-teknik (Organic LED) från tyska Inuru. Tryckt elektronik har varit ett diskussionsämne i rätt många år inom förpacknings- och etikettindustrin, men det riktiga genombrottet har låtit vänta på sig. Möjligen är det Inuru som kommer att stå för det.
Thors

UPM Raflatac stänger fabrik i Tyskland

UPM Raflatac har beslutat sig för att permanent stänga sin fabrik i Kaltenkirchen i Tyskland för att förbättra organisationens samlade effektivitet och räntabilitet.
raf_tim-kirchen-appointment

United Bankers skogsfond köper FiberLean

United Bankers fond Forest Industry Green Growth Fund (UB FIGG), har köpt etthundra procent av aktierna i FiberLean Technologies Ltd. Fiberlean tillverkar utrustning för framställning av MFC (Mikrofibrillär cellulosa) som ger pappersmassa nya egenskaper.
David-Walker