All svart plast tas bort från Foodmarks matförpackningar

PUBLICERAD: 17 februari 2022
UPPDATERAD: 25 januari

Foodmark byter till transparenta, återvinningsbara plastlock i förpackningarna till sina potartissallader under varumärket Rydbergs. (Bild Foodmark, Bilden är ett montage)

Svenska livsmedelsföretaget Foodmark AB fasar ut all svart plast från förpackningarna till sina egenproducerade produkter.

Åtgärden innebär att man på förpackningarna till sina potatissallader under varumärket Rydbergs byter till transparenta plastlock. Rydbergs-förpackningarna blir därmed 100 procent återvinningsbara och ytterligare ca 35 ton plast per år kommer att kunna sorteras ut och återvinnas.

”I och med detta byte av lock på våra potatissallader kommer inga av våra egenproducerade produkter längre ha svarta plastförpackningar och vi är stolta över att ha kommit ett bra steg närmare vårt mål! Övergången förväntas pågå under årets första kvartal fram tills att vi använt upp alla gamla förpackningar vi har kvar på lager”, skriver Foodmark i ett pressmeddelande.

Samtidigt med att man byter till transparenta, återvinningsbara plastlock på potatissalladernas förpackningar lanserar man även en uppdaterad etikettdesign, där man kommunicerar produkternas gotländska koppling (salladerna produceras i Klintehamn på Gotland) och anger på förpackningen var den ingående potatisen har skördats.

———————————————

Foodmark AB, som ingår i skandinaviska livsmedelsgruppen Agra, producerar och marknadsför livsmedel inom kategorierna sallader, såser, dressingar, messmör och mjukost under varumärkena Rydbergs, Lohmanders, Fjällbrynt, Delikatessfabriken, Jensens Køkken, K-Salat och Mills. Foodmark har huvudkontor i Sundbyberg samt produktion i Österhaninge, Klintehamn och Vidsel.

Läs vidare

Hur kommer AI att forma framtiden för förpackningar?

Frågan i rubriken ställer Matt Reynolds, chefredaktör för amerikanska Packaging World i en intressant kommentar från början av året som vi fått tillstånd att publicera.
Mattx

Konica Minolta har positiv prognos för etikettåret 2023

Enligt Konica Minolta kan vi räkna med en fortsatt stark utveckling för digitaltryckta etiketter under år 2023.
Vittx

Trots oroliga tider storsatsar DS Smith

DS Smith investerar kraftfullt både i Värnamo och i Marietstad. I Värnamo byggs en helt ny fabrik.
PSTTO_230117-0017_MEDIAx

Förpackningsskrivare har uppgraderats efter feedback

Konica Minolta lanserar nu den andra generationen av sin digitala förpackningsskrivare, som kommer att få namnet PKG 1300i.
PKG-1300iX

Senaste nytt

Danska All Creative vill vinna i Packnorth Award 2024

Det danska företaget All Creative A/S som är mest känt för sina pappers- och kartonglösningar för förpackningar, POS och Display, är stolta. Så stolta att de har skickat in den 3D-julkalender de tagit fram för Bornholms Karamel Kompagniet till förpackningstävlingen Packnorth Awards 2024.
AllCreative_02x

Snopet för Mondi, det blev IP som köper DS Smith

International Paper och DS Smith meddelade har nått en överenskommelse om villkoren för en affär där IP köper DS Smith.
alexander-grey-8lnbXtxFGZw-unsplashx

Konsumenterna katalysatorn bakom nya hållbara förpackningslösningar

Det är vi konsumenter som driver på utvecklingen av nya, hållbara, förpackningar och plastförpackningar är illa ute enligt en undersökning av Tetra Pak.
ryoji-iwata-IBaVuZsJJTo-unsplashx

Jonas Hellström – med variation som inspiration

Jonas Hellström har jobbat inom den grafiska branschen i över 20 år. Efter sin examen i grafisk design och illustration från Forsbergs har han bland annat hunnit med att starta upp byrån Lobby Design samt spendera nio år som design director på Amore. Snart står han på scenen på Inhousedagen i Stockholm.
stillahavetx